|
Програми Херсонської міської ради |
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням міської ради
від 11.11.03 №408
РОЗВИТКУ ТА ПОКРАЩАННЯ СТАНУ ОСВІТЛЕННЯ ВУЛИЦЬ, РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА МОДЕРНІЗАЦІЇ СВІТЛОФОРНИХ ОБ'ЄКТІВ м. ХЕРСОНА на 2003-2005 роки
Програма розвитку та покращання стану освітлення вулиць, реконструкції та модернізації світлофорних об’єктів м. Херсона на 2003-2005 роки (далі - Програма) розроблена як складова частина Програми реформування житлово-комунального господарства м.Херсона на 2003/05 роки на основі державної Програми реформування житлово-комунального господарства на 2002/05 роки та на період до 2010 року, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2002 року № 139, галузевих комунальних норм України з поточного ремонту та обслуговування об’єктів зовнішнього освітлення ГКН 02.08.008 – 2002, затверджених наказом Держбуду України від 07.05.02 № 82, на підставі ДБН В.2.3.-5-2001 “Вулиці та дороги населених пунктів”, листів відділу державної автоінспекції УМВС України у Херсонській області (додається)
Світлотехніка на даному етапі - важливий компонент функціональної організації середовища проживання сучасної людини. Правильно спроектоване освітлення площ і вулиць – це не тільки комфорт та безпека людей у темний час доби, але й потужний інструмент у руках архітектора, який дозволяє моделювати різноманітні аспекти естетичного сприйняття міського середовища. Системи зовнішнього освітлення можна поділити на три основні напрямки:
Пріоритетним напрямком в організації освітлення проїжджої частини вулиць є забезпечення безпеки руху на дорозі.
У даному випадку світлотехнічними засобами вирішуються наступні завдання:
У тому разі, коли освітлювальний пристрій розташовується на рівні очей, необхідно запобігати осліпленню пішоходів та водіїв.
Враховуючи збільшення кількості любителів їзди на велосипедах, мопедах, роликових ковзанах тощо у місті, важливо, щоб освітлення дозволяло розпізнавати різноманітні перепони на дорозі : незначні дефекти в дорожньому покритті, каміння, гілки дерев, сміття - все те, що може створити аварійну ситуацію на дорозі.
Оптична схема дорожніх освітлювальних приладів передбачає розподілення основного світлового потоку вздовж осі дороги
У житлових районах, де разом з пішохідними зонами є розвинута транспортна мережа, зовнішнє освітлення у темний час доби повинно виконувати наступні функції:
Найважливішою метою вуличного і дорожнього освітлення є створення умов безаварійного руху в зонах масової забудови. Орієнтування в житловій зоні передбачає можливість добре розпізнавати будинки, інженерно-технічні споруди, напрямок руху , нумерацію будинків, назви вулиць та інші складові навколишньої обстановки.
У темний час доби підвищується можливість протиправних дій. Отже, організовуючи освітлення житлових районів, необхідно враховувати криміногенну ситуацію. Освітлення у нічний час повинно забезпечувати можливість розпізнавання людей, які наближаються, що дозволяє своєчасно запобігати небажаним контактам або вжити засобів необхідної самооборони.
Важко переоцінити значення освітлення в процесі сприйняття та оцінки естетичних якостей архітектури. Протягом світлового часу доби візуальна структура архітектурних споруд підсвічена прямим сонячним або розсіяним світлом. Результатом є безперервна гра світла і тіні, що підкреслює пластичну динаміку об’ємів архітектурної споруди.
Освітлення архітектурних об’єктів у нічний час збільшує загальний рівень освітлення вулиць, що дозволяє і в умовах обмеженої видимості належним чином сприймати архітектурні особливості міста.
З 1-го листопада 2001 року вперше в Україні введено нові ДБН В.2.3-5-2001“Вулиці та дороги населених пунктів”.
Відповідно до рекомендацій міжнародної комісії (МКО) освітлення проїжджої частини вулиць і прилеглих до них тротуарів регламентується величиною середньої яскравості дорожнього покриття, яка безпосередньо забезпечує видимість об’єкта.
Регламентацію величин яскравості дорожнього покриття , враховуючи рух пішоходів, введено вперше. Серед загальної кількості дорожньо-транспортних пригод (ДТП) у містах України більше ніж половину складають наїзди на пішоходів. Причому більшість з них здійснюється у темний час доби ( ніч, ранкові та вечірні сутінки).
Небезпека цих періодів доби різна. Наприклад, якщо для умов міста Херсона відносну кількість денних ДТП прийняти за одиницю (кількість ДТП, які відбулися за 1 годину відповідного періоду), то ніч буде у 4 рази, а ранкові та вечірні сутінки відповідно у 25 та 83 рази небезпечнішими від денного часу доби.
