Програми Херсонської міської ради
ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням міської ради

від 31.01.08 № 709

МІСЬКА ПРОГРАМА

ПРОГРАМА РОЗВИТКУ МІСЬКОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТУ М. ХЕРСОНА НА 2008/15 РОКИ


Програма розвитку міського електротранспорту на 2008/15 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до законів України „Про місцеве самоврядування в Україні”, „Про транспорт”, „Про міський електричний транспорт”, „Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки”, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.06 № 1855 „Про затвердження Державної програми розвитку міського електротранспорту на 2007-2015 роки”.

 

1. Загальна частина

 

За статистичними даними на 01.10.07, в місті Херсоні проживає 310,8 тисячі населення, для задоволення потреб якого відповідно до Генерального плану міста сформовано маршрутну мережу пасажирського електричного і автомобільного транспорту.

Характеристика міського електричного та автомобільного транспорту

 

Показники

01.01.76

01.01.86

01.01.07

9міс.2007

Кількість тролейбусних маршрутів, з них діючі:

10

12

15/8

15/8

Протяжність мережі, км

148,6

209,95

109,6

109,6

Кількість тролейбусів, од.

115

153

98

99

Коефіцієнт випуску на лінію, %

66,7

59,1

71

71

Перевезено пасажирів, млн. чол.

58,5

59,1

75,1

34,5

Перевезено пасажирів, % 

57,6

55,6

52,3

46,4

Кількість автобусних маршрутів

16

19

51

51

Протяжність мережі, км

136,4

157,8

1540,2

1606,5

Кількість автобусів, од.

194

215

920

922

Коефіцієнт випуску на лінію, %

66,3

63,7

75,9

75,9

Перевезено пасажирів, млн. чол.

42,7

47,2

68,4

39,9

Разом перевезено пасажирів,

млн. чол.

101,5

106,3

143,5

74,4

Тролейбусний рух у м. Херсоні відкрито в 1960 році.

Міський електричний транспорт має високі показники екологічності, провізної спроможності та безпеки руху, що відрізняє його від автомобільного транспорту, який залежить від імпорту нафтопродуктів та забруднює навколишнє середовище. Тролейбус є соціальним видом транспорту, оскільки забезпечує перевезення пасажирів усіх пільгових категорій.

На сьогодні існують умови для розвитку електротранспорту, оскільки збережено належну інфраструктуру, а саме: матеріально-технічну базу, тягові підстанції, диспетчерські пункти, парк тролейбусів та контактно-кабельну мережу.

В місті Херсоні послуги з перевезення пасажирів електротранспортом надаються комунальним підприємством „Херсонелектротранс”. Щоденно на маршрути міста виходять близько 70 тролейбусів, послугами яких користуються більше 110 тис. чоловік. З 15 затверджених маршрутів діючими є тільки 8. Це пов’язано з нестачею рухомого складу для забезпечення діяльності усіх маршрутів.

Підприємство міського електротранспорту належить до категорії підприємств з підвищеною небезпекою, тому рухомий склад, споруди, обладнання потребують постійної уваги і технічного огляду для безпечного перевезення пасажирів. Внаслідок неповного відшкодування в минулі роки втрат від перевезення пільгових категорій населення, нерівномірного фінансування, державного регулювання тарифів на проїзд, рухомий склад та контактно-кабельна мережа опинились у незадовільному технічному стані. На 01.10.07, парк міського електротранспорту складається з 99 тролейбусів, з яких 81,8%, або 81 тролейбус, повністю відпрацювали нормативний термін експлуатації та підлягають списанню. Коефіцієнт зношеності рухомого складу – 89,6%. Враховуючи те, що капітальний ремонт рухомого складу до 2002 року не провадився, близько половини тролейбусів потребують капітально-відновлювального ремонту в заводських умовах.

 

 Вікова структура рухомого складу

Всього рухомого складу

В тому числі за віком

До 5 років

Від 5 до 10 років

Від 10 до 15 років

Більше 15 років

99

13

5

8

73

Коефіцієнт зношеності контактної мережі складає 72,0%. За результатами технічного огляду контактної мережі, 51,5 км не відповідають вимогам Правил технічної експлуатації , а 13,64 км з них знаходяться в аварійному стані. Більше 39%, або 1288 одиниць опор контактної мережі, потребують заміни. Енергозабезпечення руху здійснюється 12 тяговими підстанціями, на яких використовуються великогабаритні перетворювачі, масляні вимикачі і трансформатори, а управління ними здійснюється фізично та морально застарілими системами телемеханіки, в результаті чого витрати електроенергії на 1 км пробігу складають 2,5 квт./ год.

Складним залишається фінансово-економічний стан підприємства. Власні доходи підприємства від збору плати за проїзд покривають лише 40% фактичних витрат від перевезення, у зв’язку з нестачею коштів підприємство не в змозі придбати матеріали та запчастини для ремонтів тролейбусів. У розрахунку на 1 км пробігу доходи від перевезення пасажирів з урахуванням фінансування з бюджету на перевезення пільгових пасажирів складають 3,56 грн, витрати на перевезення - 3,70 грн. Чисельність працюючих із розрахунку на 1 тролейбус, що випускається на лінію, становить 7,4 чол.

 

Економічна ефективність функціонування підприємства

 

2004 рік

2005 рік

2006 рік

9 місяців

2007 року

Перевезено пасажирів, млн. чол.

42,6

69,6

75,1

34,5

Перевезено пасажирів, %

46,6

52,4

52,3

46,4

Власні доходи підприємства,

тис. грн

3793,2

5141,7

5968,4

3854,0

Рівень відшкодування втрат від пільгових перевезень, %

100

100

78,9

77,2

Рівень покриття витрат на транспортні послуги тарифами, %

91,7

74,7

79,7

70,9

Рівень збитковості, тис. грн

20,9

13,7

624,6

2237,4

Поліпшення технічного стану рухомого складу та забезпечення його працездатності можливе при оновленні рухомого складу та проведенні капітального ремонту з модернізацією.

Для збільшення обсягу пасажироперевезень, при дотриманні безпеки руху і культури обслуговування пасажирів, необхідно розробити загальну ефективну схему маршрутів міських пасажироперевезень усіма видами пасажирського транспорту, забезпечивши їх рух у різних напрямках міста. При розробці схеми руху пасажирського автотранспорту максимально задіяти прилеглі вулиці міста до основних транспортних вулиць, на яких прокладено контактну мережу.

З метою забезпечення беззбиткового функціонування підприємства, необхідно зменшити експлуатаційні витрати рухомого складу за рахунок зниження його енергоємності, забезпечити повне відшкодування з державного бюджету втрат підприємства від безоплатних перевезень окремих категорій громадян, які мають пільги, встановлені чинним законодавством, збільшити власні доходи підприємства.

Для створення рекреаційно-туристичної інфраструктури та поліпшення привабливості регіону потрібні заходи з будівництва та реконструкції тролейбусних ліній, впровадження новітніх технологій, сучасних конструкцій, скорочення енергоспоживання на пасажироперевезення, зменшення негативного впливу на довкілля, підвищення швидкості сполучення.

 

2.Мета і основні завдання Програми

 

Основною метою Програми є реалізація на території міста Херсона засад державної політики у сфері міського електротранспорту, підвищення ефективності і надійності функціонування електротранспорту відповідно до встановлених нормативів і стандартів, а саме:

- створення умов для надання населенню доступних і якісних послуг з перевезень міським електротранспортом;

- забезпечення сталого функціонування і розвитку міського електричного транспорту, досягнення поліпшення фінансового стану підприємства;

- оновлення рухомого складу;

- підвищення ефективності роботи зі збору плати за проїзд;

- заміна фізично зношеного обладнання та підвищення технічного рівня експлуатації існуючого обладнання;

- належне утримання рухомого складу та забезпечення безпеки дорожнього руху;

- впровадження заходів з енергозбереження.

 

3.Шляхи розв’язання проблеми

 

Забезпечення належного рівня перевезень пасажирів електротранспортом передбачається розв’язати виконанням наступних заходів:

 

3.1. Організація ефективного управління міським електричним транспортом та використання його майнового комплексу:

- забезпечення рівних умов конкуренції на ринку транспортних послуг;

- впровадження договірних відносин між виконавцями послуг пасажироперевезень та замовником цих послуг;

- конкретизування обсягів перевезення пасажирів, плану випуску рухомого складу в цілому і за маршрутами відповідно до потреб міста, за результатами вивчення пасажироперевезень, при укладанні із замовником договору про надання послуг із перевезення пасажирів міським електротранспортом.

