Доброго дня,  шановна громадо!

 

8 років ми  з вами працюємо разом. Різні були періоди: більш успішні, коли, завдяки стабільній економіці результати у міському господарстві  були вагомими. Були і роки, сповнені певними труднощами, адже Херсон не оминули ні внутрішньополітична, ні світова економічна криза. Сьогодні я зупинюся на 2009 році, поточному, 2010 і, безперечно, на майбутніх перспективах. З точки зору досягнень, вирішених проблем, планів на майбутнє звітний період досить непростий. Але нам вдалося не лише зберегти стабільну соціально-економічну ситуацію в місті, а й організувати його розвиток, соціальну підтримку городян.

Нові об’єкти благоустрою – Пушкінський сквер та сквер і пам’ятник Всеволоду Заботіну, дитячі ігрові і спортивні майданчики, реконструйований міст через Єрік на Нафтогавані, введення нового житла, численні соціально–культурні проекти та спортивні змагання, залучення інвестицій та розвиток міжнародних зв’язків нашого міста – це лише невеликий перелік конкретних досягнень, наших спільних з вами досягнень.  Адже я один з вас. Кожна з ініціатив, внесених мною і втілених у конкретний результат, це досягнення кожного з херсонців.

В той же час я далекий від райдужного сприйняття повсякденності.

Чудово розумію те, що турбує городян. Так, багато проблем міського господарства вирішується, але слід зробити ще більше. Від капітального ремонту житлового фонду, поліпшення якості доріг, вирішення багатьох інших господарських питань до задоволення потреб херсонців починаючи від народження і закінчуючи останнім шляхом. Все це – моя справа, справа міського голови, а, значить, - підстави для подальшої багаторічної цілеспрямованої роботи.

Які ж при цьому визначено пріоритети?

Це, перш за все,  економічний розвиток міста, забезпечення зайнятості населення, залучення інвестицій, стимулювання ділової активності городян.

Тож - до конкретних питань.

Розпочну з економіки

І. Соціально-економічний стан міста

Створений у попередні роки заділ дозволив нам повністю зберегти контроль над ситуацією в кризовий період. Ми не відмовилися від пріоритетів розвитку, не зменшили обсягів фінансування жодної значимої соціальної програми, адже продовження їх реалізації– один  з головних пунктів моєї передвиборної програми.

І справа не в показному оптимізмі. Відсутність реальних позитивних результатів важко підмінити розмовами. Цілісність міської економіки, її потенціал розвитку в 2009-2010 роках збережені.

Ми затвердили один з найважливіших документів, за яким живе і розвивається місто, – Стратегічний план економічного розвитку до 2015 року.  Ми наполегливо зміцнювали промисловий потенціал, нарощували інвестиційні можливості, що дозволило проводити роботу з реформування міського господарства.

Найближчим часом я внесу на затвердження міською радою коригування до Генерального плану міста. Це Правила забудови Херсона, експертиза плану «червоних ліній» магістральних вулиць,  що дозволить розпочати розробку землевпорядної документації з встановлення меж міста.

У 2009-2010 роках ми продовжили роботу з розвитку міської інфраструктури - доріг, мереж електро- та водопостачання, транспортного сполучення.

Хтось скаже: робиться недостатньо. Цілком погоджуюсь. Але, ми працюємо в реальних умовах, коли доводиться  робити  не те, що потрібно і хочеться, а те, що потрібно і можемо.    

Кажучи «ми», я маю на увазі не лише команду, з якою працюю пліч о пліч. «Ми» - це вся громада Херсона: працівники виконавчих органів міської ради, будівельники, науковці, працівники житлово-комунальних підприємств, вчителі, лікарі, молодь, люди поважного віку – всі, завдяки кому місто живе і розвивається.

У першому півріччі цього року ще відчувалася інерція світової економічної кризи: скорочення обсягів виробництва продукції, робіт і послуг, хоча темпи скорочення значно менші ніж у першому півріччі 2009 року.

Підтвердженням стабільного розвитку міста у проблемний з точки зору економіки рік став рейтинг відомого в України щотижневика «Фокус», який визначив 55 з 365 українських міст, найкращих для життя. За цим рейтингом у 2009 році Херсон піднявся на 11 позицій і посів 29 місце.

 

Декілька слів щодо банківської сфери.

 

 

Значних зусиль всіх органів влади вимагала стабілізація роботи банків у першому півріччі 2010 року. І це вдалося. Обсяги наданих кредитів збільшилися на 2,5%; депозити збільшилися на 14,9%.

Ми маємо стабільну динаміку збільшення, а  це значить, що і городяни, і підприємницькі структури зітхнули вільніше, знову розпочалося індивідуальне і промислове будівництво, оновлюється машинний парк, зміцнюється виробництво.

 

Це дозволило оживити промисловий комплекс міста. Він представлений більш ніж 100 підприємствами.

Збільшуються обсяги реалізації промислової продукції.

 

Найбільші обсяги показали підприємства з виробництва та розподілення електроенергії, газу та води, машинобудування, металургійної та харчової промисловості.

 

Енергетика і будівництво

 

Ми активно розвиваємо інфраструктуру міста. Зокрема – у сфері енергетики. Завдяки реалізації спільної з «Херсонобленерго» інвестиційної програми реконструкції мереж електропостачання Херсона, здіснено і продовжується будівництво повітряних та кабельних ліній електропередач. Це внутрішні інвестиції на загальну суму:

у 2009 році – 5,5 млн.грн., у 2010 – 14,5, і в 2011 році ми плануємо залучити більше ніж 17 млн.грн. інвестицій для поліпшення системи електропостачання Херсона.

Крім того, у цьому році буде завершена робота з підвищення потужностей електроспоживання центральної частини міста.

У 2009 році  на херсонських підприємствах введені в експлуатацію будівельні потужності: з промислового, переробного виробництва, збудовані нові підприємства торгівлі та громадського харчування.

Введені в експлуатацію промислові та районні котельні, теплові і водопровідні мережі.

 

Любити місто в моєму уявленні – це значить робити для нього все, що від мене залежить. 

Саме тому важливою складовою моєї передвиборної програми є сприяння розвитку житлового будівництва. Це питання під нашим постійним контролем. У проблемному для економіки 2009 році житлове будівництво в місті продовжувалося. Було введено в експлуатацію 30 тис.кв.м житла.

 

 

 

 

За перше півріччя цього року в будівництво житла інвестовано 52 млн. грн. –  в 2 рази більше ніж за аналогічний період 2009 року. Введено в експлуатацію 22 119 м2 загальної площі житла -  36% від показника області. Обсяги житлового будівництва виросли на 79,2%.

 

Не зважаючи на проблеми в галузі будівництва, протягом 2009 року ордери на квартири отримали 72 херсонські родини, у першому півріччі 2010 року видано вже 53 ордери.

Ми працюємо на проектом Міської програми «Будівництво житла для малозабезпечених верств населення», і вже наступного року програма буде винесена на затвердження міською радою.

 

Експорт

Експорт товарів, млн. дол. США

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нашим досягненням стало зростання експорту продукції. У 2009 році він сягнув майже на 247 млн.дол.США. У 2010 році - збільшився на 12%. Це нові доходи міського бюджету, в тому числі – для забезпечення фінансування бюджетної сфери.

Експортована продукція надійшла до 85 країн світу. Послуг експортовано більше ніж на 56 млн.дол.США. В першу чергу, це послуги, пов’язані з будуванням суден, та транспортні послуги.

 

Інвестиційна діяльність

І на початку своєї роботи міським головою, і зараз, маючи вже восьмирічний досвід, я впевнений, що інвестиції – це шлях до розвитку міста.  

 У 2,1 раза порівняно з 2009 роком збільшились інвестиції на будівництво житла, значну суму коштів інвестовано у розвиток торгівлі, ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку, в діяльність підприємств транспорту та зв’язку, у розвиток промисловості, в охорону здоров’я та надання соціальної допомоги,  в освіту.  

Оновлений Інвестиційний паспорт міста.

У 2009 році спільно з центральними органами влади місто запропонувало для інвестування пілотний проект з модернізації об’єктів теплопостачання КП «Херсонтеплоенерго». Мова йде про цільові екологічні (зелені) інвестиції. Замовлення на участь у фінансуванні направлені до профільного міністерства.

Інвестором виступатиме Японія. Проектом передбачається повна реконструкція двох котелень у мікрорайоні  «Корабел» на загальну суму 212 млн.грн. Впровадження теплових насосів дасть можливість скоротити загальне споживання газу до 11 млн. куб. м газу за рік. А значить – заощадити кошти бюджету.

Для розвитку міста ми виходимо на європейський ринок. До Європейської комісії з питань енергетики надіслано 15 інвестиційних пропозицій, вони стосуються перевезення вантажів морським торговельним портом, розвитку системи тепло-, водопостачання міста, електричних мереж зовнішнього освітлення, подальшого запроваждення енергозберігаючих технологій. 

Перейду до енергозбереження

Я приділяю велику увагу запровадженню енергоефективних технологій та реалізації заходів щодо енергозбереження – це шлях до заощадження бюджетних коштів.

У 2009-2010 роках Херсонський міськводоканал зекономив споживання електроенергії на 1 млн. 224 тис.грн. Це вдалося, завдяки встановленню на насосних станціях водопроводу, каналізації та свердловинах енергоефективного обладнання і дозволило нам, на відміну від інших українських міст, зберегти тарифи на водопостачання на рівні 2009 року.

На комунальному підприємстві «Херсонтеплоенерго» економія бюджетних коштів у 2010 році очікується на рівні понад 280 тис. грн.

Завдяки встановленню нових багатотарифних приладів обліку електричної енергії, комунальне підприємство "Херсонміськсвітло" заощаджує бюджетні кошти в сумі близько 1,5 млн. грн. щорічно.

Високоефективне обладнання для квартальних котелень, які ми встановлюємо, дозволяє підвищити якість теплоносія при економії газу та електроенергії.

 

 

І до 65-річчя Великої Перемоги ми забезпечили постійну роботу «Вічного вогню» у меморіальному комплексі парку Слави саме завдяки енергозберігаючому обладнанню.

 

 

 

У першу чергу, енергозберігаюче обладнання встановлюється в закладах освіти та охорони здоров’я. Це стратегія роботи виконавчих органів міської ради. За рахунок цієї стратегії, починаючи з 2009 року до сьогодні, міським бюджетом заощаджено більше ніж 3,5 млн.грн.

Автономне опалення мають:

- 6 з 11 медичних установ міста;

- 25 із 64 шкіл;

- 18 із 73 дитячих садків;

- 2 позашкільних заклади.

На сьогодні сонячні колектори для забезпечення гарячою водою встановлені в 6 навчальних закладах. І такого прикладу в Україні – не знайдеш.

 

Транспорт

      2009 рік став періодом, коли багато задумів щодо реформування транспортної сфери ми почали активно реалізовувати. Я змінив керівника управління і ще раз переконався, наскільки багато залежить від професійності людей, що працюють у команді.

 За зверненнями городян ми відкрили два 2 нових автобусних маршрути.

Ми не оминули турботою і пільговиків. «Соціальним автобусом», що почав функціонувати у 2009 році, здійснено безкоштовні перевезення більше ніж 114 тис. пільговиків.

  Впроваджено «шкільний маршрут» у мікрорайоні Корабел. З 6 вересня такий маршрут почав працювати для школярів Склотари. Такий спосіб розв’язання проблеми, пов’язаної із віддаленістю місць проживання дітей від шкіл, де вони навчаються, не має аналогів в Україні. І ми будемо розвивати цю програму. Вже незабаром відкриємо нові «шкільні маршрути»: від Геологів до шкіл Шуменського, від в/ч А-1836 – до шкіл Антонівки.

Ми відгукнулися на численні звернення городян і провели інвентаризацію зупиночних комплексів. Після оцінки їх вартості - передамо їх на обслуговування  комунальному підприємству.      

Триває робота з відновлення зупиночних комплексів.

Що стосується оновлення транспортних засобів. За 7 місяців цього року на маршрути міста вийшло 9 одиниць нових автобусів.

Протягом 2-ох останніх років ми провели роботу зі створення мережі таксомоторних стоянок. Сьогодні їх у місті 91

Затверджено одну з найважливіших програм - Програму розвитку міського пасажирського транспорту Херсона на 2010-2013 роки. Хтось може сказати, що загальні обсяги її фінансування – 17 млн. грн.- занадто фантастичні. Але реалізація цієї Програми – приклад залучення внутрішніх інвестицій. Ми передбачаємо її співфінансування: міський бюджет – 40%, кошти перевізників – 60%.           Важливо те, що вона є складовою Стратегічного плану економічного розвитку Херсона. І дозволить задовольнити потреби херсонців у високоякісних перевезеннях автобусами, тролейбусами, таксі і водним транспортом. Це реальний приклад переходу від розмов до справи.

За пропозиціями мешканців Комишан та Степанівки, внесено зміни до схем руху автобусних маршрутів: № 42  та №3.

З 5 до 8 збільшено кількість рейсів на маршрутах № 2 та № 27.

У 2009 р. обсяги перевезень пасажирів річковим транспортом збільшилися майже на 89%. На перевезення пільгових категорій громадян з міського бюджету було виділено 1 млн. 304 тис. грн. Цього року пільгове перевезення річковим транспортом здійснюється в рамках фінансування з державного бюджету. Але ми  вже продумали систему надання допомоги нашим пільговикам і пенсіонерам, і найближчим часом на маршрути вийдуть два теплоходи, що перевозитимуть  дачників.

 

Практичним результатом розвитку економіки я вважаю соціальні гарантії для городян – можливість працювати і отримувати гідну заробітну плату.

Велике значення тут відіграють малі підприємства. Сьогодні у Херсоні з підприємництвом пов’язаний кожен третій з працюючих. А динаміка розвитку малого підприємництва в Херсоні залишається однією з найкращих в Україні.

Нам вдалося одними з перших забезпечити спрощену систему реєстраційних і дозвільних процедур при реєстрації бізнесу, і це дає свої результати. 

Порівняйте динаміку: в 2008 році від підприємців та юридичних осіб до Дозвільного центру надійшло понад 1,6 тис. замовлень для отримання документів дозвільного характеру. В 2009 році цих звернень вже понад 2 тис.,  у першому півріччі 2010 року -  понад 2,5. 

До речі, минулого року Дозвільний центр Херсона визнано кращим в Україні.

Міська рада забезпечує роботою майже 13% працюючих у місті: це вчителі, лікарі, працівники комунальних підприємств. Нам вдалося запобігти їх скороченню і забезпечити своєчасну виплату їм заробітної плати.

Середньомісячна заробітна плата бюджетників у 2009 році на 21,6% вище середнього рівня по місту та на 10% - вище рівня попереднього року.

Бюджетні установи Херсона займають друге місце в рейтингу платників податків. Ними забезпечено майже 11% загальних надходжень податків і зборів до міського бюджету.

Не буду кривити перед вами душею. Проблеми є. І одна з них - заборгованість із заробітної плати на великих промислових підприємствах. Це та спадщина, яка дісталася нам з часів розпаду Радянського Союзу. Так, за період моєї роботи були роки, коли заборгованість зменшувалася більш інтенсивно.

Ситуація значно ускладнилася у 2009 році, однак лише протягом липня цього року нам вдалося зменшити заборгованість майже на 2,5 млн. грн. Проте,  14 млн. грн. – сума значна, і я розумію свою відповідальність у цьому питанні.

В першу чергу, це стосується заборгованості і на комунальних підприємствах. Тому своїм розпорядженням я затвердив нову форму контракту з їх керівниками, де передбачено підвищену відповідальність за своєчасну виплату заробітної плати. Крім того, при підведенні підсумків виконання колективних договорів та укладенні нових, трудовим колективам Херсона рекомендовано внести до договорів конкретні зобов’язання керівників щодо погашення наявної заборгованості із виплати заробітної плати та чіткі терміни. А виконкомам районних у місті рад я доручаю не реєструвати колективні договори, до яких не буде внесено таких зобов’язань.

Я знаю, в Херсоні є проблеми із працевлаштуванням. І наші зусилля з подолання цього явища дають свої результати. Про поступове нарощування обертів у створенні нових робочих місць я буду говорити, оперуючи цифрами. За 7 місяців 2009 року в Херсоні було створено 4134 робочих місця, за 7 місяців цього року створено на 20% більше. І цю роботу ми продовжуємо.

 

Торгівля і побутове обслуговування населення - це надто важливі складові в житті міста. Можливість придбати той чи інший товар, або отримати ту чи іншу послугу – невід’ємний елемент комфортності життя.

У 2009 році у порівнянні з 2008 в Херсоні збільшилася загальна кількість об’єктів роздрібної торгівлі, ресторанного господарства, побутового обслуговування, збільшилася кількість оптових баз. У цьому році їх стало ще на 461 більше.

Збільшується обсяг роздрібного товарообороту.  За 2009 рік він становить 2 млрд. 647 млн. грн., а за  перше  півріччя  2010 року  - 1 млрд. 217 млн. грн.

Будівництво в Херсоні нових інфраструктурних проектів – наше завдання на завтра, післязавтра, наступні роки.   

 

Міжнародні зв’язки

Балотуючись на посаду міського голови, і в 2002, і в 2006 році, я брав на себе зобов’язання – пропагувати Херсон, його можливості, потенціал.

Я впевнений: наскільки максимально ефективно ми будемо презентувати Херсон, настільки корисною для кожного з херсонців стане така презентація.

Наведу декілька цифр. Херсон підтримує партнерські зв’язки з понад тридцяти однією країною світу.  

У 2009 році ми зустрілися з представниками 15 іноземних країн, і ці зустрічі мають конкретні результати.

Найяскравіший міжнародний захід 2010 року, який нам вдалося провести, аби залучити до Херсона дипломатів більш ніж з 15 країн-членів ЄС на чолі з Головою Представництва Європейської комісії в Україні,– Дні Європи в Херсоні.

А проведення  Всеукраїнської науково – практичної конференції молодих вчених і студентів за тематикою «Вступ України до Світової організації торгівлі», що відбулася в Херсонському національному технічному університеті,  відкриття в  Херсонському державному університеті  Інформаційного центру ЄС, презентація програми Європейської комісії «Молодь діє» – збільшили можливості молодих херсонців у розкритті себе. Я дякую вам, шановні ректори, за вашу наполегливість у цій роботі.

Дуже важливий інвестиційний проект, який ми реалізуємо, норвезько–українська програма «Чисте виробництво».

У серпні я підписав протокол намірів між Проектом „Локальні інвестиції та національна конкуренція” Агентства США з міжнародного розвитку та громадами Херсона і Миколаєва. Спільно з миколаївцями ми закінчуємо розробку Регіональної стратегії економічного розвитку громад наших міст.

Зараз ми проводимо роботу для встановлення побратимських відносин з грузинським містом Телаві, польським Жешувом, російськими Смоленськом та Кронштадтом.

Вся ця робота спрямована на привернення уваги до Херсона, до його потенціалу, в тому числі, туристичного. І те, що містом цікавляться, підтверджує кількість іноземних туристів, які відвідують Херсон. У 2009 році наше місто відвідали 22 750 туристів (переважно це іноземці).

 Туристичну привабливість міста характерізує і робота готельних комплексів. Протягом 2009 року в готелях Херсона зупинилися більше ніж 34 тисячі гостей.

 

ІІ. Бюджетна політика

За 2009 рік до загального та спеціального фонду міського бюджету надійшло 680 млн.грн. - на 3,1% більше, ніж у 2008 році. У першому півріччі 2010 року надійшло 362 млн.грн.

Видаткова частина міського бюджету для виконання делегованих та власних повноважень у 2009 році складала майже 672 млн.грн., у 2010 році - 820 млн.грн. - на 22% більше.

 

Хочу підкреслити, що порівняно з 2002 роком фактичні надходження до бюджету Херсона збільшилися у 5,7 раза, у порівнянні з 2006 – в 2,1.

Тут я зупинюся на дуже важливій для розуміння позиції. Дохідна база бюджетів - фінансові ресурси міста - формуються саме господарським комплексом.

 У відповідності зі статтею 9 Європейської Хартії місцевого самоврядування міська рада має право на свої власні адекватні фінансові ресурси, якими вона може вільно розпоряджатися в межах своїх повноважень. Однак на практиці фінансова автономія місцевих органів влади в нашій країні довгі роки залишалася  благим побажанням.

Не даремно і Президент України Віктор Янукович, і новий Кабінет Міністрів наполягали на змінах Бюджетного кодексу України, де фінансова самостійність місцевих бюджетів буде не декларативною, а практичною нормою. Я впевнений, що з уведенням у дію нової редакції Бюджетного кодексу, фінансові можливості Херсона радикально розширяться:

у розпорядженні територіальних громад залишатиметься близько 70% доходів, зібраних на території міста.  Значно збільшиться фінансове забезпечення власних повноважень місцевого самоврядування – тобто кошти на реалізацію програм місцевого розвитку.

Що стосується міського бюджету Херсона. Завдяки новому Бюджетному кодексу, передбачено збільшення власних доходів міського бюджету щонайменше на 13,5 млн.грн. Крім того, з’являються нові вагомі види доходів для формування бюджету розвитку. За нашими розрахунками  – близько 17 млн.грн. щорічно.

У органів місцевого самоврядування збільшується можливість реалізації повноважень в забезпеченні охорони навколишнього середовища. Адже на 30% збільшуються відрахування збору до міського бюджету, які раніше залишалися в обласному бюджеті.

Повернемось до характеру міського бюджету.

 

Вже декілька років поспіль міський бюджет Херсона має соціальну спрямованість. Підтримка галузей освіти, охорони здоров’я, соціальний захист населення – серед пріоритетів бюджетного фінансування. У 2009-2010 роках видатки на утримання цих галузей зросли на 19,5%.

У міському бюджеті на 2010 рік  враховано завдання Президента України щодо підвищення соціальних стандартів. Фінансування освіти збільшено на 18,9%, охорони здоров’я - на 21,2%.

Нарівні із соціальними пріоритетами цьогорічний міський бюджет передбачає фінансування розвитку міського господарства.

 

За моїми наполяганнями в 2,3 раза збільшено видатки на реконструкцію, ремонт та утримання доріг.

700 тис.грн. передбачено для придбання спецтехніки на обслуговування доріг у зимовий період.

На 16,4% збільшено видатки на забезпечення зовнішнього освітлення. Заплановано кошти для придбання автоспецтехніки для обслуговування його мереж.

На 6 млн.грн. збільшено внески на розвиток комунальних підприємств, зокрема, для реконструкції аварійних колекторів міста, придбання енергозберігаючої техніки та основних виробничих фондів.

2 млн.грн. передбачено на реконструкцію площі Свободи.

На 16,9% зросли видатки на благоустрій міста, на 10% - на капітальний ремонт житлового фонду.

500 тис.грн. направлено на капітальний ремонт та придбання обладнання молочної кухні, адже Херсон є одним з небагатьох міст України, де молочну кухню збережено.

ІІІ. Соціальна політика

З року в рік ми збільшуємо фінансування заходів, спрямованих на захист інтересів малозабезпечених херсонців.

У 2006 році на ці цілі було виділено  1 млн. 310 тис грн., у 2010 – 3 млн. 14 тис.грн.

 У сфері соціального захисту населення в Херсоні діють три міських програми:

-  комплексна програма „Соціальний захист”;

-  програма „Ветеран”;

-  програма оздоровлення та відпочинку дітей.

 

C:\Documents and Settings\Artist\Рабочий стол\Новая папка\графики\Раздел Соціальна політика\Графік 1.jpgДинаміка збільшення фінансування на виконання міських соціальних програм

Найголовніша програма, реалізацію якої я запропонував у 2003 році, програма „Соціальний захист».

