ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Інтерв’ю з керівниками міста

Соловйов Микола Петрович

Інтерв’ю заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Херсонської міської ради Соловйова Миколи Петровича

Соловйов Миколa Миколо Петровичу, ви куруєте питання чіткої організації роботи міськвиконкому. Розкажіть, будь ласка, чим займається виконавчий комітет міської ради та які напрямки вдосконалення діяльності апарату міськвиконкому Ви вважаєте актуальними?

Робота виконкому пересічному громадянинові може здатися незрозумілою, але якщо перевести на загальноприйняту мову, то це штаб керування міським господарством, усім життям міста. Більшість людей, що працюють у цьому будинку, працюють в управліннях і відділах, які виконують повноваження з управління містом, що їм делегувала міська громада. Тобто, можна сказати, що їх найняла міська громада для якісного управління розвитком міста. Це і фінансове управління, що обслуговує всі міські галузі, і управління економічного розвитку, яке контролює роботу і сприяє розвиткові місцевих підприємств, це і міські комунальні та соціальні служби, і управління галузями освіти і культури в нашому місті тощо.

Забезпечити чітку та ефективну організацію роботи міськвиконкому в цілому є завданням апарату, до якого входять такі підрозділи як загальний, організаційний відділи, відділ за зверненнями громадян, відділ кадрової роботи та деякі інші. В цілому, це невелика група людей трохи більше 30 чоловік, які виконують великий обсяг робіт.

Одним з головних завдань, поставлених міським головою ще в 2002 році, коли формувалась нова команда виконкому, є завдання домогтися того, щоб виконавчі органи міської ради працювали як годинник. Головна мета, зрештою, полягає в тім, щоб люди, котрі приходять до міськвиконкому, йшли від нас з вирішеним питанням. Якщо ж питання не можна вирішити, треба розуміти, що ця проблема не вирішується не тому , що хтось цього не хоче в цьому будинку, а просто вона не може бути вирішена на даному етапі або на такому рівні компетенції.

Я повторюю: нас найняла на роботу Херсонська міська громада і ми повинні забезпечити, щоб потреби громади були задоволені.

Для вирішення цих завдань ми виділяємо такі напрямки вдосконалення діяльності виконкому міської ради: Професіоналізм співробітників як сплав досвіду і молодості – це одне з перших завдань. І зараз цьому приділяємо велику увагу. З одного боку, ми зберігаємо „старі” кадри, котрі в нас були і які мають великий досвід роботи, з іншого, ми намагаємося не боятися набирати молодих людей після студентської лави. І хлопці та дівчата йдуть, хоча зарплати поки що не настільки привабливі, особливо для хлопців. Але вони йдуть і працюють. Як правило, не всі затримуються, але не тому, що їм не подобається, а тому, що вони тут одержують хороші початкові навички роботи і потім стартують далі. І хоч це трошки засмучує, але, з іншого боку, це нормальний природний процес, ми раді, що можемо стати гідним стартовим майданчиком для кар’єри молоді і продовжуємо роботу з підбору і навчання нових професійних кадрів. Так, останнім часом ми провели конкурс на заміщення громадських вакантних посад радників міського голови і заступників міського голови. Сьогодні в кожного заступника є свій радник. Це група молодих людей - випускники ВНЗів чи студенти, що хочуть себе проявити на роботі в органах місцевого самоврядування. Важливо те, що вони хочуть заявити про себе і, навіть, якщо вони в нас не працюватимуть, вони хочуть мати уявлення, як відбувається управління Херсоном, і зараз вносять цікаві ідеї і пропозиції. Дуже важливим напрямком є постійна робота з навчання наших кадрів. Особлива увага приділяється вивченню законів та нормативних актів. Повинен сказати, що цьому напрямку велику увагу приділяє міський голова. Він вважає, що одна з причин більшісті проблем, які виникають в нашій роботі, – це недостатнє знання законів та низький професіоналізм виконавців.

Наступним найважливішим фактором удосконалення діяльності міськвиконкому ми вважаємо вдосконалення контролю за виконанням прийнятих рішень. Цьому питанню надаємо колосальне значення. Чому ми так вважаємо? Тому що якщо не виконуються власні рішення, значить зміст управлінської праці загублений. Краще взагалі не приймати ніяких рішень, ніж говорити, приймати і не робити. За останній час нам багато чого вдалося, але все одно постійно працюємо над удосконаленням питання контролю. В цьому напрямку ми не просто контролюємо за старою схемою, тобто заводимо зошити і картки, ні - сьогодні використовуються комп'ютерні програми, процес робиться чітким, щоб будь-яке питання було відпрацьовано. У нас є серія документів - чотири види власних рішень, що приймаються. Це рішення міської ради, рішення виконкому, розпорядження міського голови і доручення міського голови. І контроль за виконанням кожного з цих видів документів знімається тільки після конкретного виконання.

Миколо Петровичу, В середині минулого 2003 року наша організація (ХМГО „Розвиток”) проводила опитування начальників відділів та управлінь і з відповідей стало очевидно, що досить гостро стоїть питання комп’ютеризації управлінської роботи, створення інформаційних баз, без яких неможлива якісна робота сучасної організації. Які кроки в напрямку інформатизації діяльності міськвиконкому зроблені за рік, що минув?

Мені здається, що ми можемо сьогодні без удаваної скромності сказати, що за 2 роки роботи нашої команди в питаннях технічного оснащення роботи міської влади ми зробили революцію. Коли ми почали працювати, то частина документів у міськвиконкомі, частина розпоряджень друкувалися ще на машинці. Сьогодні у виконкомі немає відділів, в яких не було б оргтехніки. Єдине, що на сьогодні ми ще не забезпечили потрібну її кількість. Але, якщо раніш у нас було до десятка комп'ютерів, то зараз – близько 90 і більше. Але наповнення кабінетів комп'ютерами - це перший етап. Якщо брати закон філософії, то наша мета - перехід кількості в якість. На початку ми забезпечили комп'ютерами управління та відділи і провели навчання співробітників. „Старі” начальники управлінь та відділів освоїли комп'ютери, адже їх попередили, що якщо комп'ютер не буде освоєний, то «вибачайте». Усі заступники міського голови використовують комп'ютери. Міський голова взагалі з цією технікою „на ти”.

На даному етапі ми ставимо метою оптимізацію управлінської роботи та забезпечення якісного управлінського інформаційного середовища. Торік київська фірма «Мальва» виграла тендер і змонтувала в нас комп'ютерну мережу. Створено програми документообігу, контролю за виконанням рішень. Готовність процесу - до 70%. Звичайно, виникає багато проблем, котрих ми й не очікували. Але можу сказати точно, що комп'ютери в міськвиконкомі будуть працювати не як друкарська машинка, а працюватимуть на управління. Як говорять, хто володіє інформацією - той володіє світом. Зараз ми розробили і скоро будемо випробовувати надання керівництву зведеної аналітичної інформації (показників) з усіх сфер діяльності, своєрідний моніторинг, щоб міський голова і всі управління знали «чим ми дихаємо», як живе місто. Найближчим часом ми завершимо розробку масиву таких показників. Ці цифри змінюватимуться раз на тиждень, місяць чи квартал, у залежності від того, які це показники. І міський голова чи його заступник або начальник управління, кожний буде мати доступ до цих даних. Наприклад, є інформація в динаміці, скільки перших класів ми набираємо з цьому році, скільки наберемо через якийсь час. З цього можна прийняти рішення щодо міських шкіл. Адже не секрет, що сьогодні деякі з них закриваються, а, може, цього не слід робити, оскільки завтра прийдеться відкривати їх знову.

Отже, наголошую: на часі перехід до нової якості управління з використанням нових інформаційних технологій.

Відділ за зверненнями громадян проводить велику роботу щодо прийому звернень мешканців нашого міста, готує статистику звернень. Наша організація знайомилась з даними цієї статистики, як правило, це різного роду скарги. Чи є можливість, на Ваш погляд, активізувати громаду міста не на скарги, а на пропозиції щодо вирішення актуальних місцевих питань і що для цього потрібно?

Це питання багатогранне і, можливо, я, до деякої міри, почну філософствувати, але, в цьому випадку, це буде моя власна позиція. Взагалі, розгляду звернень громадян міська влада приділяє велику увагу. По-перше, ми розуміємо, що служимо міській громаді, по-друге, є ряд указів Президента про відкритість органів влади, і ми, природно, підтримуємо цей підхід з боку глави держави.

Цим питанням ми займаємося дуже багато і напружено, тому що йде досить великий потік скарг, особливо з проблем комунального господарства. Форма роботи зі скаргами – це передача листа у відповідні організації, котрі повинні вирішити проблему, що ставиться в листі, якщо вона принципово розв'язувана. Це постійна робота, контроль за цим дуже жорсткий.

Але за останні 2 роки нами введені ще дві нові форми роботи зі зверненнями громадян, на яких, я думаю, варто зупинитися.

По-перше, за розпорядженням міського голови, в осінньо-зимовий період у міськвиконкомі створені дві групи у складі представників управлінь і відділів, які постійно проводять зустрічі з мешканцями м. Херсона в різних мікрорайонах міста. Як правило, це відбувається в школах. Про ці зустрічі оголошується в пресі та на місцях і люди можуть прийти і вирішити свої питання.

По-друге, влітку організовуються зустрічі городян із представниками міської влади під дубом в парку ім.Леніна. Зустрічі проходять щомісяця і присвячені різним аспектам діяльності міськвиконкому. Скажімо, цього року вже були зустрічі в травні та червні В липні тематичну зустріч провело управління споживчого ринку та сфери послуг. Хоча треба відмітити, що поки що спостерігається низька активність людей у бажанні поспілкуватися, отримати необхідну інформацію, знайти відповіді на свої питання. Причин тут багато. З одного боку, можливо, люди не знають, які питання можна задати, а з іншого - ставляться так: «Мене сьогодні це не пече - мені не цікаво».

Що стосується того, яким чином активізувати громаду не на скарги, а на пропозиції, то це окреме складне завдання, яке має декілька аспектів. З одного боку, утворилась когорта просто „професійних” скаржників, що тероризують всі органи. Це люди настирні, з упевненістю, що їм усі зобов'язані. Така людина методично буде писати міському голові, голові обласної державної адміністрації, Президентові України, тобто домагатися своєї мети, не розуміючи, що багато питань людина повинна вирішувати сама. Що їй ніхто не повинен йти вставляти двері, якщо її син – п’яниця їх вибив, що ніхто не повинен замінювати йому труби, якщо це його приватна квартира і таке інше. В просвітницькій діяльності нам всім потрібно виховувати в собі не утриманський настрій, а настрій хазяїна. Не тільки говорити „дай”, але й іноді говорити „на”, і щось самому робити. Легше за все написати лист, вимагати й обвинувачувати, сутужніше зробити - прибрати біля свого будинку, покосити траву, зібрати сміття, підмести у своєму під'їзді чи хоча б на своєму майданчику, посадити дерево під своїм вікном тощо.

Що стосується активізації громади на вирішення місцевих проблем, то, на мій погляд, одне з стратегічних завдань – створення об’єднань співвласників багатоповерхових будинків. Якщо ми створимо ці об’єднання нештучними і люди, що їх очолять, будуть гарними організаторами, скарги зміняться пропозиціями і реальними діями, адже люди розумітимуть, що цей будинок їхній, територія навколо будинку і земля – їхня, і вони самі можуть вирішити "левину частку" проблем житлово-комунальної сфери. Другим стратегічним завданням активізації громади є залучення молоді до генерування та втілення ідей щодо вирішення проблем міста. Я вже розказував про те, що у виконкомі Херсонської міської ради ми створили інститут молодіжних радників.

Ці молоді люди недавно представили свої перші "пілотні" проекти, які презентували міському голові і заступникам міського голови. У проектах є дуже багато цікавих моментів. Основна ідея всіх проектів у тому, що ми повинні методично працювати над тим, щоб, якщо можна так сказати, «залюблювати херсонців у своє місто» і це починати зі шкільної лави. Хлопці розробили схему, провели ряд позакласних уроків у 56 школі. І за допомогою дітей, а не тільки самі запропонували цей проект і діти підказали їм, як краще про це говорити іншим. В другому "пілотному" проекті вони говорили про бюджет. Це не позахмарне поняття. Скільки ми зберемо в місті Херсоні, стільки і витратимо на себе. І знову–таки постає питання виховання свідомості патріота свого міста. Платити в бюджет треба. Легше за все набрати працівників без трудової книжки і платити їм зарплату в конвертах. Але все одно ми всі користаємося дорогами, іншою інфраструктурою міста, а її треба утримувати в належному стані. Для цього необхідні гроші. І це в остаточному підсумку повинні усвідомити всі. Громадяни, що одержують зарплату, в більшості усвідомлюють це, хоча і не всі, а от багато хто з людей бізнесу не розуміє. Всім потрібно зрозуміти одну просту річ, цитую наших хлопців: "Якщо якийсь бізнесмен думає, що, сховавши від бюджету певну суму і не заплативши її, він виграє, то все ж таки він помиляється. Це мінус і його бізнесу, адже місто буде непривабливим, місто не буде розвиватися, а якщо не розвивається місто, значить немає гостей, немає інвестицій. І тут найважливіший фактор – це усвідомлення бізнесом власної відповідальності за розвиток міста. От такі проекти були представлені молоддю. Ми постійно зустрічаємося з ними, спілкуємося. І я скажу, що, спілкуючись з цими молодими людьми, я заряджаюся оптимізмом, розумію, що Херсон – не пропаще місто, що в нього є майбутнє, тому що є талановиті молоді люди, що вже сьогодні люблять його, і я думаю, що вони заряджатимуть цією любов'ю інших людей.

Миколо Петровичу, як Ви особисто бачите розвиток нашого міста?

Я мрію про те, щоб наше місто ставало все більш затишним і привабливим, щоб у ньому жили люди, які, де б не були, все одно залишалися б херсонцями, як одесити, які повсюди в світі залишаються одеситами. Я хочу, щоб молодь міста співала пісні про Херсон, прості, задушевні, бардівські пісні. І щоб молоді люди пишалися тим, що вони херсонці. Я вірю, що ми відродимо свою історію і що будемо робити її своїми руками, як достойні нащадки славного засновника нашого міста князя Григорія Потьомкіна. Він був дуже щасливою людиною і дуже багато зробив для Таврійського краю. Я думаю, що наші бізнесмени в більшості своїй згадають, що вони є городянами і їхній бізнес залежить від того, яким воно буде, і повернуться обличчям до наших спільних проблем.

Зрештою, я хочу, щоб ми всі зрозуміли просту істину, що ми живемо в найкращому місті, котре розташоване на березі найкращої ріки України - Дніпра, у приголомшливих за своєю красою місцях. І ми повинні стати, якщо не столицею, як це було раніш, Таврійського краю, то, принаймні, містом, про яке будуть говорити приблизно так: «Одеса (Київ, Москва) – красиве, велике і гучне місто, але в Херсоні значно приємніше». Отже, для початку, хоча б такий підхід.

І я думаю, що заводи, які сьогодні не працюють, нарешті запрацюють. Але все одно, Херсон повинен бути більш туристичним, більш привабливим для України і закордону.

липень 2004

Бесіду вела Парфьонова А.В.