Програми Херсонської міської ради

ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням міської ради
від 11.11.03 №408

МІСЬКА ПРОГРАМА

РОЗВИТКУ ТА ПОКРАЩАННЯ СТАНУ ОСВІТЛЕННЯ ВУЛИЦЬ, РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА МОДЕРНІЗАЦІЇ СВІТЛОФОРНИХ ОБ'ЄКТІВ м. ХЕРСОНА на 2003-2005 роки


Програма розвитку та покращання стану освітлення вулиць, реконструкції та модернізації світлофорних об’єктів м. Херсона на 2003-2005 роки (далі - Програма) розроблена як складова частина Програми реформування житлово-комунального господарства м.Херсона на 2003/05 роки на основі державної Програми реформування житлово-комунального господарства на 2002/05 роки та на період до 2010 року, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2002 року № 139, галузевих комунальних норм України з поточного ремонту та обслуговування об’єктів зовнішнього освітлення ГКН 02.08.008 – 2002, затверджених наказом Держбуду України від 07.05.02 № 82, на підставі ДБН В.2.3.-5-2001 “Вулиці та дороги населених пунктів”, листів відділу державної автоінспекції УМВС України у Херсонській області (додається)

ВСТУП

Світлотехніка на даному етапі - важливий компонент функціональної організації середовища проживання сучасної людини. Правильно спроектоване освітлення площ і вулиць – це не тільки комфорт та безпека людей у темний час доби, але й потужний інструмент у руках архітектора, який дозволяє моделювати різноманітні аспекти естетичного сприйняття міського середовища. Системи зовнішнього освітлення можна поділити на три основні напрямки:

Освітлення транспортних магістралей

Пріоритетним напрямком в організації освітлення проїжджої частини вулиць є забезпечення безпеки руху на дорозі.

У даному випадку світлотехнічними засобами вирішуються наступні завдання:

Окрім перелічених загальних принципів, у процесі організації систем освітлення транспортних магістралей необхідно брати до уваги особливості різних дорожній ситуацій.

У тому разі, коли освітлювальний пристрій розташовується на рівні очей, необхідно запобігати осліпленню пішоходів та водіїв.

Враховуючи збільшення кількості любителів їзди на велосипедах, мопедах, роликових ковзанах тощо у місті, важливо, щоб освітлення дозволяло розпізнавати різноманітні перепони на дорозі : незначні дефекти в дорожньому покритті, каміння, гілки дерев, сміття - все те, що може створити аварійну ситуацію на дорозі.

Оптична схема дорожніх освітлювальних приладів передбачає розподілення основного світлового потоку вздовж осі дороги

Освітлення житлових районів і пішохідних зон

У житлових районах, де разом з пішохідними зонами є розвинута транспортна мережа, зовнішнє освітлення у темний час доби повинно виконувати наступні функції:

Найважливішою метою вуличного і дорожнього освітлення є створення умов безаварійного руху в зонах масової забудови. Орієнтування в житловій зоні передбачає можливість добре розпізнавати будинки, інженерно-технічні споруди, напрямок руху , нумерацію будинків, назви вулиць та інші складові навколишньої обстановки.

У темний час доби підвищується можливість протиправних дій. Отже, організовуючи освітлення житлових районів, необхідно враховувати криміногенну ситуацію. Освітлення у нічний час повинно забезпечувати можливість розпізнавання людей, які наближаються, що дозволяє своєчасно запобігати небажаним контактам або вжити засобів необхідної самооборони.

Архітектурне освітлення

Важко переоцінити значення освітлення в процесі сприйняття та оцінки естетичних якостей архітектури. Протягом світлового часу доби візуальна структура архітектурних споруд підсвічена прямим сонячним або розсіяним світлом. Результатом є безперервна гра світла і тіні, що підкреслює пластичну динаміку об’ємів архітектурної споруди.

Освітлення архітектурних об’єктів у нічний час збільшує загальний рівень освітлення вулиць, що дозволяє і в умовах обмеженої видимості належним чином сприймати архітектурні особливості міста.

ПЕРСПЕКТИВНІ ВИМОГИ ДО ЗОВНІШНЬОГО ОСВІТЛЕННЯ м .ХЕРСОНА НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

З 1-го листопада 2001 року вперше в Україні введено нові ДБН В.2.3-5-2001“Вулиці та дороги населених пунктів”.

Відповідно до рекомендацій міжнародної комісії (МКО) освітлення проїжджої частини вулиць і прилеглих до них тротуарів регламентується величиною середньої яскравості дорожнього покриття, яка безпосередньо забезпечує видимість об’єкта.

Регламентацію величин яскравості дорожнього покриття , враховуючи рух пішоходів, введено вперше. Серед загальної кількості дорожньо-транспортних пригод (ДТП) у містах України більше ніж половину складають наїзди на пішоходів. Причому більшість з них здійснюється у темний час доби ( ніч, ранкові та вечірні сутінки).

