Інформаційно - моніторингова система "Вектор самоврядування"
Суспільний договір про взаємодію органів влади та НУО
Суспільний договір є письмовою угодою, способом закріплення належної практики та формалізації взаємодії між органами влади і громадськими організаціями з метою забезпечення рівноправної співпраці сторін на шляху до розв'язання наявних проблем та сприяння розвитку громад.
Від філософії давнини до потреби сучасності (1)
Поява терміна "суспільний договір" тісно пов'язана з розвитком філософської думки доби Просвітництва. Розглядався він здебільшого в контексті розвитку концепції громадянського суспільства як певного типу держави, котрий виникає внаслідок суспільного договору, укладеного для захисту природних прав та свобод людини. Суспільний договір висвітлювався в працях таких відомих мислителів, як Джон Локк та Томас Гоббс, Фрідріх Гегель та Жан-Жак Руссо.
Руссо, наприклад, вважав, що суспільний договір - це асоціація, що утворюється для захисту особистості, власності і громадянської свободи індивідів, кожен із яких підкоряє себе спільній волі. Він постійно наголошував на колективізмі, який випливає з рівності всіх членів суспільства стосовно верховної влади, котра, своєю чергою, не віддає переваги жодному з них. Суспільний договір раз і назавжди надає громадянам рівні права й обов'язки, від яких вони не можуть ухилитися. "Суспільний договір встановлює між громадянами таку рівність, в силу якої вони мусять підкорятись рівним умовам і наділятися рівними правами".
Сьогодні від первинної концепції суспільного договору залишилася тільки її основа: визнання того, що для досягнення соціального порядку, який влаштовує громадянську більшість, потрібна розбудова ефективних механізмів узгодження інтересів суспільних інститутів. Підґрунтя нового суспільного договору становить ідея постійного переговорного процесу між суб'єктами громадянського суспільства і суб'єктами політичного суспільства.
(1) Використано матеріали: Підлуська І., Голюк 0. Суспільний договір: від філософії давнини до потреб сучасності // Наша громада № 2 (9). - 2006. - С.5-8.
Нині під суспільним договором ("компактом") розуміють форму угоди про принципи та механізми співпраці між органами влади і недержавними організаціями. Різні країни, котрі практикують таку форму співпраці між секторами, називають таку угоду по-різному. Скажімо, в Англії та Уельсі це називається меморандумом про відносини між урядом і добровільним, громадським сектором. У Північній Ірландії - спільно підготовленою й узгодженою заявою про загальні принципи та спільні цінності, якими керується розвиток відносин між урядом і добровільним, громадським сектором. В Естонії "компакт" ухвалюється парламентом як "Концепція розвитку громадянського суспільства". Проте, незважаючи на розмаїття визначень та інтерпретацій, суть підписання суспільного договору одна - налагодження партнерських відносин, ефективної взаємодії між владою і громадськими інститутами заради добробуту громади.
Суспільні договори є можливою відповіддю на виклики часу та вимоги демократизації, посилення ролі місцевого самоврядування та залучення громадськості до формування і реалізації владних рішень, а відтак налагодження взаємодії влади з громадськістю як на національному, так і на місцевому рівні. Він є особливо важливим за умов недостатньої довіри громадськості до органів влади, браку спроможності влади широко й ефективно вирішувати проблеми громадян і надавати соціальні послуги. "Компакт" є своєрідним місточком у побудові стосунків між НУО і владою, який фіксує певні правила взаємодії.
Суспільний договір покликаний стати основою для реалізації ініціатив громадян через регламентацію механізмів підзвітності і прозорості влади та розвиток демократії участі.
Суспільний договір передбачає співпрацю, узгодженість діяльності, але не означає відмови від конструктивної критики і контролю. Навпаки, спільність дій має будуватися на основі відкритості та спільної відповідальності, а відтак взаємного визнання та взаємного контролю.
Формалізація відносин уряду й громадських організацій є достатньо новою для України. Досвід Програми „Демократизація України" свідчить про те, що розробка і укладення суспільних договорів можливі. Перші в Україні суспільні договори були підписані між владою і громадськими організаціями у Дрогобичі та Червонограді наприкінці вересня - початку жовтня 2006 року.
Суспільний договір є письмовою угодою між органами влади і НУО, яка описує взаємні обов'язки влади і громадських організації щодо забезпечення незалежності громадського сектора, порядок проведення консультації, порядок надання фінансування та інших ресурсів (наприклад, приміщення, транспорту, експертів) для реалізації ініціатив на користь громади, механізми взаємної звітності тощо.
В українському законодавстві прямо не передбачено підписання „суспільного договору", але визначена можливість укладення муніципально-правових договорів. Укладання суспільного договору на місцевому рівні можна тлумачити як випадок муніципально-правового договору. У широкому значенні під муніципально-правовим договором варто розуміти дво- або багатосторонній договір, суб'єктом укладення якого (однією з сторін якого) виступає орган місцевого самоврядування (рада, виконком, голова). Зокрема, суб'єктами такого договору можуть виступати органи місцевого самоврядування і недержавні організації. Укладення суспільного договору - це форма стосунків у громаді, від якої виграють всі, оскільки вона передбачає партнерство як нову якість стосунків між владою і громадою.
"З підписанням суспільно! угоди ми зможемо досягнути більшого порозуміння між владою та громадою. Така угода передбачає співпрацю, партнерські відносини, а також узгоджені дії між структурами місцевого самоврядування та об'єднаннями громадян. Особисто я - за таку угоду."
Олексій Рева, Артемівський міський голова
Часто суспільні договори стають формалізованим закріпленням практики, яка вже існує. Так, у Великій Британії речі, які раніше розцінювались як довільні і часто залежали від доброї волі окремих працівників урядових установ, були закріплені у договорі, який повинні були підписати влада і представники організованого громадянського суспільства.
