Програми Херсонської міської ради
  ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням міської ради
від 21.01.03 № 208

МІСЬКА ПРОГРАМА

ПОЕТАПНОГО ВІДСЕЛЕННЯ МЕШКАНЦІВ АВАРІЙНИХ ЖИТЛОВИХ БУДИНКІВ «ГНУЧКОЇ» КОНСТРУКТИВНОЇ СХЕМИ У М. ХЕРСОНІ

НА ПЕРІОД 2003 - 2009 РОКІВ


ЗМІСТ

I. Загальні положення
  1. Вступна частина
  2. Існуючий стан
  3. Мета Програми
  4. Завдання Програми, першочергові заходи щодо напрямків
  5. Механізм реалізації Програми
  6. Етапи реалізації Програми
  7. Очікувані результати Програми
II. Таблиці
Табл. 4 Пропонована черговість відселення мешканців житлових будинків «гнучкої» схеми в м.Херсоні

I. Загальні положення

  1. Вступна частина
  2. Міська програма поетапного відселення мешканців аварійних житлових будинків «гнучкої» конструктивної схеми у м. Херсоні на період 2003-2009 років (далі-Програма) розроблена відповідно до рекомендацій державної міжвідомчої комісії, що обстежувала технічний стан будинків, побудованих за технологією «гнучкої» конструктивної схеми ,у м. Херсоні, за дорученням Кабінету Міністрів України від 06.04.01 № 522/15. У роботі комісії до доручення Кабінету Міністрів України брали участь представники Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Держбуду України, Міністерства з питань надзвичайних ситуацій і із справ захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, представники облдержадміністрації, виконкому міської ради, фахівці науково-дослідних і проектно-дослідницьких інститутів. Розробник Програми – Херсонський філіал Державного науково-дослідного та проектно-вишукувального інституту «НДІпроектреконструкція».