Небезпека цих періодів доби різна. Наприклад, якщо для умов міста Херсона відносну кількість денних ДТП прийняти за одиницю (кількість ДТП, які відбулися за 1 годину відповідного періоду), то ніч буде у 4 рази, а ранкові та вечірні сутінки відповідно у 25 та 83 рази небезпечнішими від денного часу доби.

ЦІЛІ ПРОГРАМИ

Цілі Програми полягають у відновленні розукомплектованих електричних мереж зовнішнього освітлення на центральних і магістральних вулицях м. Херсона , зменшенні обсягів споживання електричної енергії та зменшенні використання бюджетних коштів.

На виконання Указу Президента України від 10.03.00 № 457/2000 та постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.00 №538 щодо створення демонстраційної зони високої енергоефективності, пропонується

Програма реконструкції мереж зовнішнього освітлення центральних і магістральних вулиць м. Херсона, де сконцентровано найбільші транспортні потоки, розміщено вищі навчальні, школи, заклади охорони здоров’я тощо.

Програма передбачає 2 етапи (I-й етап 2003 - 2004 роки, II-й етап – 2005 рік) і містить у собі: на I етапі – реконструкцію електромереж зовнішнього освітлення на 19 вулицях, та реконструкцію інженерного обладнання централізованої системи управління електромереж зовнішнього освітлення (кабельні та повітряні лінії, пульт управління тощо), на II етапі – реконструкцію електромереж зовнішнього освітлення на 22 вулицях, що дозволить :

На балансі комунального підприємства “Херсонміськсвітло” знаходиться :

№№ п/п Показники Наявність ел. мереж Потреба
всього у тому числі енергозберігаючі
1. Кількість вулиць, які потребують освітлення 113 од. 65 од. 428 од.
2. Працюючі світлоточки 8 000 од. 4 000 од. 16 000 од.
3. Кабельні повітряні лінії 290 км   537 км
4. Розподільчі пункти 110 од.   207 од.

На перелічених вище елементах зібрано 32 каскади, які забезпечують освітлення вулиць міста у темний час доби.

Включення та виключення зовнішнього освітлення, а також контроль за роботою електричних мереж виконуються з центрального пульта управління засобами телемеханіки.

Протягом останніх 15 років на вулицях міста практично не проводилася заміна світильників, у зв’язку з відсутністю необхідних коштів у місцевому бюджеті. На магістральних вулицях установлено світильники, виготовлені понад 15-20 років тому, які вичерпали свій технічний ресурс, морально і фізично застаріли. Внаслідок корозії корпусів та кріплень мають місце випадки падіння світильників, що створює небезпеку для водіїв та пішоходів.

Окрім того, встановлені світильники в більшості своїй розраховані на використання неефективних ламп розжарювання , не можуть за своїми технічними даними забезпечити необхідного рівня освітленості і взагалі не відповідають сучасним вимогам до елементів систем зовнішнього освітлення.

У першу чергу необхідно провести заміну світильників на проспекті Ушакова, вул. Перекопській, Кіндійському, Миколаївському шосе тощо, загальною кількістю понад 500 одиниць.

Тільки заміна світильників по пр.Ушакова доцільна з декількох причин:

У забезпеченні безпеки життєдіяльності міста найважливіше значення має безперебійне регулювання руху транспорту на дорожньо-мостовій мережі.

Із 43 світлофорних об’єктів, які розташовані на території міста, майже усі використали свій технічний ресурс, не відповідають сучасним вимогам надійності функціонування і потребують реконструкції, а деякі - повної заміни обладнання.

Крім того, для запобігання дорожньо-транспортним пригодам на особливо небезпечних вулицях міста, за пропозицією державної автоінспекції УМВС України у Херсонській області необхідно встановити нові світлофорні об’єкти (додаток 2).

ОЧІКУВАНІ ПОКАЗНИКИ СКОРОЧЕННЯ КОШТІВ НА УТРИМАННЯ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЮ МЕРЕЖ ЗОВНІШНЬОГО ОСВІТЛЕННЯ ТА ОПЛАТУ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ

Найменування 2003-2004 роки 2005 рік Всього
Загальна вартість програми, джерело фінансування

- міський бюджет,

- тис. грн.

- тис. грн.

- тис. грн.

Реконструкція інженерного обладнання (пульт) 286,0

Реконструкція мереж зовнішнього освітлення 506,0

Реконструкція, модернізація світлофорних об’єктів 727,98

974,6

654,48

286,0

1480,6

1974,03

Очікуване скорочення енергоспоживання та витрат на утримання мереж зовніш- нього освітлення (на прикла- ді проекту реконструкції пр. Ушакова, тис. грн.) 256,4 171,2 427,0
Орієнтовний термін окупності, років 1,0 1,8 1,4
Економічний ефект від реалізації програми (на 1 грн.витрачених коштів) грн. 0,50 0,27 0,37

*-розрахунок очікуваних показників скорочення коштів на утримання та експлуатацію мереж зовнішнього освітлення на прикладі реконструкції пр.Ушакова (додається).

Таким чином, реалізація представленої Програми дозволить: