Херсонщина поповнюється об’єднаними громадами
Який шлях у Шляхівської ОТГ?
Рішення про утворення Шляхівської об’єднаної територіальної громади було прийнято і узгоджено ще в минулому 2018 році, але виборам, призначеним на грудень, не судилося бути проведеними через впровадження військового стану на території області.
І нарешті, після виборів 30 червня 2019 року, громади Шляхівської, Томаринської, Раківської і Урожайненської сільських рад створили ОТГ з центром у с. Шляхове.
Громада Шляхівської ОТГ відносно невелика, чисельність населення, яке тут проживає 2948 чоловік. Але, перед громадою стоять безліч завдань для вирішення проблем, які накопичувались роками.
Першочергові завдання для ОТГ
За словами головного бухгалтера Шляхівської сільської ради Катерини Літвіненко, першочергове завдання – це поточний і капітальний ремонт доріг. Бо їх стан при несприятливих погодних умовах не дозволяє підвозити дітей до навчальних закладів, доставити продукти в дальні села, не надає можливості швидкій допомозі дістатися до хворих.
Головний бухгалтер Шляхівської сільської ради Катерина Літвіненко
Другою важливою проблемою, яку треба негайно вирішувати, є відсутність, достатнього для нормального життя, водопостачання. В деяких селах люди отримують воду впродовж 2 годин на добу. Керівництво планує провести реконструкцію та ремонт водогону, виділити кошти на вдосконалення системи водопостачання для повноцінного забезпечення населення питною водою.
Ще одним важливим завданням для себе керівництво ОТГ вважає покращення матеріально-технічної стану соціально-культурної сфери, Мова йде про утеплення будівель шкіл, садочків, заміна вікон, ремонт дахів, відновлення сільських клубів. Об’єктів соціальної інфраструктури, які потребують відновлення і ремонтів в ОТГ достатньо. Це три дошкільних заклади, чотири будинки культури, чотири бібліотеки, чотири школи.
Не досить типова ситуація в цій ОТГ, що не може не тішити, це велика кількість малолітніх мешканців. Тому перед громадою стоїть завдання: забезпечити можливість для сучасного, інноваційного, гармонійного розвитку дітлахів. А це звісно немалі кошти.
Поки що громада на окремих бюджетах
Цьогорічний бюджет громади складається з чотирьох окремих бюджетів сільських рад. Орієнтовно суми такі: Шляхівська сільрада -3,5 млн. грн. Томаринської – 2.2 млн. грн., Раківської – 2,5 млн. грн.. і Урожайненської – 1,1 млн. грн.
На наступний рік об’єднана територіальна громада буде мати об'єднаний бюджет, який планує в розмірі 12-13 млн. грн., не враховуючи державні субвенції. Тобто бюджет збільшиться на третину. Переважно, збільшення бюджету відбудеться за рахунок надходження податку з фізичних осіб.
Для залучення фінансування на проекти громади планується брати участь у всіляких конкурсах, які проводять державні органи України і зарубіжні донори, які активно підтримують Україну в процесі реформи децентралізації. Вже підготовлено перший проект до Державного фонду регіонального розвитку України.
На даний момент по факту важко оцінити переваги розвитку громади в якості ОТГ, бо кожна сільська рада, що входить до новоствореної ОТГ живе згідно зі своїм бюджетом, затвердженим на початок року. Тільки вибудовується структура апарату управління ОТГ, яка буде затверджена на найближчій сесії.
З 1 січня 2020 року почнеться реальне життя об’єднаної територіальної громади.
Щоб ефективно керувати, потрібно все порахувати
Зараз формується перелік майна громади, перелік платників податків, проводиться інвентаризація землі. Земля є основним джерелом доходу громади. За рахунок земельного податку з власників землі фізичних і юридичних осіб, податку з оренди землі мають формуватися ресурси на розвиток громади. Земля в Шляхівській ОТГ родюча, багато земельних ділянок на зрошенні. За словами спеціаліста з питань землеустрою Шляхівської сільської ради Сергія Літвиненко, передані в розпорядження ОТГ земельні ділянки площею близько 29 тис. га.
Перед керівництвом стоїть задача в ході інвентаризації землі виявити користувачів земельними ділянками, з’ясувати скільки перебуває землі у власності, скільки в оренді. Для ефективного управління ресурсами потрібно чітко уявляти чим володієш.
В зв’язку зі змінами в законодавстві, а саме закритті даних з реєстрів оренди землі юридичними особами у власників фізичних осіб, виникають не аби які труднощі по виявленню всіх наявних платників податків.