У підписанні суспільних договорів мають бути зацікавлені не лише громадські організації, а й представники влади, громада в цілому.
Аналізуючи під час заходу з обміном досвіду наслідки та можливості, що відкриваються для сторін після підписання Суспільного договору, представники громад, що брали участь у Програмі ДУ, дійшли висновку про чимало переваг для влади, громади та НУО. Так, можемо говорити про такі чинники:
Що може дати Суспільний договір владі?
- сприяння розвитку громади, апробації інноваційних практик;
- сприяння розвитку демократичних процесів, реалізація принципів прозорості, відкритості та підзвітності влади;
- підтвердження легітимності влади;
- можливість заручитися підтримкою для виконання певних рішень, реалізації певних програм і навіть під час наступних виборів;
зворотний зв'язок з громадою (додаткові джерела інформації про пріоритетні проблеми та потреби громади, оцінку громадськістю діяльності влади, наявні пропозиції щодо вирішення проблем тощо);
- можливість пошуку оптимального рішення проблем завдяки залученню всіх зацікавлених сторін та обговоренню альтернативних варіантів;
- визначення потенційних нових кадрів для роботи в органах місцевого самоврядування;
- залучення додаткових ресурсів для розв'язання проблем - спільні зусилля партнерів;
- нові можливості для делегування повноважень;
- сприяння позитивному іміджу, зростанню довіри - влада стає ближчою до людей.
"Суспільний договір - це можливість узгодити основні принципи співпраці між міською радою та громадськими організаціями міста і зробити ще один крок у напрямку розбудови громадянського суспільства. Міська рада зацікавлена у великому потенціалі активних людей з високим рівнем професійної підготовки, здатних поповнити кадровий резерв управління. Ідеї та досвід неурядових організацій допоможуть ефективніше реалізовувати молодіжні та соціальні програми, детально інформуючи нас про потреби громади та громадських організацій. Завдяки Суспільному договору ми можемо сісти за стіл переговорів не як конкуренти, а як партнери, поділитися досвідом, оцінити об'єктивно свою діяльність, спроектувати майбутнє. І все це на засадах добровільності, злагодженості."
Ігор Чудійович, Червоноградський міський голова
Серед нових можливостей взаємодії між владою та громадою, які відкриває суспільний договір, учасники обговорення проекту документу в Червонограді відзначили: "Підвищення довіри громади до влади, взаємовизнання та відповідальність за дії, координація дій між владою та НУО, удосконалення системи партнерських стосунків, ширші можливості впливу громади на владу через представництво у НУО, створення демократичної влади та згуртування громади, більше практичних дій на вирішення проблем громади".
Що може дати Суспільний договір неурядовим організаціям?
- формалізація відносин та узвичаєння належної практики взаємодії влади з громадськістю (не залежно від „настроїв" осіб, які займають ті чи інші посади);
- участь у прийнятті рішень та розв'язанні місцевих проблем, посилення впливу громадськості, розширення можливості відстоювання прав цільових груп, можливість бути лідером в громаді;
- доступ до інформації;
- нові можливості для розв'язання проблем громади та виконання статутних завдань організацій, надання послуг, у тому числі через отримання бюджетних коштів, участь у реалізації соціальних програм, новий досвід;
- зростання довіри до НУО з боку громадськості - залучення нових волонтерів, прихильників;
- нові партнери - зростання довіри з боку органів влади;
- демонстрація прозорості та відкритості діяльності НУО;
- зміцнення організаційної спроможності, матеріальної бази;
- нові можливості для членів НУО та волонтерів - самореалізація, потенційна і можливість „доступу до влади" тощо.
Що може дати Суспільний договір громаді?
- більше інформації про свої права та можливості, діяльність НУО та влади;
- об'єднання зусиль усіх сторін (влади та громадськості);
- згуртування громади навколо наявних проблем та спільних цінностей;
- активізація громадськості, посилення небайдужості до ближнього та соціальних проблем, усвідомлення причетності до суспільних процесів та власної відповідальності за своє життя;
- можливості для людей бути почутими та перспективи впливу; участь у прийнятті рішень щодо розв'язання проблем громади - реалізація влади народу, публічного громадського контролю за діяльністю влади;
- розв'язання нагальних проблем громади, вдосконалення соціальної політики та надання послуг;
- сприяння сталому розвитку громади.
"Суспільний договір - це перш за все обговорена, відпрацьована та узгоджена схема дій різних структур нашого міста задля творення змін на покращення добробуту громадян."
Леся Олієвська, директор проекту громади м. Броди
Отже, якщо ви:
- вважаєте, що спільна, скоординована робота місцевих органів влади і громадських організацій підуть на користь вашій громаді,
- вірите, що місія вашої організації може бути реалізована ефективніше у співпраці з іншими організаціями,
- шукаєте нових шляхів розвитку взаємодії з іншими організаціями та органами місцевої влади,
- прагнете примножувати ресурси, потрібні для розвитку вашої громади,
- шукаєте спосіб підвищити активність громадян у вирішенні питань, які безпосередньо стосуються їх життя, - то підготовка і підписання суспільного договору -
це те, що вам потрібно.
Суспільний договір - це можливість встановити діючі партнерські відносини між владними структурами і неурядовим сектором як на державному, так і на місцевих рівнях та змінити природу відносин і розуміння ролі кожного сектора в покращенні життя людей в українських громадах.
Використана література: "Посібник з розвитку громад: практичний порадник для небайдужих"
Кол.авт.: Л.О.Єльчева, І.М.Ібрагімова та ін. - К., 2007. - 458 с.