Програми Херсонської міської ради
|
ЗАТВЕРДЖЕНО рішенням міської ради від 31.01.08 № 709 |
ПРОГРАМА РОЗВИТКУ МІСЬКОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТУ М. ХЕРСОНА НА 2008/15 РОКИ
Програма розвитку міського електротранспорту на 2008/15 роки (далі – Програма)
розроблена відповідно до законів України „Про місцеве самоврядування в Україні”,
„Про транспорт”, „Про міський електричний транспорт”, „Про Загальнодержавну
програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010
роки”, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.06 № 1855 „Про
затвердження Державної програми розвитку міського електротранспорту на 2007-2015
роки”.
1. Загальна частина
За статистичними даними на 01.10.07, в місті Херсоні проживає 310,8 тисячі
населення, для задоволення потреб якого відповідно до Генерального плану міста
сформовано маршрутну мережу пасажирського електричного і автомобільного
транспорту.
Характеристика міського електричного та автомобільного транспорту
Показники |
01.01.76 |
01.01.86 |
01.01.07 |
9міс.2007 |
Кількість тролейбусних маршрутів, з них діючі: |
10 |
12 |
15/8 |
15/8 |
Протяжність мережі, км |
148,6 |
209,95 |
109,6 |
109,6 |
Кількість тролейбусів, од. |
115 |
153 |
98 |
99 |
Коефіцієнт випуску на лінію, % |
66,7 |
59,1 |
71 |
71 |
Перевезено пасажирів, млн. чол. |
58,5 |
59,1 |
75,1 |
34,5 |
Перевезено пасажирів, % |
57,6 |
55,6 |
52,3 |
46,4 |
Кількість автобусних маршрутів |
16 |
19 |
51 |
51 |
Протяжність мережі, км |
136,4 |
157,8 |
1540,2 |
1606,5 |
Кількість автобусів, од. |
194 |
215 |
920 |
922 |
Коефіцієнт випуску на лінію, % |
66,3 |
63,7 |
75,9 |
75,9 |
Перевезено пасажирів, млн. чол. |
42,7 |
47,2 |
68,4 |
39,9 |
Разом перевезено пасажирів, млн. чол. |
101,5 |
106,3 |
143,5 |
74,4 |
Тролейбусний рух у м. Херсоні відкрито в 1960 році.
Міський електричний транспорт має високі показники екологічності, провізної
спроможності та безпеки руху, що відрізняє його від автомобільного транспорту,
який залежить від імпорту нафтопродуктів та забруднює навколишнє середовище.
Тролейбус є соціальним видом транспорту, оскільки забезпечує перевезення
пасажирів усіх пільгових категорій.
На сьогодні існують умови для розвитку електротранспорту, оскільки збережено
належну інфраструктуру, а саме: матеріально-технічну базу, тягові підстанції,
диспетчерські пункти, парк тролейбусів та контактно-кабельну мережу.
В місті Херсоні послуги з перевезення пасажирів електротранспортом надаються
комунальним підприємством „Херсонелектротранс”. Щоденно на маршрути міста
виходять близько 70 тролейбусів, послугами яких користуються більше 110 тис.
чоловік. З 15 затверджених маршрутів діючими є тільки 8. Це пов’язано з нестачею
рухомого складу для забезпечення діяльності усіх маршрутів.
Підприємство міського електротранспорту належить до категорії підприємств з
підвищеною небезпекою, тому рухомий склад, споруди, обладнання потребують
постійної уваги і технічного огляду для безпечного перевезення пасажирів.
Внаслідок неповного відшкодування в минулі роки втрат від перевезення пільгових
категорій населення, нерівномірного фінансування, державного регулювання тарифів
на проїзд, рухомий склад та контактно-кабельна мережа опинились у незадовільному
технічному стані. На 01.10.07, парк міського електротранспорту складається з 99
тролейбусів, з яких 81,8%, або 81 тролейбус, повністю відпрацювали нормативний
термін експлуатації та підлягають списанню. Коефіцієнт зношеності рухомого
складу – 89,6%. Враховуючи те, що капітальний ремонт рухомого складу до 2002
року не провадився, близько половини тролейбусів потребують
капітально-відновлювального ремонту в заводських умовах.
Вікова структура рухомого складу
Всього рухомого складу |
В тому числі за віком |
|||
До 5 років |
Від 5 до 10 років |
Від 10 до 15 років |
Більше 15 років |
|
99 |
13 |
5 |
8 |
73 |
Коефіцієнт зношеності контактної мережі складає 72,0%. За результатами технічного огляду контактної мережі, 51,5 км не відповідають вимогам Правил технічної експлуатації , а 13,64 км з них знаходяться в аварійному стані. Більше 39%, або 1288 одиниць опор контактної мережі, потребують заміни. Енергозабезпечення руху здійснюється 12 тяговими підстанціями, на яких використовуються великогабаритні перетворювачі, масляні вимикачі і трансформатори, а управління ними здійснюється фізично та морально застарілими системами телемеханіки, в результаті чого витрати електроенергії на 1 км пробігу складають 2,5 квт./ год.
Складним залишається фінансово-економічний стан підприємства. Власні доходи підприємства від збору плати за проїзд покривають лише 40% фактичних витрат від перевезення, у зв’язку з нестачею коштів підприємство не в змозі придбати матеріали та запчастини для ремонтів тролейбусів. У розрахунку на 1 км пробігу доходи від перевезення пасажирів з урахуванням фінансування з бюджету на перевезення пільгових пасажирів складають 3,56 грн, витрати на перевезення - 3,70 грн. Чисельність працюючих із розрахунку на 1 тролейбус, що випускається на лінію, становить 7,4 чол.
Економічна ефективність функціонування підприємства
|
2004 рік |
2005 рік |
2006 рік |
9 місяців 2007 року |
Перевезено пасажирів, млн. чол. |
42,6 |
69,6 |
75,1 |
34,5 |
Перевезено пасажирів, % |
46,6 |
52,4 |
52,3 |
46,4 |
Власні доходи підприємства, тис. грн |
3793,2 |
5141,7 |
5968,4 |
3854,0 |
Рівень відшкодування втрат від пільгових перевезень, % |
100 |
100 |
78,9 |
77,2 |
Рівень покриття витрат на транспортні послуги тарифами, % |
91,7 |
74,7 |
79,7 |
70,9 |
Рівень збитковості, тис. грн |
20,9 |
13,7 |
624,6 |
2237,4 |
Поліпшення технічного стану рухомого складу та забезпечення його працездатності можливе при оновленні рухомого складу та проведенні капітального ремонту з модернізацією.
Для збільшення обсягу пасажироперевезень, при дотриманні безпеки руху і культури обслуговування пасажирів, необхідно розробити загальну ефективну схему маршрутів міських пасажироперевезень усіма видами пасажирського транспорту, забезпечивши їх рух у різних напрямках міста. При розробці схеми руху пасажирського автотранспорту максимально задіяти прилеглі вулиці міста до основних транспортних вулиць, на яких прокладено контактну мережу.
З метою забезпечення беззбиткового функціонування підприємства, необхідно зменшити експлуатаційні витрати рухомого складу за рахунок зниження його енергоємності, забезпечити повне відшкодування з державного бюджету втрат підприємства від безоплатних перевезень окремих категорій громадян, які мають пільги, встановлені чинним законодавством, збільшити власні доходи підприємства.
Для створення рекреаційно-туристичної інфраструктури та поліпшення привабливості регіону потрібні заходи з будівництва та реконструкції тролейбусних ліній, впровадження новітніх технологій, сучасних конструкцій, скорочення енергоспоживання на пасажироперевезення, зменшення негативного впливу на довкілля, підвищення швидкості сполучення.
2.Мета і основні завдання Програми
Основною метою Програми є реалізація на території міста Херсона засад державної політики у сфері міського електротранспорту, підвищення ефективності і надійності функціонування електротранспорту відповідно до встановлених нормативів і стандартів, а саме:
- створення умов для надання населенню доступних і якісних послуг з перевезень міським електротранспортом;
- забезпечення сталого функціонування і розвитку міського електричного транспорту, досягнення поліпшення фінансового стану підприємства;
- оновлення рухомого складу;
- підвищення ефективності роботи зі збору плати за проїзд;
- заміна фізично зношеного обладнання та підвищення технічного рівня експлуатації існуючого обладнання;
- належне утримання рухомого складу та забезпечення безпеки дорожнього руху;
- впровадження заходів з енергозбереження.
3.Шляхи розв’язання проблеми
Забезпечення належного рівня перевезень пасажирів електротранспортом передбачається розв’язати виконанням наступних заходів:
3.1. Організація ефективного управління міським електричним транспортом та використання його майнового комплексу:
- забезпечення рівних умов конкуренції на ринку транспортних послуг;
- впровадження договірних відносин між виконавцями послуг пасажироперевезень та замовником цих послуг;
- конкретизування обсягів перевезення пасажирів, плану випуску рухомого складу в цілому і за маршрутами відповідно до потреб міста, за результатами вивчення пасажироперевезень, при укладанні із замовником договору про надання послуг із перевезення пасажирів міським електротранспортом.
3.2. Забезпечення беззбиткового функціонування підприємства:
- збільшення власних доходів підприємства;
- скорочення витрат на експлуатаційну діяльність;
- підвищення якості технічного обслуговування рухомого складу за рахунок його оновлення відповідно до Державної програми розвитку за умови співфінансування з державного і міського бюджетів;
- забезпечення повного відшкодування з державного бюджету втрат підприємства від безоплатних перевезень окремих категорій громадян, які мають пільги, встановлені чинним законодавством або рішенням місцевих органів влади.
3.3. Технічне переоснащення міського електротранспорту:
- впровадження в експлуатацію нових типів рухомого складу і обладнання;
- відновлення технічного ресурсу та модернізація існуючого парку рухомого складу;
- ліквідація аварійного стану контактних і кабельних мереж, та інших об’єктів міського електротранспорту;
- скорочення витрат на експлуатаційну діяльність за рахунок впровадження новітніх технологій;
- заміна інвентарного парку тролейбусів, термін експлуатації яких перевищує нормативний строк шляхом закупівлі рухомого складу на умовах співфінансування державного та міського бюджетів;
- будівництво нових тролейбусних ліній через міст, що з’єднує смт Антонівку і м. Цюрупинськ, та міст, що буде з’єднувати мікрорайони „Таврійський” і „ХБК”.
3.4. Нормативне і науково-технічне забезпечення функціонування та розвитку міського електротранспорту:
- розроблення нормативних актів щодо механізму фінансового забезпечення міського електричного транспорту.
3.5. Створення умов для пріоритетного розвитку міського електротранспорту:
- розроблення схеми маршрутів міських пасажироперевезень усіма видами міського пасажирського транспорту, віддавши перевагу екологічно чистому міському електротранспорту з урахуванням проведених та проаналізованих пасажиропотоків;
- усунення невиправданого дублювання тролейбусних маршрутів автоперевізниками;
- вивчення громадської думки, проведення інформаційно-освітніх компаній та якості транспортних послуг, необхідності реконструкції та будівництва об’єктів міського електротранспорту.
4. Етапи виконання Програми
Досягнення мети та розв’язання основних завдань Програми здійснюватиметься у два етапи шляхом виконання заходів, зазначених у додатках 2-5.
На першому етапі (2008/10 роки) проводиться робота з:
- розроблення першочергових нормативних актів з питань забезпечення ефективного функціонування міського електротранспорту в умовах ринкової економіки;
- поліпшення фінансового стану МКП „Херсонелектротранс” шляхом відшкодування в повному обсязі економічно обґрунтованої вартості транспортних послуг та різниці від продажу пільгових проїзних квитків для школярів;
- удосконалення комплексних схем розвитку міського пасажирського транспорту та схем організації руху;
- усунення невиправданого дублювання приватними автоперевізниками тролейбусних маршрутів;
- впровадження новітніх енергозберігаючих технологій у будівництво, реконструкцію та модернізацію об’єктів міського електротранспорту.
На другому етапі (2011/15 роки) проводиться робота з:
- збільшення обсягу пасажирських перевезень, забезпечення дотримання підприємствами стандартів якості транспортних послуг;
- проведення модернізації та переоснащення рухомого складу міського електротранспорту з метою зменшення ним енергоспоживання;
- забезпечення заміни фізично зношених тролейбусів сучасним рухомим складом;
- збільшення протяжності мережі тролейбусних ліній.
5. Очікувані результати
Виконання Програми дає можливість:
- реалізації державної політики у сфері міського електротранспорту;
- підвищення рівня задоволення потреби населення у високоякісних та безпечних перевезеннях тролейбусами;
- збереження мережі міського електротранспорту, його сталої та ефективної роботи;
- зменшення до рівня експлуатаційної безпеки зносу основних фондів міського електротранспорту та витрат на надання транспортних послуг;
- забезпечення ефективного використання електроенергії;
- поліпшення екологічного стану міста.
6.Фінансове забезпечення виконання Програми
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного, обласного, місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі власних коштів підприємства.
Фінансування Програми за рахунок місцевого бюджету здійснюється в межах коштів, затверджених у бюджеті міста на відповідний фінансовий рік.