Пропонована деталізація цілей громадянського суспільства та завдань Громадянської Асамблеї України в проекті

«Якою має бути Україна або Громадянське суспільство, як формула успіху громади і країни»

Вересень 2012 року

Конституція України Стаття 1. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.

№ п/п

Питання проекту

Бачення поточного стану  (сучасної проблематики)

Пропоноване бачення   цілей громадського суспільства  

Пропоновані завдання ГАУ на всеукраїнському рівні

Пропоновані завдання мереж ГАУ в регіонах

Підґрунтя щодо виконання  цілей та завдань

1.        

Розвиток народовладдя 

Базові суверенні права народу.

Що не так в Україні. Механізми встановлення та захисту. Роль і дії громадянського суспільства;

 

1.   Несприйняття владою народу, як єдиного суверена, що має невід’ємні права, які гарантують  демократію.  

2.   Відсутність чіткого позиціонування  в  Конституції прав народу (громадянина), які забезпечують демократію та можливість на розсуд законодавця (ВР) врегульовувати ці права.

3.   Відсутність ясного розуміння в суспільстві та некомплексна постановка громадянським  суспільством питання щодо неприпустимості посягання владою на суверенні права народу.

4.   Все це разом дає можливість владі вдаватися до  свідомих актів узурпації прав народу через протягування законів, що обмежують:

·      свободу  думки і слова (закон про наклеп)

·      проведення мирних зібрань (законопроект з одіозними нормами )

·      можливість вільного обрання до органів влади (грошові застави для кандидатів та партій, обмеження суб’єктів висування тощо) тощо

1.   Добитися широкого розуміння в суспільстві того,   що народ є єдиним СУВЕРЕНОМ та джерелом права в країні, а не наймана ним влада, для чого:

·      Провести широку суспільну дискусію щодо засад функціонування реальної  демократії в країні та привернення  уваги суспільства до питань визначення, встановлення і захисту суверенних базових прав народу, які гарантують демократію

·      запропонувати визначення громадянським суспільством базових суверенних прав народу (громадянина), які забезпечують демократію

2.   Поставити під народний контроль законотворчу діяльність ВР по відношенню до урегулювання питань щодо реалізації базових демократичних прав народу та в жорсткі рамки легітимності:

·       пролобіювати та  внести до Конституції України  визначення  базових суверенних прав народу (громадянина), які забезпечують демократію

·      Ініціювати від ГАУ проведення суспільної дискусії «Суверенні права народу. Що не так в Україні? Механізми встановлення та захисту»

·      Запропонувати систему координації для громадськості в проведенні суспільних дискусій, в т.ч., через сайт ГАУ

·      Поставити перед депутатами Верховної ради вимоги про зміни норм законів, що порушують базові права народу

·      Внести до Конституційної Асамблеї  подання (або почати дискусію) про внесення відповідних змін до Конституції

·      Привернути увагу провідних   ЗМІ до піднятих питань

·      Відобразити хід дискусії та зроблені напрацювання на сайті ГАУ

·      Інформувати та запросити громадськість обговорити  тему суспільної дискусії, в т.ч., через сайти громадських організацій

·      Звернутись від імені мереж ГАУ до народних депутатів, які представляють регіон,  з пропозицією про зняття з порядку денного законів або зміни норм законів, що порушують базові права народу

·      Знайти  коло зацікавлених осіб: науковців, юристів, громадських діячів тощо, готових брати участь в розгляді та вирішенні піднятих питань та сприяти наданню їхніх матеріалів на сайт ГАУ

·      Привернути увагу ЗМІ до піднятих питань

·      Напрацювання громадських рухів, які виступали проти прийняття одіозних законів, що зазіхають на права людини і громадянина

·      Теорія та практика прав людини і громадянина  в європейських країнах

·      Напрацювання та діяльність УГСПЛ

·      Тощо

2.        

Розвиток народовладдя

 Як мають визначатися, затверджуватися та реалізовуватися цілі розвитку країни, народу, громад.

Що не так в Україні.  Механізми налаштування. Роль і дії громадянського суспільства;

 

·      Загальновизнаним фактом є відсутність яскравих об’єднуючих цілей розвитку народу і країни.

