ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Електронне врядування

Електронне врядування районів в Херсоні. Польові дослідження соціальних послуг та кроки з покращення.

електронне врядування

Електронне врядування на марші

Електронне врядування – досить модне слівце з лексикону державних законодавчих актів, які демонструють, під тиском часу та громадськості, прикладом продвинутого світу та фінансового сприяння грантових закордонних програм, волю чиновників до впровадження інформаційних технологій в сферу державних послуг.

За більш як десяток років, накопичилося досить багато законодавчих актів – законів України, Указів Президента України, постанов та розпоряджень Уряду (перші з них відносяться до 2001 -2002 років), які стосуються в тій чи іншій мірі питань електронного врядування – від покращення відкритості діяльності органів влади до надання адміністративних послуг за допомогою комп’ютерних та Інтернет - технологій.

На виконання всіх цих законодавчих рішень, сфера електронного врядування за ці роки наповнилася сайтами органів державної влади та місцевого самоврядування та обросла спеціалізованими сайтами.

Враховуючи, таку потужну тенденцію, можна сподіватися, що кінцевий споживач, якими є всі ми з вами, на яких розрахований розвиток електронного врядування, може знайти добре структуровану інформацію від органів влади про те, що найбільше нас турбує - про соціальні послуги та допомоги, які можуть знадобитися кожному з нас при різних життєвих обставинах.

Соціальні послуги необхідні практично кожному Та чи доступна і зручна для нас інформація?

Як, правило, в кожній сім’ї народжуються діти і, значить кожній майбутній мамі треба буде звертатися по допомогу по вагітності та пологам, а потім, по допомогу при народженні дитини.

У нас в Україні відбулася величезна техногенна катастрофа світового масштабу – Чорнобиль. І постраждалі від неї мають право на відповідну соціальну допомогу і мають знати про свої права.

Літні люди в нашій країні у своїй великій кількості, на жаль, не мають великих доходів і часто – густо потребують соціальної допомоги.

Все це приклади того, якою великою є потреба отримувати добру якісну інформацію про соціальні послуги та допомоги

А чи є зараз така інформація?

Звичайно, у вік Інтернету можна знайти будь-яку інформацію. Але щоб оцінити зручність отримання інформації про важливі для всіх нас соціальні питання саме від органів державної влади, достатньо зайти на сайт Міністерства соціальної політики, щоб пересвідчитися, що до зручності, зрозумілості та адекватності інформування ще далеко.

Що стосується інформування про соціальні послуги та зручності їх безпосереднього надання на місцях, то в різних куточках України ситуація складається по різному. Наприклад, Вінниця прославилася на всю країну своїми новаціями в запровадженні максимально зручних способів спілкування населення з владою по необхідних питаннях за допомогою комп’ютерних та інтернет- технологій, в т.ч. на сайті міської ради . До неї підтягуються і інші міста.

А як справи у Херсоні?

Доступність і зручність інформації та послуг під питанням

Громадська організація «Розвиток» провела три тренінги – фокус-групи для різних соціальних груп херсонців щодо питань електронного врядування в сфері надання соціальних послуг.

На тренінговій частині всі соціальні групи знайомилися з досвідом використання сучасних технологій для надання різного роду соціальних та інших послуг громадянам органами державної влади інших міст України та інших країн, а також, залучення до інформування населення про соціальні послуги сучасних бібліотек.

Соціальне інформування під прицілом чорнобильців

Перший треніг - фокус-групу було проведено в лютому 2014р. в Центральній міській бібліотеці м. Херсону з представниками чорнобильських організацій та тих, хто постраждав від чорнобильської катастрофи.

Участь в заході взяли також ті, хто безпосередньо надає соціальні послуги – спеціалісти Суворовської районної у м. Херсоні ради. Вони відповіли на питання присутніх, які стосувалися питань соціального захисту.

Для того, щоб допомогти Суворовській районній у м. Херсоні ради допрацювати розділ сайту, на якому представлена інформація про соціальний захист таким чином, щоб він був зручним і відповідав сучасним можливостям, а також покращити інформування через Централізовану бібліотечну систему міста, на тренінг були запрошені студенти соціальних спеціальностей Херсонського державного університету та програмісти Херсонського політехнічного коледжу.

Всіх присутніх ознайомили з послугами Е-уряду (електронного уряду) в інших країнах та поросили відзначити, які послуги, бажано, в першу чергу, реалізувати на сайтах органів влади в Україні

Відповіді за рейтингом розподілилися наступним чином

№ п/п Список послуг Сума балів
1 Допомога людям з обмеженими можливостями 74
2 Дані про медичне страхування і сімейного лікаря 69
3 Допомога по догляду за дитиною 68
4 Помічник для дітей-інвалідів 66
5 Надбавка до пенсії 66
6 Допомога по догляду за інвалідом / пенсіонером 66
7 Допомога при народженні дитини 62
8 Допомога на поховання 62
9 Дані про пенсійний фонд та особисті дані 55
10 Компенсації по непрацездатності 48
11 Клопотання про надання муніципальної квартири 44
12 Місце в будинку престарілих  43
13 Допомога на ремонт для інвалідів 39
14 Призначення особистого соціального піклувальника 37

Також, присутні додатково указали, що потрібно:

- висвітлювати питання отримання закордонного паспорту

- надавати інформацію по фінансуванню лікування чорнобильців

- проводити інформаційні лекції для чорнобильців по районах міста в бібліотеках 1 раз на місяць за темами, які їх хвилюють.

Доступність і зручність інформації та послуг під питанням

Малозабезпечені херсонці тестують свій соціальний простір

На тренінг-фокус-групу, яка пройшла в бібліотеці-філії № 1, були запрошені молоді сім’ї, які в своїй переважній більшості, відчувають брак коштів та пенсіонери.

В тренінгу, окрім малозабезпечених херсонців, знову взяли участь представники соціальних закладів Суворовського району, які відповіли на питання, що виникали по ходу тренінгу. Окрім прохання оцінити  важливість наданої для них інформації, присутні на тренінгу відповіли на питання, наскільки вони знайомі з цими питаннями. Майже 90% присутніх не були ознайомлені з інформацією про соціальні послуги та про те, де її можна отримати.

Питання важливості отримання інформації розподілилася таким чином

№ п/п Питання Сума балів
1 Як визначити. чи має родина право на допомогу 182
2 Де можна отримати інформацію про види допомоги, які може отримувати родина 166
3 Хто має право на державну соціальну допомогу. 156
4 Житлові субсидії 156
5 Хто включається до складу малозабезпеченої сім’ї 147
6 Перелік пільг, встановлених законодавством для багатодітних і малозабезпечених сімей 137
7 Кому надається допомога на лікування 136
8 Допомога сім/ям, які мають дітей-інвалідів 117
9 Види допомог для осіб із інвалідністю 115
10 Пільгові кредити на отримання житла 113
11 Іпотечне кредитування для молодих сімей 111

Також, присутні додатково указали, що потрібно:

- Більше висвітлювати інформації про такі (як в таблиці) послуги на сайтах міста та районів міста

- Навчити людей похилого віку оволодіти комп’ютерною грамотою

- Створення соціальної реклами на телебаченні та відповідних інформаційних програм

- Розробка спеціалізованого сайту, де буде викладена вся інформація щодо отримання соціальних послуг та допомог

Літні херсонці - найактивніші!

Тренінг –фокус-група для літніх людей відбувся в бібліотеці-філії № 9 на базі університету третього віку, який вже декілька років функціонує в цій бібліотеці.

На цей раз до тренінгу приєдналися спеціалісти соціального захисту та з питань інформатизації райвиконкому Дніпровського району м. Херсона. Як і в попередніх цільових аудиторіях, обізнаність в питаннях соціального захисту та в тому, де можна отримати дану інформацію, була дуже незначною – в районі 10-20% по перелічених питаннях. В той же час затребуваність даної інформації є дуже високою.

Рейтинг затребуваності інформації розподілився таким чином.

№ п/п Питання Сума балів
1 Кому надається допомога на лікування 186
2 Де можна отримати інформацію про види допомоги, які може отримувати родина 171
3 Хто має право на державну соціальну допомогу 164
4 Інформація про міську програму «Соціальний захист» 162
5 Інформація про районну раду ветеранів 144
6 Інформація про соціальну програму «Вдячність» 143
7 Інформація про районну програму «Ветеран» 136
8 Інформація про соціальну програму «Муніципальний хліб» 132

В пропозиціях люди поважного віку були найбільш активні. Вони запропонували:

- Частіше проводити такі позитивні бесіди, не забувати пенсійну реформу.

- Давати людям побільше інформації. Дати інформацію про пенсійну реформу.

- Видавати окремо брошури з цією інформацією, видавати в соцсобезі, лікарнях.

- Більше розгорнутої інформації про доступність пільг.

- Показувати дану інформацію по телевізору в програмі «Скіфія» та публікувати в газетах – «Гривня –СВ»

- Розповсюджувати інформацію в нашій місцевій газеті «Гривна » і по радіо.

- Постійно проводити соціальне опитування населення і оприлюднювати цю інформацію в місцевих ЗМІ.

- Створити короткі чіткі брошури з інформацією про пільги, програмах допомоги і роздавати всім пенсіонерам при виході на пенсію.

- Більше інформації по ТБ, газетах, на різних заходах, зборах, в листівках щоб листоноші розносили по домівках хоча б про види соц.програм.

- Ширше використовувати пресу, зустрічі з окремими групами населення.

- Інформувати населення через пресу, радіо, телебачення, зустрічі організовувати з різними групами населення. Видавати пам'ятки з цих питань з адресами, телефонами, прізвищами працівників центру .

- Просто потрібно інформувати, тому що ми пенсіонери нічого не отримуємо і не знаємо про ці служби . Дуже погане інформування .

- Інформацію можна отримати як з преси так і з Інтернету, а отримати соціальні пільги дуже важко, майже неможливо, тому що в нашій державі на це не вистачає грошей.

Хоч, останній коментар досить песимістичний, але все таки ми будемо виходити з того, що соціальні послуги були і будуть і значить про них органам влади потрібно зручно інформувати громадян і їх завжди потрібно зручно надавати.

Зручно інформувати і зручно надавати

Для того, щоб інформація була зручною для звичайної людини, яка її потребує, вона має бути прив’язана або до життєвих обставин, наприклад, народження дитини, виходу на пенсію, втрати роботи тощо тощо; або така інформація має стосуватися соціальних груп, наприклад, молодь, яка навчається, або сім’ї з дітьми, або пенсіонери і т.і. Або це може бути комбінований підхід.

В різних країнах знаходять різні способи подання інформації для покращення електронного врядування, яке в соціальній сфері є нічим іншим, як сервісні послуги держави в забезпеченні нормального соціального стану (самопочуття) людини і родини.

На жаль, в Україні, попри численні законодавчі акти, про які ми вже згадували, зручність інформування про допомоги та зручність їх призначення в багатьох містах, і зокрема, в Херсоні, ще досить далекі від потреб громадян.

Але, чи ми гірші від інших? Що ми не здатні зробити зручними інформування про соціальні допомоги і призначення цих допомог та вивести все це на рівень сучасних інформаційних технологій? При наявності зацікавленості сторін, від яких це залежить, звичайно, що здатні.

А зацікавленість і районних рад в модернізації сайтів, і бібліотечної системи в наданні розширених інформаційних послуг, і соціальних служб в виході на сучасний рівень є досить велика, що показала плідна співпраця в рамках проекту «Електронне врядування на шляху до громади. Розширюємо горизонти допомоги та співпраці».

В результаті цієї співпраці створена і розповсюджена рекламна листівка про систему соціальних допомог, сформований розділ про соціальну допомогу на даному сайті, проведена перша міська скайп - конференція з соціальних питань і задумок, і пропозицій до втілення ще досить багато. Але, на все це потрібно передбачити певні ресурси.

Дорожня карта до якісного соціального електронного врядування в місті

Перше, що лежить на поверхні, це модернізація сайтів районних рад в частині інформування про соціальні послуги та систему їх призначення. Для цього потрібна розробка концепції надання інформації, яка відштовхується від потреб людей та кошти на модернізацію сайтів. Можливо, можна буде обійтися і без коштів, якщо і з розробкою концепції і з модернізацією сайтів допоможуть гарні небайдужі студенти-волонтери. Якщо це вдасться, то інформування про соціальні допомоги суттєво покращиться.

Але, одного інформування замало. Потрібно виводити на сучасний рівень саму систему призначення допомог. І тут вже потрібна модернізація застарілої техніки районних рад. Наявність хоча би одного сучасного комп’ютера в райвиконкомі, який буде виділений безпосередньо для завдань спілкування з населенням при призначенні допомог дозволить вести попередній діалог в електронному вигляді і дасть змогу приходити клієнту вже безпосередньо за призначенням допомоги 1 раз. Якщо це стане дійсністю, то, наприклад, тисячі молодих мам, які народили немовлят, і кожна з яких зараз володіє Інтернетом, буде позбавлена від втрати часу, якого у молодою мами дуже обмаль і допоможе вчасно вирішити всі необхідні питання.

Проведення скайп-конференцій – ще одна перспективна технологія інформування населення.

А надання доступу до Інтернет тим, у кого немає комп’ютера – це завдання для сучасної бібліотечної системи, яка з ним успішно справляється, але, все ж таки, потреба в забезпеченні сучасною технікою всіх філій є ще значною.

Але той, хто йде вперед і не зупиняється на півдорозі - здолає будь-яку дорогу.

І ще одна відома істина - в співробітництві зацікавлених сторін досягти якісного результату набагато легше.

До співробітництва всіх і запрошуємо!

А. Парфьонова, голова громадської організації "Розвиток"

Квітень 2014 р.