ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Нові ОТГ з відкритими бюджетами

Нова справа з чистими думками та відкритими бюджетами

susan_friz

Сюзан Фріц про корупцію

"Корупція підриває засади суспільства. Вона заважає, перешкоджає економічному зростанню. Вона підриває демократичний устрій, демократичні цінності, вона розмиває добру практику самоврядування і вона підриває засади верховенства права. Корупція сприяє нерівності, нерівним підходам і непрозорому використанню публічних коштів.

Корупція знижує якість отримання робочих місць та рівних можливостей для роботи.

На жаль, корупція залишається одним з найбільших викликів для України.

Незважаючи на те, що у рейтингу сприйняття корупції Україна дещо просунулася, тобто її рейтинг став більш сприятливим у 2017 році, але все одно, Україна все ще займає першу позицію по корупції серед східноєвропейських держав. Вона на 130 місці зі 180 держав.

Швидкість покращення у 2017 році була дуже повільною, вона сповільнилася порівняно з 2016 роком.

Останні опитування громадської думки підтверджують те, що українці сприймають корупцію, як проблему №1. Що цікаво, українці сприймають корупцію на вищих шаблях влади в 4 рази ніж на рівні місцевого самоврядування. Ця тенденція свідчить про досить оптимістичні речі. А саме про те, що рівень довіри до місцевих органів влади та державної влади на місцях значно вищий, ніж до органів центральної влади. Саме таке сприйняття створює дуже гарні можливості для органів місцевого самоврядування, щоб знизити корупційні ризики.

І я дуже рада, що програма USAID «DOBRE» має вплив на зменшення корупції на місцевому рівні.

Наприклад, у минулому році, 22 об’єднані громади загалом прийняли 52 антикорупційні політики, котрі націлені на те, щоб уряд на місцевому рівні сприймався краще, щоб він надавав кращі послуги, і щоб рівень прозорості підвищувався. І успіхи в цьому плані надихають і дарують надію, що корупцію ми зможемо подолати спільними зусиллями".

Сюзан Фріц - директорка регіональної місії Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в Україні. Всі, хто долучається, тим чи іншим чином, до вирішення проблем України, знають, як багато проектів розвитку ініційовано та забепечено ресурсами USAID в Україні. Зараз в Україні йде реформа децентралізації і  USAID, паралельно з підтримкою самої реформи, докладає зусилля до формування потужних запобіжників корупції на місцях. Проекти з моніторнигу дій влади, які були широко розповсюджені ще декілька років тому, змінюються на проекти, які прямо лобіюють впровадження практик доброчесності влади. Адже, коли вкладені ресурси спрацьовують на 100%? Тільки тоді, коли вони повністю використанні за призначенням, а не переполовинені недоброчесними управлінцями.

Бізнес поки що вагається - чи виходити в поле відкритості

Микола Орлов, експерт партнерства «За прозорі місцеві бюджети»: "Культура поводження з грошима, доброчесність врядування і повага до співгромадян, в моєму розумінні, це той інший рівень суспільства, в якому в корні, автоматично вибивається підґрунтя корупції."

Поки що бізнес тримає нейтралітет в боротьбі з корупцією, мотивуючи це тим, що гроші люблять тишу. Підґрунтя   такої позиції Микола Орлов вбачає в намаганні не втратити вигідні бюджетні підряди або ж заполучити їх у майбутньому.

В ситуації обережної пасивності бізнесу, або злиття бізнесу з владою, роль ЗМІ, як суспільної інституції, що викриває суспільні негаразди, є надзвичайно важливою.  ЗМІ мають настроювати камертон суспільного неприйняття корупції, а також, активно впливати на формування сучасної сервісної влади. 

Відкриті ОТГ здобувають довіру громади та підтримку дій влади

Від керівника будь-якої справи, фактично, залежить її успіх В об’єднаних громадах голова зараз виступає провідником у кращу модернову українську сучасність, яка має бути створена на теренах об’єднаних територій. І дуже важливо, щоб це майбутнє будувалось на засадах відкритості та доброчесності. Дуже важливо, щоб спокуса великих грошей, які зараз починають з’являтися у громадах, не породила нову корупцію – корупцію ОТГ-вських князьків.

Розповідає Руслан Шафранович, голова Іванівської ОТГ (Тернопільська область): "7 років назад, коли я вперше став головою, бюджет нашої сільської ради дозволяв нам поміняти 3 вікна в клубі. Ні за яку корупцію тут майже не могла йти мова. Сьогоднішній наш бюджет, тільки власні надходження – складають 10 млн. (для маленької громади). А загальний бюджет -27-30 млн., тут вже про корупцію треба задуматися."

Які ж практики доброчесності, або антикорупційні механізми запроваджують ОТГ, які хочуть чесних партнерських відносин всередині громади ?

Це може бути прийняття антикорупційної програми або створення антикорупційних рад. Власне, не обов"язково створювати окремі ради з окремими антикорупційними повноваженнями. Можна домовитися з діючими радами, щоб вони приділяли увагу питанням відкритості бюджету, моніторингу рішень, які приймаються, що і буде чинником з запобігання корупції. Саме так, наприклад, поступили в Покровській ОТГ (Дніпропетровська область). Там голова ОТГ Світлана Слажева домовилася з молодіжною радою про те, що молодь буде брати активну участь у розгляді питань, які приймаються. 

Це візуалізація бюджету таким чином, щоб було ясно, як заробляються і як витрачаються кошти громади. Взагалі, прозорість публічних коштів, це чинник не тільки запобігання корупції, а, головне, - чинник активізації громади. Коли зрозуміло скільки є коштів, як вони зароблені, як вони можуть бути використані, то зростає   природна зацікавленість кожного члена громади впливати на прийняття рішень, що в першу чергу потребує громада.

Це відкриті конкурси на службові посади. Звичайно, нехватка кваліфікованих кадрів може стати на заваді проведення повноцінних конкурсів, але сама процедура відкритості, в будь якому разі покращує стандарти діяльності влади і настроює кандидатів на служіння суспільству. 

Це створення наглядових раз на комунальних підприємствах. Комунальні підприємства, які створюються з метою вести господарчу діяльність, мають досить багато корупційних ризиків завищувати вартість своїх послуг для отримання "откатів". Тому створення наглядових рад і прозорість бюджетів комунальних підприємств мають бути стандартом для всіх органів місцевого самоврядування. 

Це запобігання конфлікту інтересів. Врегулювання питань, які можуть привести до конфлікту інтересів, дає змогу уникнути підозр співгромадян щодо зговорів близьких родичів вирішувати питання на свою користь. Це питання є досить чутливими і мають вирішуватися в першу чергу. 

Комплексне запровадження всіх цих механізмів дасть змогу побудувати сучасну успішну громаду, де чесна і відкрита політика дасть плоди у вигляді довіри, підтримки і реального розвитку всієї громади.

Нові ОТГ, яких вже майже 300  всій Україні, є новими ростками розвитку і ці ростки мають зростати в атмосфері чистих прагнень та  відкритих бюджетів.  

Ганна Парфьонова, березень 2018 р.