Цілі Програми полягають у відновленні розукомплектованих електричних мереж зовнішнього освітлення на центральних і магістральних вулицях м. Херсона , зменшенні обсягів споживання електричної енергії та зменшенні використання бюджетних коштів.
На виконання Указу Президента України від 10.03.00 № 457/2000 та постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.00 №538 щодо створення демонстраційної зони високої енергоефективності, пропонується
Програма реконструкції мереж зовнішнього освітлення центральних і магістральних вулиць м. Херсона, де сконцентровано найбільші транспортні потоки, розміщено вищі навчальні, школи, заклади охорони здоров’я тощо.
Програма передбачає 2 етапи (I-й етап 2003 - 2004 роки, II-й етап – 2005 рік) і містить у собі: на I етапі – реконструкцію електромереж зовнішнього освітлення на 19 вулицях, та реконструкцію інженерного обладнання централізованої системи управління електромереж зовнішнього освітлення (кабельні та повітряні лінії, пульт управління тощо), на II етапі – реконструкцію електромереж зовнішнього освітлення на 22 вулицях, що дозволить :
На балансі комунального підприємства “Херсонміськсвітло” знаходиться :
| №№ п/п | Показники | Наявність ел. мереж | Потреба | |
|---|---|---|---|---|
| всього | у тому числі енергозберігаючі | |||
| 1. | Кількість вулиць, які потребують освітлення | 113 од. | 65 од. | 428 од. |
| 2. | Працюючі світлоточки | 8 000 од. | 4 000 од. | 16 000 од. |
| 3. | Кабельні повітряні лінії | 290 км |   | 537 км |
| 4. | Розподільчі пункти | 110 од. |   | 207 од. |
На перелічених вище елементах зібрано 32 каскади, які забезпечують освітлення вулиць міста у темний час доби.
Включення та виключення зовнішнього освітлення, а також контроль за роботою електричних мереж виконуються з центрального пульта управління засобами телемеханіки.
Протягом останніх 15 років на вулицях міста практично не проводилася заміна світильників, у зв’язку з відсутністю необхідних коштів у місцевому бюджеті. На магістральних вулицях установлено світильники, виготовлені понад 15-20 років тому, які вичерпали свій технічний ресурс, морально і фізично застаріли. Внаслідок корозії корпусів та кріплень мають місце випадки падіння світильників, що створює небезпеку для водіїв та пішоходів.
Окрім того, встановлені світильники в більшості своїй розраховані на використання неефективних ламп розжарювання , не можуть за своїми технічними даними забезпечити необхідного рівня освітленості і взагалі не відповідають сучасним вимогам до елементів систем зовнішнього освітлення.
У першу чергу необхідно провести заміну світильників на проспекті Ушакова, вул. Перекопській, Кіндійському, Миколаївському шосе тощо, загальною кількістю понад 500 одиниць.
Тільки заміна світильників по пр.Ушакова доцільна з декількох причин:
Із 43 світлофорних об’єктів, які розташовані на території міста, майже усі використали свій технічний ресурс, не відповідають сучасним вимогам надійності функціонування і потребують реконструкції, а деякі - повної заміни обладнання.
Крім того, для запобігання дорожньо-транспортним пригодам на особливо небезпечних вулицях міста, за пропозицією державної автоінспекції УМВС України у Херсонській області необхідно встановити нові світлофорні об’єкти (додаток 2).
| Найменування | 2003-2004 роки | 2005 рік | Всього |
|---|---|---|---|
| Загальна вартість програми,
джерело фінансування
- міський бюджет, - тис. грн. - тис. грн. - тис. грн. |
Реконструкція інженерного обладнання (пульт) 286,0 Реконструкція мереж зовнішнього освітлення 506,0 Реконструкція, модернізація світлофорних об’єктів 727,98 |
974,6 654,48 |
286,0 1480,6 1974,03 |
| Очікуване скорочення енергоспоживання та витрат на утримання мереж зовніш- нього освітлення (на прикла- ді проекту реконструкції пр. Ушакова, тис. грн.) | 256,4 | 171,2 | 427,0 |
| Орієнтовний термін окупності, років | 1,0 | 1,8 | 1,4 |
| Економічний ефект від реалізації програми (на 1 грн.витрачених коштів) грн. | 0,50 | 0,27 | 0,37 |
*-розрахунок очікуваних показників скорочення коштів на утримання та експлуатацію мереж зовнішнього освітлення на прикладі реконструкції пр.Ушакова (додається).
Таким чином, реалізація представленої Програми дозволить: