ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Діалоги з представниками влади

Інтерв'ю начальника Херсонського міського управління юстиції Олега Предмєстнікова

predmestnikov

Олег Гарійович, Ви очолюєте міське управління юстиції. Поясніть, будь ласка, для пересічного громадянина суть роботи управління юстиції, його основні функції.

Перше і найглобальніше, це те, що ми беремо участь в реалізації правової політики України. В зв'язку з цим наше завдання полягає в роз'ясненні норм різних правових актів, а також в тому, щоб прийняті в країні нормативні акти були не просто написані на папері, але щоб вони реально діяли на місцях. Наприклад, нещодавно вийшов закон про заборону куріння в суспільних місцях. Нами до органів місцевого самоврядування було направлене відповідне подання про виконання норм цього закону.

Ми допомагаємо створювати якісну систему надання правової допомоги юридичним і фізичним особам з метою реалізації ними своїх конституційних прав. Зокрема, для цього ми проводимо міський конкурс на кращу юридичну фірму, яка надає частину правових послуг безкоштовно. В минулому році це звання виборола юридична фірма «Фок».

Крім того в нашій компетенції лежить реєстрація і легалізація громадських організацій та осередків політичних партій.

Друге, ми самі надаємо безкоштовну юридичну допомогу малозабезпеченим громадянам. Це пенсіонери, інваліди, молодь. При управлінні створені дві громадські приймальні: одна в будівлі Дніпровського райвиконкому, на вул. Перекопській 166, а друга - в Комсомольському райвиконкомі, на вул. Суворова, 29. Крім того, у нас існують виїзні консультативні пункти, які знаходяться в сільських і селищних радах.

Більшість питань, з якими звертаються громадяни, стосуються надання субсидій, пільг, пенсій. Багато звернень у сфері цивільного законодавства щодо спадку, трудового законодавства щодо невчасної виплати зарплати тощо.

Тому в консультаціях беруть участь не тільки фахівці нашого управління, але ми запрошуємо також фахівців з пенсійного фонду, соціального захисту.

У 2005 році ми надали юридичну допомогу близько трьомстам чоловік. Цього року вже надано 146 консультацій.

Третє, ми прагнемо активно працювати у сфері правової освіти громадян і особливо дітей і молоді. З 2005 року ми почали співробітничати з журналом “Новий фаворит” і ведемо в ньому свою рубрику, яка висвітлює правові питання, беремо участь в роботі центру психологічної, соціальної і юридичної допомоги, який відкритий в 2006 році при дитячій обласній бібліотеці ім. Би. Лавренева, маємо свою Інтернет-сторінку, присвячену правовим питанням, на сайті цієї бібліотеки.

Які правові питання Ви вважаєте необхідними освітлювати для дітей і молоді в першу чергу?

Ми вважаємо, що діти і молодь повинні розуміти головне, що право і свобода однієї людини не повинні порушувати права і свободи іншої людини.

Зараз ми реалізуємо ідею створення при школах правових клубів. Центр психологічної, соціальної і юридичної допомоги при дитячій обласній бібліотеці ім. Б. Лавреньова, про який я вже згадував, є координатором роботи таких правових клубів. У цей центр входять представники з різних структур: правоохоронних, соціальних, психологічних, з наркодиспансера і т.і. Ми розробляємо стратегію роботи цих клубів. Зараз вони вже створені при декількох міських школах. Проте для ефективної роботи всієї цієї системи необхідні фінанси. Повинна бути розроблена і прийнята міська програма і забезпечено її нормальне фінансування. Дуже було б добре, якби був створений благодійний фонд, який би сприяв розвитку правової освіти.

Наскільки гостро зараз стоїть проблема правопорушень серед молоді? Які завдання ставить перед собою управління юстиції в зв'язку з цим?

Проблема правопорушень серед неповнолітніх стоїть дуже гостро. У мене зараз знаходяться дані за 2002-2005, по яких видно, на жаль, негативна динаміка, тобто постійне зростання дитячої і підліткової злочинності. Наприклад, в 2002 році в місті було здійснено 49 злочинів неповнолітніх, в 2003 році - 104, в 2004 - 149, в 2005 ще більше. В зв'язку з цим дуже важливим є завдання посилення профілактичної роботи.

Недавно, в одній з газет, я читав звіт про профілактику правопорушень в Херсонській області серед неповнолітніх, в якому наведена інформація про те, що стільки-то злочинів розкрито, стільки-то винесено звинувачувальних вироків і т.д. Але це ж не профілактика - це боротьба із злочинністю! Профілактика - це попередження правопорушень, це праця до, а не після скоєння злочину. І головне завдання, на мій погляд, полягає в тому, щоб знайти такі механізми або підходи, щоб профілактика, яка проводиться серед підлітків, мала реальний позитивний результат, тобто попереджала і не давала можливості підліткам здійснювати правопорушення. Ми вважаємо, що дуже важливо не просто розповідати про закони, про їх норми і т. п., а показувати результат порушення законів, тобто ті наслідки, які в зв'язку з цим наступають. Адже це може бути і взяття підлітка під варту, і штрафи для батьків. Треба показувати це дітям наочно. У цьому напрямі ми співробітничаємо із школами, з судами. Наприклад, в 2005 році ми дітей з 31-ої школи возили на реальне судове засідання, на якому розглядалася справа про крадіжку, яку зробили підлітки. Це справило на дітей дуже сильне враження.

Ми видали методичний посібник щодо взаємодії міліції і школи. У 2007 році ми плануємо видати брошуру, яка була б корисна і школі, і міліції, і самій дитині, яка повинна вирости нормальним громадянином з чітким розумінням своїх прав і обов'язків.

Таким чином, головним завданням, яке управління юстиції ставить перед собою, в світлі зростаючої злочинності неповнолітніх, є співпраця з правоохоронними органами, з управлінням освіти, допомога їм в проведенні профілактичної роботи, сприяння в створенні системи, яка б забезпечувала постійну дієву профілактику правопорушень.

Забезпечення прав людини є базисом, на якому будується будь-яка демократична держава. Наскільки, на Ваш погляд, забезпечуються права людини у нас?

Кожна державна організація, і не тільки державна створені для того, щоб людині було легше жити в суспільстві, вирішувати свої і суспільні проблеми, а не для, щоб ущемляти, тиснути і принижувати людину. І кожен чиновник працює на своєму місці не для себе, а для того, щоб організація, в якій він працює, якісно виконувала свої функції, забезпечуючи права людини. Ця ідея, така органічна для країн розвиненої демократії, де першорядне значення мають права людини, з великими труднощами пробиває дорогу в свідомість багатьох наших співгромадян. У нас величезна кількість випадків, коли людину ганяють по кругу різними відписками, ніхто не хоче вникнути в його проблему, а все це реально найгрубішим чином порушує права людини.

До нас приходить значна кількість громадян, які не можуть якісно захистити свої права, оскільки у них на це просто немає коштів. Наше управління бере на себе і роботу, і відповідальність по захисту прав таких громадян. Нам часто доводиться битися за права цих громадян з тим або іншим державним органом, тобто фактично, як це не парадоксально - з державною владою. І суди, як це не сумно, дуже часто стають не на захист прав громадянина, а прикривають беззаконня державних органів. А наші чиновники, які часто не можуть навіть просто нормально вислухати людину! Які вже тут права людини. Тому майбутнє, на мій погляд, за розвитком громадянського суспільства, громадських організацій, які покликані формувати правову культуру і чиновників, і населення, і забезпечувати ефективний контроль за роботою державних органів.

Що, на Ваш погляд, необхідно нашому місту для розвитку.

Я вважаю, що нашому міському керівництву, в особі мера, було б дуже непогано перейняти досвід міст Донецької області по взаємодії органів місцевого самоврядування з керівниками різних служб міського рівня. Там щотижня збирають цих керівників, дізнаються про проблеми галузей, якими вони опікуються і вислуховують пропозиції по їх рішенню. Це, звичайно, сприяє і більш оперативному рішенню багатьох проблем, і формуванню стратегічних підходів до їх подальшого рішення і не допущення.

Якби у нас в місті була задіяна така практика, то у мене була б можливість безпосередньо внести пропозиції з вирішення тих питань, які я вважаю дуже важливими для міського розвитку. Я вважаю, що хоч раз на місяць, такі зустрічі мер повинен проводити. Не тільки займатися дорогами і їх ремонтом, хоча це теж дуже важливо, але згуртувати правоохоронні органи, органи освіти, культури, комунальні служби для вирішення насущних проблем молоді і всіх жителів нашого міста. Тому що люди - це головне. І від того, якою виросте наша молодь, залежатиме і майбутнє нашого міста. Наприклад, у нас дуже виросла інвалідність серед молоді. Треба розібратися в причинах. Може погано працює медицина, не забезпечуючи якісний захист здоров'я підростаючого покоління, а може не працюють правоохоронні органи, і молодь «колеться» і палить, і займається проституцією і т.п. Треба ж в комплексі вивчати і вирішувати ці проблеми. А для цього треба забезпечити взаємодію всіх служб і зацікавлених сторін. Хто повинен забезпечити таку взаємодію? Мер. А у нас кожен бореться окремо і взаємозв'язку ніякого немає, і загальної картини ніхто не знає. Загальна картина може бути тільки при комплексному вивченні питання з усіх боків, тоді і, тільки тоді, можна знайти правильне рішення проблем.

Місту потрібні керівники, які уміють бачити проблеми, уміють знаходити підходи до їх комплексного рішення і уміють об'єднувати для цього всі зацікавлені сторони. Місту потрібні керівники, які реально зацікавлені в розвитку демократії і права. І я бажаю нашому міському керівництву скоріше набувати цих якостей.

Бесіду вела А. Парфьонова 2006 рік