·      У політичних сил, на сьогоднішній день, відсутні легітимні стратегії розвитку країни. Це відбувається тому, що на виборах виборцям, в основному, пропонують не стратегії розвитку країни з чітким визначенням механізмів досягнення цілей за допомогою обґрунтованих програм та з презентацією спроможності  команди, а   набір гасел і популярних облич. Прихід до влади, на основі гасел та маніпуляцій, великої кількості політиків, які і не збиралися працювати на благо народу і країни,    породжують потім узурпацію закулісними  лобістами народного майна, ресурсів країни,  проведення антинародних реформ та безвідповідальність влади.

·      Всі реформи, які проводяться нинішньою владою та проводилися попередніми, не мають визначених результатів та  комплексного обґрунтування їх досягнення. Взагалі неможливо знайти повний перелік реформ, їх повний текст,  їхніх розробників, прогнози виконання тощо.  

1. Запропонувати  визначення громадянським суспільством таких цілей розвитку суспільства, як високорозвинуте, вільне,  відповідальне, здорове,  гуманне, екологічно свідоме  суспільство тощо та  характеристик, які мають характеризувати дані цілі

2. Запропонувати  модель визначення та затвердження цілей країни, народу на основі обов’язкової деталізації передвиборчих програм  партій, які пройшли до Парламенту, у загальнонаціональні програми розвитку народу та країни на короткострокову (5 років) та середньострокову (10 років) перспективи, які повинні:

·         мати по кожній програмі (напрямку) такі складові:

o  економічну

o  соціальну

o  законодавчу

·         пройти відкрите  обговорення  з представниками професійних спільнот та отримати їхнє схвалення

·         пройти публічний захист економічних  та соціальних результатів програм перед  представниками органів місцевого самоврядування (наприклад АМУ), та отримати їхнє схвалення

·      Ініціювати продовження (нову тему) суспільної дискусії від ГАУ  «Цілі розвитку народу і країни. Як їх визначати та затверджувати?»

·      Провести круглі столи з політичними партіями щодо моделі визначення та затвердження цілей країни, народу, громад

·      Ініціювати проведення  презентацій   пропозицій громадянського суспільства щодо участі в  

·      Сформулювати пропозиції по внесенню змін до законодавства, в т.ч. до  Конституції щодо    визначення та затвердження цілей країни, народу, громад

·      Привернути увагу провідних   ЗМІ до піднятих питань

·      Відобразити хід дискусії та зроблені напрацювання на сайті ГАУ

·      Інформувати та запросити громадськість обговорити  тему суспільної дискусії, в т.ч., через сайти громадських організацій

·      Провести круглий стіл з науковцями, представниками влади, бізнесу, громадськості щодо механізмів   участі в створенні і реалізації програм розвитку та впровадження в процедури розробки цільових програм регламентів  їх обов’язкового  узгодження з профільними представниками науки, бізнесу,  громадськості та їхнього залучення до реалізації програм на конкурсних засадах   

·      В тих регіонах, де є впливові   Громадські ради, провести засідання  та отримати рекомендації

·      Привернути увагу ЗМІ до питань

·      Нормативна база щодо створення програм соціально-економічного розвитку

·      Напрацювання органів влади щодо розробки стратегій розвитку регіонів  

·      Напрацювання громадських об’єднань  щодо участі в розробці стратегій та програм розвитку   

 

3.        

Розвиток народовладдя 

Якою має бути держава та державна влада.

Що не так в Україні.  Механізми налаштування. Роль і дії громадянського суспільства;

 

1.   В Україні не проведена широка фахова дискусія і не визначені оптимальні функції держави по таких сферах, як:

·         Економічна. Це створює  умови для постійного законодавчого відтворення державою надмірних регулятивних функцій в сфері економіки   

·         Бюджетна. Це породжує відношення держави, в лиці чиновників, до бюджету, як до закритої корпоративної власності від контролю за якісним використанням якої  відсторонені платники податків, тобто ті, хто продукує бюджет і хто є його справжнім власником

·         Соціальна. Це  культивує  ілюзію у народу, що держава, а не вони самі, є джерелом соціальних благ. Також, це створює складну, розгалужену систему соціальних пільг, які часто  не надаються, а тільки декларуються.

2.   Державне управління не має об’єктивних критеріїв ефективності і не оцінюється  (Вибори – це рідкий і  недосконалий спосіб оцінки)

3.   Кадровий склад чиновництва  є залежним від політичної кон’юнктури, що знижає його потенціал

1.   Запропонувати політичним партіям проведення дискусії щодо чіткого визначення,  на даному етапі, економічної, бюджетної, соціальної функцій  держави з перспективою рамкового відображення цього питання в Конституції України

2.   Запропонувати успішним фахівцям світового рівня, які є в Україні, та які спеціалізуються на управлінні, визначити критерії ефективності державного управління та запропонувати модель ув’язки зарплати з отриманими результатами. 

3.   Пролобіювати впровадження критеріїв ефективності державного управління в  законодавчу базу та впровадження інституту незалежної оцінки якості державного управління   професійними спільнотами

·      Ініціювати тему суспільної дискусії від ГАУ «Функції держави та влади в демократичній Україні» - провести круглі столи на всеукраїнському рівні щодо  піднятих тем

·      Привернути увагу професійних спільнот (асоціацій) до питань незалежної оцінки ефективності державного управління

·      Ініціювати проведення конкурсів щодо визначення  критеріїв ефективності державного управління та впровадження механізмів оцінки якості управління за визначеними критеріями

·      Сприяти залученню до проведення конкурсів закордонних та вітчизняних грантодавців, в т.ч. представників бізнесу

·      Відобразити напрацювання на сайті ГАУ

·      Інформувати та запросити громадськість обговорити  тему суспільної дискусії, в т.ч., через сайти громадських організацій

·      Провести круглий стіл з науковцями, представниками влади, бізнесу, громадськості щодо критеріїв ефективності державного управління та умов  формування якісного складу чиновників на місцевих рівнях та отримати відповідні рекомендації

·      Сформувати народний перелік ефективних управлінців регіону на    основі або опитування, або за критеріями загальновизнаного успіху очолюваної справи та запропонувати створити народний кадровий резерв на владні посади

·      Привернути увагу ЗМІ до питань

·      Ефективні моделі управління в економіці розвинутих країн, корпорацій тощо

·      Системи оцінки якості ІСО

 

 

4.        

Розвиток народовладдя 

Яким має бути місцеве самоврядування.

Що не так в Україні.  Механізми налаштування. Роль і дії громадянського суспільства;

 

·      Місцеве самоврядування не має достатньої ресурсної бази та ефективних важелів її нарощування для виконання власних повноважень та розвитку території.

·      Громада не має права обирати собі керівників області та посадових осіб в виконавчих органах влади, від ефективності діяльності яких в значній мірі залежать результати функціонування та розвитку території 

·      Немає повноцінного місцевого самоврядування на рівні областей (регіонів)

·      Місцеве самоврядування найнижчого рівня (ОСББ, ОСН мікрорайонів) є не достатньо популярним і ефективним та має слабкий тренд розвитку

·      Узагальнити загальновизнані напрацювання та пролобіювати  розгляд політичними силами, представленими в Верховній Раді, питань  щодо стимулювання розвитку місцевого самоврядування і територій та  прийняття відповідних законів (норм законів)

·      Пролобіювати розгляд на законодавчому рівні питань розширення прав   громад щодо обрання посадових осіб різних гілок влади та формування повноцінного місцевого самоврядування на рівні областей (регіонів)

·      Підняти питання ефективного розвитку та передачі досвіду  місцевого самоврядування найнижчого рівня (ОСББ, ОСН мікрорайонів)

·      Ініціювати продовження (нову тему) суспільної дискусії від ГАУ «Яким має бути місцеве самоврядування в Україні»

·      Ініціювати проведення  конкурсів щодо аналізу та впровадження  пропозицій, які направлені на розвиток ресурсної бази місцевого самоврядування, на розширення прав громади щодо обрання посадових осіб та розвиток низової ланки  самоврядування

·      Сприяти залученню до проведення конкурсів закордонних та вітчизняних грантодавців, в т.ч. представників бізнесу

·      Сприяти розміщенню напрацювань на сайтах професійних асоціацій та відобразити на сайті ГАУ

·      Інформувати та запросити громадськість обговорити  тему суспільної дискусії, в т.ч., через сайти громадських організацій

·      Провести круглі столи (дискусії) з  питань розвитку ресурсної бази місцевого самоврядування та розширення прав громади відносно обрання посадових осіб; отримати відповідні рекомендації

·      Привернути увагу низових ланок самоврядування до участі в конкурсах та передачі успішного досвіду щодо об’єднання зусиль задля вирішення проблем та питань розвитку локальних громад будинків, мікрорайонів, районів у зв’язці з місцевим самоврядуванням

·      Привернути увагу ЗМІ до піднятих питань

 

·      Напрацювання асоціацій  інститутів  місцевого самоврядування

·      Напрацювання аналітичних громадських центрів та інших громадських інституцій

·      Напрацювання ОСББ, ОСН    

5.        

Розвиток народовладдя 

Економічне підґрунтя демократії.

Що не так в Україні. Механізми налаштування. Роль і дії громадянського суспільства;

 

·      Практично, всі активи та  ресурси країни привласнені і останні продовжують привласнюватися  купкою спритних ділків, що є  підґрунтям олігархії, а не як не демократії  

·      70% відсотків населення України в результаті приватизації народного майна та розвалу економіки стали повністю злиденними і не мають ніякої економічної власності (власного бізнесу, акцій підприємств, на яких працювали або працюють тощо), які давали би їм можливість бути причасними та свідомо  зацікавленими в розвитку економіки підприємства і країни, а відтак, заможними і незалежними. Це відкинуло розвиток країни і демократії до часів  

1.  Поставити на порядок денний суспільства розгляд питань:

Ø      Яким чином реалізується положення Конституції (ст.. 13) про те, що «Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу.»   

Ø      Інвентаризації активів держави та громад

Ø      Соціальної справедливості в розподілі суспільного багатства  

 

·      Ініціювати продовження (нову тему) суспільної дискусії від громадянського суспільства (ГАУ) «Економічне підґрунтя демократії»

·      Ініціювати оцінку ефективності діяльності Фонду держмайна за період незалежності України в розрізі виконання функцій контролю за ефективністю приватизації (тобто виконання власником інвестиційних зобов’язань та  розвитку отриманих у власність підприємств

·      Провести круглі столи та отримати  бачення політичних партій щодо піднятих питань

·      Розпочати  формування позиції громадянського суспільства щодо  реалізації принципів  економічної демократії

·      Відобразити напрацювання на сайті ГАУ

·      Інформувати та запросити громадськість та представників бізнесу  обговорити  тему суспільної дискусії, в т.ч., через сайти громадських організацій

·      Зібрати данні про позитивні та негативні наслідки приватизації місто утворюючих (за часів Радянського союзу) підприємств та участь місцевих відділень Фонду держмайна в контролі за процесами    

·      Ініціювати та провести круглий стіл з представниками влади, бізнесу, громадськості  щодо питання  публічного захисту бізнес-планів державних та комунальних підприємств

·      Привернути увагу ЗМІ до піднятих питань

 

·      Європейські стандарти соціальної держави та соціальної справедливості

·      Теорія і практика народного капіталізму  

6.        

Розвиток народовладдя 

Боротьба з системною  корупцією в державі.

Що не так в Україні.    Роль і дії громадянського суспільства;

 

·      Корупція стала

·      Як, відомо, система, як правило, не може змінити сама себе з середини

Добитися перелому в суспільній свідомості для  сприйняття корупції, як антиморальних вчинків та суспільного зла,  для чого запропонувати суспільству :вживати не термін «корупція», а «продажність».

Добитися впровадження в законодавство найбільш дієвих механізмів протидії продажності чиновників, перш за все декларацію витрат всіма членами родини.

Поставити на постійну основу визначення рейтингів продажності різних владних, державних та комунальних інституцій та посадових осіб, проведення щорічної суспільної дискусії  щодо причин продажності та механізмів викоренення продажності.

Продовжити лобіювання питань прозорості влади, в т.ч. держбюджету, держзакупівель тощо, тощо.

Пролобіювати внесення змін у законодавство з питання виборності суддів

 

 

·      Ініціювати продовження (нову тему) суспільної дискусії від громадянського суспільства (ГАУ) «Боротьба з системною  корупцією в державі»

·      Провести круглий стіл з представниками бізнесу щодо подолання сегменту корупції, який формується бізнесом

·      Ініціювати  проведення аналізу причин  недостатньої  ефективності   проектів організацій громадянського суспільства  в сфері подолання корупції та визначення дій з підвищення ефективності

·      Провести презентацію успішних ініціатив громадських організацій в сфері боротьби з корупцією перед представниками бізнес-спільнот

·      Відобразити напрацювання на сайті ГАУ

·      Інформувати та запросити громадськість обговорити  тему суспільної дискусії, в т.ч., через сайти громадських організацій

·      Провести круглі столи та спробувати знайти серед представників бізнесу прихильників фінансування проектів з контролю за бюджетами місцевих громад та  подолання корупції

·      Провести обговорення (опитування) з питань виборності суддів та отримати рекомендації відомих юристів та професійних спільнот

·      Привернути увагу ЗМІ до піднятих питань

 

 

7.        

Успішний розвиток економіки.

Що не так в Україні. Механізми для успіху. Роль та дії громадянського суспільства;

Ø  Умови успішного функціонування приватного  та державного секторів економіки. 

Ø  Співвідношення та розвиток великого, середнього і малого бізнесу.

Ø  Енергетичні ресурси та енергоощадність України.

Ø  Землі України.. Як зберегти землю в руках українців та її родючість для нащадків  

Ø  Співпраця роботодавців та найманих працівників  

 

·      Умови розвитку приватної  ініціативи, яка є мотором будь якого прогресу,  достатньо вивчені і  не потребують віднайдення велосипеду, тим не менш, в Україні вирішення питання забалакується, а базові умови розвитку приватної ініціативи, до сих пір, не є цивілізованими

·      Так само, вже більше 20 років  забалакується  питання впровадження енергоощадних технологій, які є надзвичайно важливими для розвитку  в усіх сфер  економіки.

·      Проекти, які впроваджуються в Україні, за рахунок донорських коштів, як правило, перед своїм впровадженням не проходять суспільних або експертних обговорень і не націлені, в більшості, на вирішення коренів проблем

·      Практично відсутня системна співпраця бізнесу, науки, громадськості, влади щодо економічного розвитку, яка би ініціювалася та співфінансувалася бізнесом, що не дає можливості вирішувати корені проблем економічного розвитку.

·      Сприяти формуванню ефективної системи конкурсів від бізнес-спільнот, держави, донорських організацій для вирішення    питань успішного розвитку економіки, земельного питання, питання енергоощадності  тощо.

 

·      Провести переговори з донорськими організаціями щодо системи визначення орієнтирів для  фінансової підтримки проектів, направлених на вирішення питань економічного розвитку

·      Ініціювати проведення  конкурсів щодо аналізу та впровадження  пропозицій, які сприяють системному  вирішенню питань щодо успішного розвитку економіки, сільського господарства,  енергоощадності  тощо

·      Сприяти залученню до проведення конкурсів. представників вітчизняного бізнесу

·      Сприяти розміщенню напрацювань на сайтах професійних асоціацій та відобразити на сайті ГАУ

·      Ініціювати (або через громадські ради або від мереж ГАУ)  проведення презентацій  в ЗМІ  напрацювань  громадських організацій в питаннях розвитку економіки та енергоощадності або проведення відповідних дискусій (тематичних передач) в ЗМІ

·      Провести обговорення питань спів фінансування проектів громадських організацій представниками бізнесу

·      Привернути увагу ЗМІ до піднятих питань

 

·      Теоретичні та практичні світові та українські напрацювання  умов ефективного розвитку економіки, впровадження енергоощадності, збереження  родючості земель.

·      Напрацювання громадського сектору

 

8.        

Розвиток людини,  гуманітарної сфери та успішного соціуму.

Що не так в Україні. Як має бути. Роль громадянського суспільства.

Ø  Розвиток людини. Забезпечення прав та усвідомлення обов’язків..

Ø  Розвиток культури,  освіти медицини, спорту. Хто і як визначає напрямки розвитку та критерії успіху Молодь України Формування гідності, свідомості, громадської активності.

Ø  Розвиток екологічної свідомості громадян.

Ø  Успіх соціуму

·      Гуманітарна сфера (культура, освіта, медицина, фізкультура і спорт) знаходиться в ситуації перманентних реформ без адекватних цілей розвитку та хронічного недофінансування звичайних витрат

·      Потенціал людського розвитку за роки незалежності весь час зменшується  

·      Молодь, практично, не уособлює своє прагнення до успіху та право на гідне життя з обов’язком бути  гідним громадянином

·      Те ж саме стосується більшості громадян країни та представників бізнесу 

·      Ідея успішного соціуму, практично, не розглядається і не обговорюється. Громадянське суспільство не є ідеєю середнього українця та бізнес-спільноти

·      Сприяти широкому суспільному усвідомленню умов  успішного розвитку народу і країни за рахунок побудови дієвого, розвинутого громадянського суспільства  

·      Сприяти максимально широкому залученню громадськості до підтримки проектів організацій громадянського суспільства щодо  розвитку гуманітарної сфери, екології, формуванню громадської активності молоді тощо

·      Сприяти практичному формуванню Стратегії розвитку громадянського суспільства

·      Сприяти формуванню більш ефективної системи конкурсів від бізнес-спільнот, держави, донорських організацій для вирішення    питань розвитку гуманітарної сфери, екологічної свідомості,  успішності спільнот тощо

·      Сприяти усвідомленню молоддю важливості  побудови  власного успіху на умовах  активної життєвої позиції, гідності та патріотизму

 

 

·      Ініціювати продовження (нову тему) суспільної дискусії від громадянського суспільства (ГАУ) «Громадянське суспільство, як формула успіху громади і країни»

·      Провести переговори з донорськими організаціями щодо визначення напрямків проектів та фінансової підтримки на основі формування  цілей і завдань разом з професійними спільнотами та громадянським сектором  України

·      Ініціювати проведення  конкурсів щодо розвитку  гуманітарної сфери, формуванню екологічної свідомості  тощо

·      Сприяти залученню до проведення конкурсів. представників вітчизняного бізнесу

·      Відобразити напрацювання на сайті ГАУ

·      Інформувати та запросити громадськість обговорити  тему суспільної дискусії, в т.ч., через сайти громадських організацій

·      Ініціювати (або через громадські ради або від мереж ГАУ)  проведення презентацій  в ЗМІ  напрацювань  громадських організацій в питаннях розвитку гуманітарної сфери, вирішення екологічних проблем тощо та  проведення відповідних дискусій (тематичних передач) в ЗМІ

·      Провести обговорення питань спів фінансування проектів громадських організацій представниками бізнесу та широкої громадськості

·      Привернути увагу ЗМІ до піднятих питань

 

·      Теоретичні та практичні світові та українські напрацювання  умов ефективного розвитку гуманітарної сфери та успішного соціуму

·      Напрацювання громадського сектору

 

9.        

Успішний розвиток науки

Що не так в Україні. Механізми успішного розвитку. Роль та дії громадянського суспільства;

Ø  Який науковий потенціал має Україна.  

Ø  Умови розвитку університетської науки.

·      Розвал науки

·      Сприяння створенню   програм щодо відновлення потенціалу науки

·      Сприяти

·      Встановити зв’язки з науковим середовищем

·      Ініціювати процес інвентаризації      потенціалу науки в Україні

·      Провести круглий стіл    щодо умов    відновлення потенціалу науки

·      Відобразити напрацювання на сайті ГАУ

 

·      Запропонувати  представникам університетської науки регіону та  студентській молоді   надати своє бачення успішного розвитку галузей науки, в якій вони працюють та навчаються

·      Обговорити рекомендації  з представниками влади і бізнесу 

 

10.    

Успішний розвиток інформаційної сфери та технологій.

Роль громадянського суспільства

Ø  Потенціал та перспективи розвитку інформаційної сфери.

Ø  Розвиток інформаційних технологій в Україні

·      Загрозливий потенціал маніпуляцій суспільною свідомістю та зомбування народу за рахунок розвитку підконтрольних владі ЗМІ

·      Сприяти визначенню питань етики, гуманізму та захисту народу від бомбування

·      Сприяти визначенню умов для проривних досягнень інформаційної сфери  в розвитку держави, демократії, економіки

·      Ініціювати проведення конкурсів щодо розвитку інформаційної сфери та інформаційних технологій  в розвитку держави, демократії, економіки

·      Залучити до фінансування конкурсів вітчизняний бізнес

·      Привернути увагу представників інформаційної сфери та бізнесу до проведення конкурсів

 

 

Г. Парфьонова, голова Херсонської міської громадської організації «Розвиток»,

«Якою має бути Україна або Громадянське суспільство, як формула успіху громади і країни»

Вересень 2012 р.