Як каже Сергій Літвиненко, раніше відділ державного земельного кадастру надавав можливість брати інформацію з реєстрів оренди землі. Тепер, щоб «виловити» хоч би якусь інформацію, вимушені проводити опитування представників фермерських господарств – орендарів. Але, як правило, вони не мають вільного часу для спілкування з землевпорядником, інформація про площі орендованих ділянок постійно змінюється і дуже важко отримувати актуальну інформацію про оренду землі. Виходить, це можливо лише за доброї волі орендарів.
Виникає слушне запитання: чому в час відкритості, в час електронного обороту даних державні органи приймають рішення відрізати органи місцевого самоврядування від такої потрібної для них інформації?
Ще одна не зовсім зрозуміла позиція держави це – запровадження нової нормативної грошової оцінки земель, яка була введена наказом міністерства агропромислового розвитку, причому всупереч всім вимогам про терміни впровадження нових ставок податків, коли місцеві бюджети на наступний рік були вже сформовані і прийняті.
З 1 січня 2019 року була суттєво зменшена грошова оцінка землі. Наприклад, якщо земельна ділянка на зрошенні коштувала 36 тис. грн., то сьогодні вона коштує 26 тис., а то і менше. Дивно, що земля на зрошенні коштує стільки ж, скільки і богарні землі, а в деяких випадках і дешевше. В наслідок таких дій міністерства місцеві бюджети недотримують заплановані надходження і, як наслідок, громади не мають змоги профінансувати нагальні потреби.
Лариса Оленкoвська, виконавчий директор Херсонського відділення Асоціації міст України (АМУ) говорить, що інакше, як обкраданням громад, це назвати неможливо. І Асоціація планує добиватися відміни цього незаконного рішення.
Виконавчий директор Херсонського відділення АМУ Лариса Оленковська
Першочерговим завданням громади для ефективного управління життєдіяльністю та розвитком є створення баз даних майна, яким вона володіє, і пошук власних ресурсів фінансування.
Лариса Оленковська коментує : «Держава на даний час реалізує багато програм на підтримку дрібного фермерства це - лізингові програми на придбання сільгосптехніки вітчизняного виробництва, допомога в розвитку тваринництва. Роль асоціації донести інформацію про можливості розвитку об’єднаним громадам, які дає держава, а далі громади працюють з місцевими фермерами, підвищуючи свою спроможність.»
Керівництво розуміє, що чим кращі умови будуть створені для розвитку бізнесу на території громади , тим більше буде поповнення власного бюджету, тим вищий рівень життя можна забезпечити громаді. Мета - не більше використати громадських грошей, а як можна більше зробити за ці гроші.
Розуміючи важливість розвитку соціально культурної сфери життя громади Шляхівська сільська рада в листопаді 2018 року почала реконструкцію сільського дому культури, з якого за часи незалежності залишилися тільки каркас завалений сміттям. Рішення на відбудову дома культури з’явилося в ході обговорення проблем в громаді.
Депутати, керівництво сільської ради разом з місцевими жителями вирішили, що їхні діти, а їх в громаді чимало, повинні мати можливість для гармонійного розвитку займатися в художніх і спортивних гуртках. Знову побудований будинок культури і його прилегла територія стане центром розвитку, відпочинку і спілкування всієї громади від мала до велика.
Будівництво дому культури веде Приватне підприємство «Віра» з Нової Каховки. Будівля виконана за сучасними технологіями: двостороннє утеплення, електричне опалення, автоматична пожежна сигналізація. На перше вересня споруда виконана на 56 відсотків. Загальна сума будівництва 10 млн. грн. В цю суму входить вартість всього комплексу, як кажуть під ключ, починаючи з проекту, будівництва самої будівлі, внутрішнього оснащення, включаючи крісла, сцену, завісу, закінчуючи дитячим майданчиком, лавочками, зеленими насадженнями, клумбами та фонтаном, тобто міні сквером. Керівництву деяких міст на Херсонщині варто було б повчитися з розумом використовувати кошти громади на прикладі Шляхівської сільської ради. Коли керівництво ставить за мету не більше використати громадських грошей, а як можна більше зробити за ці гроші.
Створення нової об’єднаної громади при розумному дбайливому підході до ресурсів, впровадженні інноваційних технологій, залученні місцевих жителів до формування бачення майбутнього громади для безумовно приведе до підвищення рівня життя і бажанню молоді залишитися на своїй малій батьківщині.
Шляхівська громада знаходиться на вірному шляху.
Тетяна Ваніна, вересень 2019 року