 

3.2. Забезпечення беззбиткового функціонування підприємства:

 

- збільшення власних доходів підприємства;

- скорочення витрат на експлуатаційну діяльність;

- підвищення якості технічного обслуговування рухомого складу за рахунок його оновлення відповідно до Державної програми розвитку за умови співфінансування з державного і міського бюджетів;

- забезпечення повного відшкодування з державного бюджету втрат підприємства від безоплатних перевезень окремих категорій громадян, які мають пільги, встановлені чинним законодавством або рішенням місцевих органів влади.

 

3.3. Технічне переоснащення міського електротранспорту:

 

- впровадження в експлуатацію нових типів рухомого складу і обладнання;

- відновлення технічного ресурсу та модернізація існуючого парку рухомого складу;

- ліквідація аварійного стану контактних і кабельних мереж, та інших об’єктів міського електротранспорту;

- скорочення витрат на експлуатаційну діяльність за рахунок впровадження новітніх технологій;

- заміна інвентарного парку тролейбусів, термін експлуатації яких перевищує нормативний строк шляхом закупівлі рухомого складу на умовах співфінансування державного та міського бюджетів;

- будівництво нових тролейбусних ліній через міст, що з’єднує смт Антонівку і м. Цюрупинськ, та міст, що буде з’єднувати мікрорайони „Таврійський” і „ХБК”.

 

3.4. Нормативне і науково-технічне забезпечення функціонування та розвитку міського електротранспорту:

 

- розроблення нормативних актів щодо механізму фінансового забезпечення міського електричного транспорту.

 

3.5. Створення умов для пріоритетного розвитку міського електротранспорту:

 

- розроблення схеми маршрутів міських пасажироперевезень усіма видами міського пасажирського транспорту, віддавши перевагу екологічно чистому міському електротранспорту з урахуванням проведених та проаналізованих пасажиропотоків;

- усунення невиправданого дублювання тролейбусних маршрутів автоперевізниками;

- вивчення громадської думки, проведення інформаційно-освітніх компаній та якості транспортних послуг, необхідності реконструкції та будівництва об’єктів міського електротранспорту.

 

4. Етапи виконання Програми

 

Досягнення мети та розв’язання основних завдань Програми здійснюватиметься у два етапи шляхом виконання заходів, зазначених у додатках 2-5.

На першому етапі (2008/10 роки) проводиться робота з:

- розроблення першочергових нормативних актів з питань забезпечення ефективного функціонування міського електротранспорту в умовах ринкової економіки;

- поліпшення фінансового стану МКП „Херсонелектротранс” шляхом відшкодування в повному обсязі економічно обґрунтованої вартості транспортних послуг та різниці від продажу пільгових проїзних квитків для школярів;

- удосконалення комплексних схем розвитку міського пасажирського транспорту та схем організації руху;

- усунення невиправданого дублювання приватними автоперевізниками тролейбусних маршрутів;

- впровадження новітніх енергозберігаючих технологій у будівництво, реконструкцію та модернізацію об’єктів міського електротранспорту.

 

На другому етапі (2011/15 роки) проводиться робота з:

- збільшення обсягу пасажирських перевезень, забезпечення дотримання підприємствами стандартів якості транспортних послуг;

- проведення модернізації та переоснащення рухомого складу міського електротранспорту з метою зменшення ним енергоспоживання;

- забезпечення заміни фізично зношених тролейбусів сучасним рухомим складом;

- збільшення протяжності мережі тролейбусних ліній.

 

5. Очікувані результати

Виконання Програми дає можливість:

- реалізації державної політики у сфері міського електротранспорту;

- підвищення рівня задоволення потреби населення у високоякісних та безпечних перевезеннях тролейбусами;

- збереження мережі міського електротранспорту, його сталої та ефективної роботи;

- зменшення до рівня експлуатаційної безпеки зносу основних фондів міського електротранспорту та витрат на надання транспортних послуг;

- забезпечення ефективного використання електроенергії;

- поліпшення екологічного стану міста.

 

6.Фінансове забезпечення виконання Програми

 

Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного, обласного, місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі власних коштів підприємства.

Фінансування Програми за рахунок місцевого бюджету здійснюється в межах коштів, затверджених у бюджеті міста на відповідний фінансовий рік.