Згідно з нею понад 10, 5 тис. херсонців користуються пільгами з оплати житлово–комунальних послуг та абонентної плати за телефон, отримують хлібобулочні вироби за пільговою ціною,  безкоштовне гаряче харчування, пільгові побутові послуги.

Майже в 2 рази у 2010 році збільшено бюджетні призначення на надання адресної грошової допомоги мешканцям міста до свят і пам’ятних дат.

Розмір щоквартальної виплати сім’ям загиблих воїнів – афганців та інвалідам І групи Афганістану з 2010 року становить 1, 5 тис. грн.

  Крім того, з 2010 року ми запровадили щоквартальні виплати визволителям міста в розмірі 1 000 грн. кожному та на 89 тис.грн. збільшили бюджетні призначення на надання пільг окремим категоріям городян за програмою ”Соціальний захист”.

 

 За Програмою оздоровлення та відпочинку дітей у 2009 році  у позаміських таборах відпочинку оздоровлено 229 дітей,  у 2010 –257. Майже вдвічи, порівняно з 2009, у цьому році ми збільшили кошти на реалізацію цієї Програми.

 

Програма „Ветеран”. Цього року ми збільшили і її фінансування майже на 17%.

Таким чином, соціальний пакет херсонців, які користуються пільгами за міськими програмами, на сьогодні складає понад 3 млн. грн., що на 37% більше показників минулого року.

        

ІV. Житлово-комунальне господарство

   Великий і важливий як за обсягами, так і за наявністю проблем, напрямок в житті будь-якого населеного пункту. Почну з головного – програми дій щодо розв’язання проблем ЖКГ. Цього року як складову Стратегії економічного розвитку міста ми затвердили Комплексну програму реформування системи житлово-комунального господарства на найближчі 4 роки.

   Зупинюсь на її складових.

 

Теплопостачання

Для підвищення якості послуг з теплопостачання, у 2009 році реконструйовані Шуменська та Степанівська котельні,  тепломережа по вулиці Філатова, внутрішньоквартальні теплові мережі з наземним прокладанням по вулицях Лавреньова, Уварова, Патона, встановлені лічильники та конденсаторні пристрої котелень по вулицях Піонерська, Пугачова, виконані роботи з реконструкції центральних теплових пунктів по вулицях І.Куліша, Рози Люксембург, побудовані індивідуальні теплові пункти у 2-ох житлових будинках по вулиці Уварова.

 

 Всього виконано робіт майже на 4,5 млн.грн.

 Як результат - кількість аварій на об'єктах МКП "Херсонтеплоенерго" в осінньо-зимовий період  2009/10 року зменшилась майже в 2 рази. Не дивлячись на суворість зими, минулий опалювальний сезон ми провели найбільш вдало за всі останні роки.

Але будемо говорити про перспективи. Найближча з них - підготовка до осінньо-зимового періоду. Цю роботу ми розпочали ще в травні, тому місто зустріне холоди підготовленим. 

 Перспективна ж робота - розроблення нової єдиної схеми теплопостачання Херсона. В ній ми визначаємо конкретні об’єкти будівництва, реконструкції теплових систем і мереж міста на найближчі 5 років, аби гарантувати для городян доступне за ціною, а головне - якісне теплозабезпечення.

         У червні ми розглянули два варіанти схеми теплопостачання міста:

Перший - оснований на поступовому переводі абонентів ТЕЦ на нові джерела теплової енергії через розвиток мережі локальних, квартальних котелень.

Другий - модернізація обладнання та установок ТЕЦ для теплопостачання абонентів та часткове переведення споживачів на існуючі локальні котельні підприємств «Теплокомуненерго» і «Херсонтепломережі» із збільшенням їх потужності.

Вже найближчим часом за пропозиціями спеціалістів оптимальна схема буде визначена, після чого подана на затвердження міської ради.

 

 

Водопостачання та каналізаційне господарство

 

Проблема з водопостачанням існує в Херсоні з 1986 року, коли вперше було запроваджено графік подачі води.

         Не буде новиною, якщо я скажу, що для вирішення цього питання потрібні значні кошти. Кошти, яких міський бюджет не має. Ми працюємо над залученням інвестора. Зараз лунають заангажовані думки про те, що свого часу ми не залучили коштів Європейського банку реконструкції і розвитку. Але, чомусь, замовчують, що дозволу на отримання кредиту нам не дала Верховна Рада, замовчують і про можливі втрати бюджету через інфляційні процеси та рост курсу долара, адже кредит, про який йшла мова, – валютний. Замовчують і про конкретні пропозиції щодо інвестора для міськводоканалу, які вносилися виконавчими органами на розгляд міської ради та не були підтримані.

  Але, всупереч пустим розмовам, ми наполегливо  реалізуємо Програму реформування та розвитку водопровідно-каналізаційного господарства Херсона, аби виконати її за 4 роки. У 2009 році з міського бюджету на це було виділено 212 тис.грн. У 2010 році передбачено 1 млн. 195 тис.грн. Але, для цілодобового водопостачання та підвищення якості води необхідно 152 млн.грн. І ці кошти ми поступово знаходимо.

           Конкретні результати вже є. Цілодобово послуги з водопостачання отримують: мікрорайон «Корабел», частково – центр міста та ХБК, будинки приватного сектора.

Вже у листопаді в Шуменському  графік подачі води ми збільшимо з 12 до 18 годин на добу, а до нового року -повністю переведемо мікрорайон на цілодобове водопостачання.

Наступний етап – розв’язання проблеми водопостачання у Таврійському мікрорайоні.

Паралельно ми проводимо роботи з поліпшення якості води. У Шуменському, де встановлене нове енергоефективне обладнання, ми перейшли на знезараження води за допомоги гіпохлориту натрію – сучасної безпечної речовини.

Проблемою кінця 2009 і всього цього року стали аварії на самопливних каналізаційних колекторах, викликані замочуванням грунтів і їх просіданням. Аварій було багато, але підкреслюю: не було жодної,  де б аварійно-відновлювальні роботи не проводилися у найкоротші терміни. Жодного разу не були обмежені послуги з водовідведення для споживачів. Всі аварії ми ліквідовували злагоджено і максимально швидко.

 

 

 

 

 У 2010 році на капітальний ремонт колекторів ми передбачили 5 млн. 96 тис. грн.

 За нашими пропозиціями, завдяки першому віце-прем’єр-міністру Андрію Клюєву та голові обласної державної адміністрації Миколі Костяку, на реконструкцію каналізаційних колекторів Херсона Кабміном виділено 17,5 млн.грн. Завдяки цьому, будуть проведені роботи з їх санації, що дозволить позбавитись цієї проблеми як мінімум – на 25 років.

 

Житлове господарство      

 

Житлове господарство міста об'єднує 1541 житловий будинок комунальної власності, 260 будинків ОСББ, 104 відомчих будинки, 77 будинків житлово-будівельних кооперативів. Загальна площа багатоквартирного житлового фонду територіальної громади Херсона складає 3 млн. 770 тис. кв. м.

І в 2009, і в 2010, і на наступні роки наша робота сконцентрована на підвищенні ефективності житлово-комунальних послуг.  

З цією метою проведено конкурс із надання послуг з технічного обслуговування та ремонту ліфтів, переможець якого відновить протягом 3-ох років 55 %  пограбованих ліфтів за рахунок власних коштів та співфінансування з міського бюджету.   

 

У міському бюджеті цього року на 9,9 % ми збільшили фінансування на капітальний ремонт багатоповерхівок. Крім того, ми віднайшли можливість збільшення обсягів ремонту покрівель. Я розумію, що багатьох мешканців верхніх поверхів напередодні початку зими це питання дуже турбує.

Зараз активно проводиться ремонт покрівель, холодного водопостачання,  водовідведення та опалення. Вже зараз ми відпрацьовуємо план капітального ремонту житлового фонду на наступні роки.

         Відпрацьовуємо і низку заходів щодо вдосконалення житлово-комунальних послуг. На останньому засіданні виконкому прийнято рішення, згідно з яким до переліку послуг, що надаються житловими організаціями, вноситься послуга з повірки лічильників води.

   Ще одна зі складових моєї передвиборної програми – сприяння створенню товариств співвласників багатоквартирних будинків. У 2008 році в місті було 155 ОСББ, на початок 2010 року їх кількість зросла до 229, а на сьогодні в Херсоні створено 260 об’єднань  співвласників багатоквартирних будинків. Міським бюджетом на 2010 рік передбачено видатки на капітальний ремонт 5 будинків ОСББ.

Дуже важливий крок від розмов до справи: вперше у 2010 році ми започаткували  перерахунок квартирної плати в частині послуг, що надавалися неякісно, не в повному обсязі, або взагалі не надавалися.

Зелене господарство

У 2009 році вперше розпочата та виконана інвентаризація зелених насаджень у парку ім. В.І.Леніна та сквері по просп.Текстильників. Цього року триває інвентаризація зелених насаджень у парку Слави, Потьомкінському сквері та парку по вулиці Полтавській, 89.

За результатами інвентаризації на кожний об'єкт зеленого господарства складається паспорт об'єкта благоустрою зеленого господарства.

Освітлення міста

 

Однією зі складових моєї передвиборної програми є зобов’язання щодо забезпечення зовнішнього освітлення міста.

 

На початку моєї роботи міським головою у 2002 році в місті функціонувало 500 світлових точок зовнішнього освітлення. Зараз їх кількість збільшилася більше ніж у 14 разів – до 7200. Вже цього року ми плануємо збільшити кількість світлоточок до 10 000, а до 2014 року – до 20,5 тисячі. Таким чином, будуть освітленими 300 вулиць.  

Вже відновлено освітлення на магістральних вулицях міста.

Щороку мережі електроосвітлення в Херсоні відновлюються на суму близько 200 тис.грн.

 

Ліфтове господарство

У 2009 році ми провели інвентаризацію ліфтів, визначили їх технічний стан.

У порівнянні з 2008 роком фінансування було збільшено майже в 2 раза.

         У 2010 році до титульного списку капітального ремонту житлового фонду внесено 310 ліфтів. Для їх ремонту та експертного обстеження передбачено  2 млн. 825 тис. грн.

         У червні цього року рішенням міської ради ми внесли зміни до Програми стабілізації ліфтового господарства. В ній відсутні об'єкти, де вже проведено відновлювальні роботи та капітальні ремонти. В цьому році ми плануємо:

-      відновити роботу 134 непрацюючих ліфтів, 5 з яких морально зношені;

-   здійснити монтаж устаткування 7 диспетчерських систем;

-   провести експертне обстеження 86 ліфтів, які відпрацювали 25 років і більше, після чого здійснити іх капітальний ремонт.

Для проведення відновлювальних робіт і модернізації планується співфінансування з державного та міського бюджету, а також дольова участь мешканців і підприємств, що обслуговують ліфти.

Така динаміка дозволить остаточно вирішити проблему з ліфтами протягом найближчих трьох років.

 

 

 

Дорожнє господарство

         У 2009 році на ремонт дорожнього покриття з міського бюджету було спрямовано 10 млн.  900 тис. грн. Скажу відверто – дуже мало. Але це був час вирування економічної кризи і економічних проблем. Ми концентрували зусилля на утриманні міського господарства.

Але, навіть, в період кризи майже 5,5 млн.грн. було використано на капітальний ремонт доріг. І ті дороги чи частини доріг, які були відремонтовані капітально із застосуванням армованого геотекстилю, витримали важку зиму. Це вулиця Червоного Хреста, частина Червонопрапорної, Колодязної, Морської та інші. Крім того, в 2009 році завершено реконструкцію мосту через р.Єрік по вулиці Марії Фортус.

На поточний ремонт доріг у 2009 році ми змогли направити лише 1,5 млн. грн.

Саме тому цього року я наполягав, аби при формуванні міського бюджету на ремонт доріг була закладена максимально можлива сума коштів. На цей рік ми передбачили 25,1 млн.грн.

         5,8 млн.грн. на ремонт доріг Херсону вперше за 8 років моєї роботи виділено з обласного бюджету. Це кошти транспортного податку в тій частині, що збирається в Херсоні, а, за Бюджетним кодексом, перераховується до обласного бюджету. За ці гроші ми відремонтували Кіндийське шосе, вулиці Херсонську, Перекопську, проспект 200-річчя Херсона, частину Бериславского шосе.

Усі інші роботи з ремонту доріг проводяться за кошти міського бюджету. Ми капітально відремонтували площу Перемоги, збільшили її пропускну здатність. Завдяки перенесенню тролейбусних опор з проїжджої частини, площа розширилася на 110 кв. м.

Відремонтоване Миколаївське шосе, вул.Будьонного, Пугачова, Червоностудентська, площа Ганнібала, вул. Жовтневої революції, Декабристів, 295 Стрілецької дивізії, 1-а Текстильна, Леніна, Комкова, Нафтовиків, Білозерське шосе, вул.Фонтанна, М.Фортус, Червонопрапорна, Ілліча, І.Кулика, частина Робочої, 40 років Жовтня, Залаегерсег,  К.Маркса,  Димитрова, Острівське шосе, Нестерова, Патона, Шенгелія, Дорофєєва, Чайковського, Паровозна, Макарова, залізничний переїзд у районі Бериславського шосе.

Найближчим часом будуть відремонтовані вул.Тираспольська, Кременчуцька (від Перекопської до 40 років Жовтня), Рози Люксембург (від Полтавської до Запорізької), Уварова, 49 Гвардійської дивізії, площа 50 років утворення СРСР, Привокзальна площа, вулиці селища Текстильного.

Роботи з ремонту доріг триватимуть до глибокої осені. І якість їх я контролюю жорстко.

Природокористування та безпека життєдіяльності

Головна проблема тут, яка виникла у зв’язку із наближенням терміну завершення експлуатації міського звалища твердих побутових відходів – визначити найбільш оптимальну технологію поводження з ними, яка відповідає місцевим умовам.

Для цього рік тому ми оголосили конкурс на кращий інвестиційний проект  з будівництва сміттєсортувального, сміттєпереробного комплексу.  До 1 жовтня триває збір документів від інвесторів.

Остаточний етап – будівництво заводу з переробки твердих побутових відходів. Це вже найближча перспектива, і, повірте, це питання ми вирішимо.

Крім того, для запобігання багатьом проблемам, що можуть бути викликані підняттям рівня грунтових вод, у 2010 році ми поновили моніторингові спостереження за рівнем грунтових вод на території міста.

  V. Гуманітарна сфера

Охорона здоров’я

         Поліпшити матеріальну базу медицини, відкрити поліклініку за принципом «Сімейний лікар» - такі зобов’язання я брав на себе, йдучи на посаду міського голови у 2006 році. Сьогодні я впевнено констатую: ці зобов’язання виконані.

        

Навіть, у кризовому 2009 році нам вдалося зберегти мережу установ охорони здоров’я міста. Тоді бюджет галузі було збільшено на 10% у порівнянні з 2008 роком. У міському бюджеті на 2010 рік ці показники ще збільшені на 21%.

На 55% ми збільшили фінансування на медикаментозне забезпечення громадян, які мають пільги.

На 100% забезпечено зубопротезування пільговиків.

У 2009 році  ми закупили нове обладнання для міських лікарень.

Дуже важливий показник, що свідчить про професійність херсонських медиків: протягом  трьох  років  у  Херсоні  не  зареєстровано  материнської  смертності. З  2003  року  знижується  смертність  дітей  віком до 1 року. З  2006 року підвищується народжуваність.

Ще одне важливе досягнення: рівень захворюваності на активний туберкульоз знизився на 18%. Це результат нашої комплексної з медиками роботи.

Щороку в складі міського бюджету ми створюємо  цільовий  фонд для  боротьби  з  цим захворюванням.

 

Видатки міського бюджету на закупівлю продуктових наборів хворим на туберкульоз

Серед перших в Україні у Херсоні ми почали забезпечувати хворих на туберкульоз продуктовими наборами.

Цього року видатки на їх закупівлю ми збільшили майже втрічи – до 147 тис. грн.

Робота з розвитку сімейної медицини розпочалася з 2007 року.

На сьогодні в місті працюють: 4 амбулаторії сімейного лікаря, 3 відділення сімейної медицини при поліклініках міських лікарень. 48 сімейних лікарів надають медичну допомогу понад 89 тисячам херсонців. Це більше чверті населення міста, в тому числі 1,5 тисячі мешканців села.

 

Освіта, створення умов для всебічного розвитку дитини

 

У 2010 році видатки на розвиток освіти у міському бюджеті ми збільшили ще на 18,9%. Нам вдалося погасити майже 11 млн. грн. заборгованості згідно зі статтею 57 Закону України «Про освіту».

Не дивлячись на економічні труднощі, ми зберегли мережу шкіл та дитячих садків, розширили мережу позашкільних навчальних закладів, де позаурочною діяльністю охоплено майже 82,5% дітей.

Нам вдалося забезпечити умови для розвитку дітьми своїх здібностей в різноманітних гуртках. Сьогодні в них займаються 35% вихованців. Цей показник вищий ніж середній по Україні.

З 2009 року з’явилася показова тенденція – почала збільшуватись чисельність молодих спеціалістів у навчальних закладах міста.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цього року ми оздоровили 12 800 дітей.

 

Забезпечення  безкоштовним харчуванням дітей 1-4 класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зупинюсь ще на одній, дуже важливій для здоров’я дітей темі – якісному харчуванні. Я наголошував на цьому в своїй передвиборній програмі. І це завдання виконано. В нашому місті майже 100%учнів 1-4 класів забезпечуються безкоштовним харчуванням.  

І ще одне важливе питання, особливо з цього року. Охоплення п’ятирічок дошкільним вихованням та освітою.

У 2007/08 навчальному році таких груп ми відкрили 10, у минулому році – ще 12 додаткових груп, у 2010/11 навчальному році плануємо відкрити ще 5 груп для дітей п’ятирічного віку в різних мікрорайонах міста.

 

 

 

Фізкультура і спорт

 

Загальновідомо: спорт забезпечує не лише здоров’я, а й виховання молодого покоління, формування здорового способу життя. Я сам з дитинства спортсмен і вважаю, що розвиток спорту – є розвитком можливостей людини, а, значить, розвитком можливостей міста. Тому на фінансування спортивних заходів міською радою в 2009 році виділено більш ніж 983 тис.грн., і ми будемо збільшувати їх фінансування з року в рік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ми забезпечуємо функціонування в Херсоні: 4-ох стадіонів, двохсот чотирьох спортивних майданчиків, двадцяти трьох тенісних кортів, 2-ох спортивних споруд зі штучним льодом, 9-ти футбольних майданчиків зі штучним покриттям.

Всі спортивні споруди, які знаходяться у комунальній власності міста, використовуються для проведення тренувань безкоштовно.

Розпочато роботу з ремонту стадіону «Кристал», відродження у Херсоні професійної футбольної команди.

 

Підтримка молоді

На початку своєї доповіді я наголошував на тому, що, не дивлячись на економічні проблеми, в місті не згорнуто жодної соціальної програми. Більше того, у 2010 році міською радою затверджено програму «Молодь Херсона», розраховану на 4 роки.

Родзинкою програми «Молодь Херсона» є делегування частини повноважень управління молоді та спорту щодо молодіжної політики - молодіжним громадським неприбутковим організаціям.

Вперше в Херсоні ми запроваджуємо схему співпраці з міжнародними донорськими фондами, за допомоги яких здійснюватиметься співфінансування соціальних проектів у молодіжній сфері.

Я звертаю увагу на програму «Молодь Херсона» і тому, що важливою її складовою є сприяння молодіжному дозвіллю – проведення конкурсів, фестивалів, ігор КВК, спортивних змагань, екскурсійно-культурних програм.

 

До речі, щодо КВК. Ще декілька років тому КВК у Херсоні не було. А сьогодні ця гра активно розвивається в місті.

З 2010 року за рахунок міського бюджету виплачуються:

 7 стипендій обдарованим студентам вищих навчальних закладів міста у сумі 2 000 грн.;

5 стипендій для підтримки обдарованих студентів середніх спеціальних навчальних закладів – теж по 2 000 грн.,

10 стипендій для підтримки обдарованих школярів – у розмірі  600 грн.

 

Культура

Я гордий тим, що культурне життя в місті вирує. Адже в основі кожного матеріального досягнення лежать досягнення духовні.

 

З року в рік ми збільшуємо фінансування цієї галузі. За рахунок цих коштів ми здійснюємо капітальні та поточні ремонти, зміцнюємо матеріально-технічну базу закладів культури. Закуповуємо музичні інструменті, періодичну літературу та книги.

Значним досягненням галузі культури і міста в цілому я вважаю фестивалі, у тому числі і міжнародні, які протягом останніх років ми традиційно проводимо у Херсоні.

У 2009 році ми започаткували проведення дитячих фестивалів. Продовжили роботу по відкриттю дитячих талантів, започаткувавши міські конкурси.

 

У бібліотечній системі міста існує перелік пільг, які надаються городянам безкоштовно.

Останні три роки, за допомоги фінансування з міського бюджету кількість примірників (книг) у міських книгозбірнях збільшується.

І таку динаміку ми продовжимо далі. Невипадково Херсон по придбанню періодичних видань та книг вважається найкращим в Україні.

Не дивлячись на проблеми, ми передбачаємо у міському бюджеті і кошти на покращення матеріально – технічної бази 34 бібліотечних філій міста.

  Ще один важливий момент – бережливе ставлення до історії. Цього року до 65-річчя Великої Перемоги ми організували роботи з реставрації та привели до ладу близько 70 об’єктів.

Я вважаю необхідним комплексне впорядкування меморіального кладовища, адже там захоронені видатні історичні особистості. І цю роботу ми забезпечимо вже найближчим часом.

VІ. Відкритість та прозорість діяльності

Максимальна відкритість і максимальна доступність у наданні послуг городянам – це принципи моєї особистої роботи і ті вимоги, які я ставлю перед підлеглими.

У 2009 році за результатами незалежного оцінювання двох різних моніторингів  офіційний сайт Херсонської міської ради визнано кращим у категорії електронних адміністративних послуг та у висвітленні обов’язкової інформації.

Для спрощення в отриманні тієї чи іншої інформації щодо муніципальних послуг у минулому році в холі адмінбудівлі міської ради ми встановили сучасний інформаційний кіоск та відкрили Громадську електронну приймальню.

Вже звичною для городян стала можливість звертатися зі своїми проблемами чи пропозиціями на „гарячу” телефонну лінію міського голови. Лише за минулий рік оператори  опрацювали близько 25 тисяч таких дзвінків.

   Сьогодні така потрібна людям служба оновлена. Встановлено багатоканальну телефонну лінію. Ми змінили саму філософію її роботи. І тепер маємо зворотній зв’язок з кожним, кого турбує те чи інше питання. В результаті - третина проблем, за якими телефонують херсонці на «гарячу лінію», вирішується протягом доби.

 

 

  Підводячи підсумки свого сьогоднішнього виступу, скажу: коли мене запитують, ким я себе вважаю – політиком чи господарником, завжди відповідаю: я не вважаю себе політиком, який думає виключно про майбутні вибори, я думаю про те, як нам всім жити тут, в Херсоні, у нашому місті сьогодні, завтра, через 5 років…

 Можливо, хтось скаже, що ми маємо значно більше проблем, ніж окреслив міський голова. Можливо, хтось не побачив у моєму виступі зайвого оптимізму. Але однією з найбільш розповсюджених помилок вважаю намагання говорити те, що хочуть чути. Я ж залишаюся об’єктивним.

 Я ставлю три крапки і ще раз пригадаю Козьму Пруткова, який казав: «Нам некогда хандрить и плакать, нам надо идти к своей заветной цели и радоваться при этом жизни».