  3. Існуючий стан

    Інженерно-геологічні умови території м. Херсона відрізняються різноманітністю та складністю. Велику частину грунту м.Херсона становлять леси і лезоподібні суглинки, яким притаманна значна здатність до осідання, і які характеризуються підвищеною деформативністю при замочуванні.
    Товща просадних ґрунтів коливається від 10-12 до 28030 метрів, а величина осідання ґрунту від власної ваги при замочуванні коливається від 15 до 60-70 см у різних районах м. Херсона.
    Такі ґрунтові умови по можливості осідань від дії ваги при замочуванні, відповідно до вимог нормативних документів (БНтП 2.02.01-83), належать до II типу за здатністю до осідання.
    Будівництво будинків і споруд, основою фундаментів яких є просадні ґрунти, повинне вестися з виконанням комплексу проти просадних конструктивних заходів, здатних забезпечити надійність, стійкість і безпечну експлуатацію житлових, суспільних і виробничих будинків і споруд. Проблемами проти просадних конструктивних заходів займалися провідні науково- дослідні та проектні інститути Держбуду СРСР. Це було викликано тим, що лесові і лезоподібні ґрунти, що мають яскраво виражені просадні властивості, займали значну територію колишнього СРСР – значну частину України, Півдня Росії, Північного Кавказу, Поволжя, Середньої Азії. У зв’язку з бурхливим розвитком будівництва житлових будинків, Держбудом СРСР було доручено ряду проектних інститутів розробити типові проекти для масового будівництва житла в різних кліматичних і геологічних умовах, у тому числі і для будівництва на просадних ґрунтах. На підставі рішення Академії Будівництва й Архітектури СРСР від 04.11.1960 р. (протокол № 44) за узгодженим Держбудом СРСР (лист № 11-2286 від 29.11.1960 р.) проектним завданням інститутом «Мособлпроект» був розроблений експериментальний типовий проект для реального будівництва житлових будинків в умовах м. Херсона. Цим проектом передбачалася конструктивна схеми, гнучка в 2-х напрямках, що дозволяє будинку переміщатися за осіданням основи без небезпечних для його експлуатації деформацій. Несучою основою будинку є система несучих веж, що мають розміри 3,0-2,2 м, на які шарнірно спираються панелі перекриттів, стін, сходові марші. Вежі збираються поповерхово з об’ємних блоків і встановлюються на прямокутні плити, покладені на грунт. При цьому різниця осідань поруч розташованих (на відстанях 5,2 м і 6,0 м) веж, за даними НДІоснов АБА СРСР не повинна була перевищувати 10 см, а система пружних зв’язок повинна була забезпечувати вертикальні переміщення веж при їхньому нерівномірному осіданні, викликаному проявом просадних властивостей ґрунтів основ при замочуванні. виникла аварійна ситуація, що загрожувала обвалом конструкцій і загибеллю людей. Припустимий горизонтальний зсув панелей на опорі не повинен був перевищувати 1 мм, а кут нахилу їх не повинен перевищувати 10. Одночасно в конструкції веж була передбачена можливість відновлення частини будинку, що просіла, за допомогою гідравлічних домкратів. Через такі особливості конструкції ця схема одержала назву «гнучка». Усього в м. Херсонівідповідно до прийнятого рішення до наказів Держгромадбуду СРСР при Держбуді СРСР від 02.10.1964 №194 і від 02.06.1965 №90 у 1963-1969 роках було побудовано і введено в експлуатацію 36 житлових будинків за цим типовим проектом. Адресна дислокація житлових будинків – таблиця 1.
    За останні десятиліття значно погіршилася гідрогеологічна обстановка в м.Херсоні – практично повсюдно спостерігається підйом рівня ґрунтових вод з виходом їх в окремих знижених місцях і подах на поверхню. Швидкість рівня ґрунтових вод коливається в межах від 0,2-0,3 м/рік до 0,5-10,м/рік. Це обумовлено двома основними причинами – природними умовами і техногенними, пов’язаними з господарською діяльністю. До них, в основному, необхідно віднести широкомасштабне будівництво зрошувальних систем і масове будівництво житла в 60-79 роки і пов’язаний з цим розвиток водонесучих комунікацій комунального призначення – водопровід, каналізація, теплопостачання. Такий підйом рівня ґрунтових вод призвів до поступового осідання лесових ґрунтів, зменшення несучої здатності, і, як наслідок, - деформацій будинків і комунікацій. Аварії на водонесучих комунікаціях призвели до додаткового замочування просадних ґрунтів і збільшення деформацій будинків і споруд. Такі замочування небезпечні через те, що аварійні витоки відбуваються поблизу чи безпосередньо під будинком.
    Через вищевказані причини почалася деформація житлових будинків «гнучкої» схеми, при цьому фактичні деформації перевищили припустимі в кілька разів – спостерігалося нерівномірне осідання окремих веж до 100-200 мм, перекіс панелей перекриттів до 20-40 мм, випирання і розтріскування зовнішніх стінових панелей з розкриттям наскрізних тріщин до 10-20 мм, відхилення від вертикалі окремих несучих веж 60-70 мм, випирання перегородок, сповзання сходових маршів, розриви внутрішньо будинкових інженерних комунікацій, осідання при будинкової території. Для обстеження технічного стану житлових будинків і розробки рекомендацій із забезпечення безпечної експлуатації житлових будинків, на настійну вимогу Херсонського облвиконкому і міськвиконкому на місце виїжджали державні комісії за участю провідних спеціалістів Держбуду СРСР, Держбуду УРСР, спеціалізованих науково-дослідних інститутів. За результатами цих комісій Держбуд УРСР постановою від 10.12.1969 № 68 заборонив будівництво житлових будинків «гнучкої» схеми в м. Херсоні.
    За рекомендаціями цих комісій був здійснений комплекс заходів, спрямованих на забезпечення безпечної експлуатації житлових будинків – виконані пристрої для відведення аварійних вод з технічних підпіль будинків, винесені з підпілля транзитні водонесучі комунікації, часткове посилення деформованих конструкцій, обладнана мережа спостережних гідрогеологічних свердловин, організоване систематичне геодезичне спостереження за осіданням веж тощо. Одночасно проводилися експериментальні спроби підняти одну з веж гідравлічними домкратами, але після підйому на 50-60 мм почався відрив конструкцій вежі, неефективним виявилося і закріплення грунтів основ методом силікатизації. Усі вжиті заходи дозволили знизити швидкість наростання деформацій, але стабілізувати й усунути деформації не вдалося. Триваюче підтоплення території міста і пов’язані з ним явища осідання лесових грунтів призвели до подальшого збільшення деформацій будинків «гнучкої» схеми. Так, величина осідань веж деяких будинків досягла 400-500 мм, що видно з даних таб.3, подальше сповзання панелей перекриттів призвело до того, що величина обпирання плит на полки ригелів склала, в окремих випадках, 20-40 мм, розкриття наскрізних тріщин стінових панелей досягло 50-70 мм. Були окремі випадки обвалення сходових маршів, відривання стінових панелей від несучих веж, крен веж із площини стіни досягав 150-250 мм, що в кілька разів перевищило припустимі параметри. У результаті триваючих деформацій, що посилюються, у ряді будинків «гнучкої» схеми виникла аварійна ситуація, що загрожувала обвалом конструкцій і загибеллю людей.
    Рішеннями комісій Держбуду УРСР, що виїжджали за клопотанням облвиконкому для обстеження аварійної ситуації, що створилася, було рекомендовано відселити мешканців аварійних будинків, а ці будинки розібрати, щоб уникнути їхнього раптового обвалення. На підставі висновків і рекомендацій комісій Держбуду УРСР, розпорядженням Ради Міністрів Української РСР від 27.08.1978 № 639-р і розпорядженням Херсонського облвиконкому від 12.10.1978 № 588-р були затверджені заходи щодо забезпечення безпечної експлуатації житлових будинків «гнучкої» схеми, у т.ч. відселення мешканців аварійних будинків. Усього на підставі цих розпоряджень, а також постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.99 № 1004 у Херсоні було відселено мешканців 14 житлових будинків «гнучкої» схеми, загальною площею 50,3 тис. кв.м, 12 з них – демонтовані, 1 – знаходиться в стадії демонтажу.
    У 1986-1988 р. за проектом, розробленим обласним відділом інституту «Укржитлоремпроект» (нині – ХФ «НДІпроектреконструкція») разом із ПТКБ Мінмонтажспецбуду УРСР,був реконструйований раніше відселений житловий будинок «гнучкої» схеми № 11а по Миколаївському шосе, з повною зміною конструктивної схеми. За рахунок улаштування пальової основи з трубобетонних паль із глибиною занурення 22-24 м і формування панелей перекриттів у поверхові диски, «гнучка» конструктивна схема змінена на «жорстку». Роботи виконувалися підрядною будівельною організацією – БМУ-617 Мінмонтажспецбуду УРСР. На підставі досвіду з відновлення цього житлового будинку був зроблений висновок про економічну недоцільність масової реконструкції житлових будинків «гнучкої» схеми, тому що вартість реконструкції в 1,5 раза перевищила витрати по будівництву аналогічного житлового будинку такої ж поверховості і площі, навіть без урахування вартості відселення мешканців.
    Крім того, у силу своєї конструктивної особливості, навіть після реконструкції з поліпшенням планування , ці будинки не відповідають сучасним поняттям про комфортність проживання і не мають необхідних споживчих властивостей.
    Необхідно також відзначити складність і підвищення експлуатаційні витрати по утриманню будинків «гнучкої» схеми. Через взаємні переміщення, що не припиняються, однієї чи декількох несучих веж, постійно з’являються деформації в навішених на них конструкціях. Найбільш характерними для даної конструктивної схеми є наступні дефекти:

    • розкриття існуючих і поява нових тріщин у навісних стінових панелях;
    • перекіс плит перекриття в двох напрямках і сповзання плит з полиць ригелів;
    • тріщини в ригелях, на якому спираються плити перекриття;
    • тріщини в плитах перекриття в прольоті і на опорах;
    • сповзання і тріщини сходових маршів;
    • розриви рулонної покрівлі;
    • розкриття стиків стінових панелей;
    • розриви трубопроводів систем водопостачання й опалення, розстикування каналізаційних стояків і випусків;
    • поява тріщин і руйнування міжквартирних і внутрішньоквартирних перегородок з дрібно штучних елементів;
    • необхідність ремонту дверних і віконних прорізів, викликана випиранням і перекосом зовнішніх навісних стінових панелей і внутрішніх перегородок і стін.
    Постійне інструментальне спостереження і щорічні обстеження житлових будинків «гнучкої» конструктивної схеми дозволяють зробити висновок про те, що стабілізації осідання веж немає, деформації конструкцій продовжуються з різним ступенем інтенсивності. До такого висновку прийшла державна міжвідомча комісія, що обстежувала в травні 2001 року технічний стан житлових будинків «гнучкої» схеми в м. Херсоні, за дорученням Кабінету міністрів України від 06.04.01 № 522/75. Комісія, після детального обстеження і вивчення представлених матеріалів, зробила висновок про те, що житловий будинок № 15 по пр. Будівельників є аварійним і потрібно виконати відселення його мешканців. Комісія визначила, що технічний стан будинків «гнучкої» схеми в м. Херсоні погіршився, а технічний й стан житлового будинку № 17 по пр.Будівельників наближається до гострого аварійного. Одночасно був зроблений висновок про активізацію деформацій будинків через триваюче замочування і підтоплення території міста. відповідно до рекомендацій комісій Держбуду України технічний стан житлових будинків «гнучкої» схеми в залежності від ступеня деформацій несучих конструкцій поділяється на три категорії: I – аварійні; II – особливо незадовільний; III – незадовільний.
    Виходячи з технічного стану житлових будинків, зафіксованого комісією в травні 2001 року, установлена черговість їхнього відселення. Дана черговість, особливо для другого етапу, підлягає уточненню за результатами інструментального спостереження, регулярних обстежень і, при необхідності, інженерних вишукувань.
    Таким чином, з огляду на більш ніж 30-річний досвід експлуатації, висновки і рекомендації провідних спеціалістів, які брали участь у роботі державних комісій за цей час, можна зробити наступні висновки:
    • Основним фактором, що вплинув на технічний стан житлових будинків «гнучкої» конструктивної схеми, є підняття рівня ґрунтових вод з природних і техногенних причин.
    • Конструктивна схема будинків не відповідає реальним умовам будівництва в умовах м. Херсона і не пристосована до фактичних величин деформацій основ.
    • Економічно недоцільно проводити реконструкцію даних житлових будинків зі зміною конструктивної схеми з урахуванням високої вартості таких робіт, що перевищує вартість нового будівництва, а також з урахуванням обов’язкових витрат на відселення мешканців будинків, що реконструюються.
    • Експлуатаційні витрати на утримання цих будинків через їхню конструктивну особливість вищі ніж витрати на утримання аналогічних будинків з дрібно штучних елементів чи великопанельних елементів, побудованих за традиційними конструктивними схемами.
    • Оскільки ґрунти основ не втратили своїх просадних властивостей, то при подальшому замочуванні можливі додаткові деформації і створення аварійних ситуацій.
    • В міру наростання осідань і пов’язаних з ними деформацій несучих конструкцій, житлові будинки «гнучкої» конструктивної схеми підлягають відселенню і ліквідації.

  4. Мета Програми
  5. Мета Програми – вирішення комплексу проблем щодо запобігання створенню аварійних ситуацій і забезпечення житлом населення, котре проживає в житлових будинках «гнучкої» конструктивної схеми в м. Херсоні.

  6. Завдання Програми,
    першочергові заходи щодо напрямків
  7. Завданням Програми є:

    • першочергове забезпечення житлом громадян, які проживають у будинках «гнучкої» конструктивної схеми, технічний стан яких є аварійним чи особливо незадовільним;
    • регулярне проведення необхідних інженерних вишукувань і обстеження житлових будинків «гнучкої» схеми з метою своєчасного виявлення небезпечних деформацій і процесів, для запобігання аварійним ситуаціям, а також для визначення категорії їхнього технічного стану;
    • визначення витрат, пов’язаних з відселенням людей і проведенням обстежень та експлуатацією житлових будинків «гнучкої» схеми;
    • визначення джерел фінансування.
    Перелік заходів щодо напрямків даний у табличній частині програми.

  8. Механізм реалізації Програми
  9. Програма реалізується силами організацій, що належать до сфери управління Держбуду України, територіальними проектно- дослідницькими організаціями, управлінням житлово-комунального господарства облдержадміністрації, підприємствами, установами й організаціями, що належать до комунальної власності виконкому Херсонської міської ради, а також спеціалізованими місцевими будівельно-монтажними організаціями. Фінансування передбачених даною Програмою заходів здійснюється за рахунок державного і місцевих бюджетів. Конкретні об’єкти і джерела фінансування, а також зміна черговості відселення визначаються в кожному окремому випадку в залежності від технічного стану житлових будинків і небезпеки виникнення аварійної ситуації. Моніторинг за виконанням здійснюється Херсонською облдержадміністрацією.

  10. Етапи реалізації Програми
  11. Перший етап виконання передбачений на 2002-2004 роки, другий етап планується виконати в 2005-2008 роках. Розподіл за роками дано в табличній частині програми.

  12. Очікувані результати реалізації Програми
  13. У результаті реалізації Програми будуть забезпечені безпечні умови проживання людей за рахунок:

    • запобігання виникнення аварійних ситуацій з погрозою обвалів житлових будинків «гнучкої» схеми;
    • відселення 21 житлового будинку «гнучкої» схеми. Крім того, значно знизиться соціальна напруженість серед мешканців даних будинків, виконання завдань Програми дозволить створити додаткові робочі місця в будівельно-монтажних організаціях.

ПРОПОНОВАНА ЧЕРГОВІСТЬ
відселення житлових будинків «гнучкої» схеми в м. Херсоні
Табл.4
Рік відселення Адреса житлового будинку категорія технічного стану кіл-ть квартир кіл-ть особливих рахунків кіл-ть мешканців
1 2 3 4 5 6 7
І етап
1 2002 пр. Будівельників,17 I 79 87 224
Миколаївське шосе,28 II 80 87 229
вул.Р.Люксембург, II 50 58 187
Усього на 2002 р.: 3 будинки   209 232 640
2 2003 пр. Будівельників,13 II 80 78 204
Миколаївське шосе,26a II 80 84 211
Миколаївське шосе,26б II 50 51 127
Усього на 2003 р.: 3 будинки   210 213 542
3 2004 пр. Будівельників,11 II 80 82 217
вул. Р.Люксембург,1а III 80 57 127
Миколаївське шосе,13 III 50 52 153
Усього на 2004 р.: 3 будинки   210 191 497
УСЬОГО по I етапу: 9 будинків   629 636 1679
ІI етап
4 2005 пр. Будівельників,1a III 80 87 228
Миколаївське шосе,13а III 50 52 122
Миколаївське шосе,11   80 85 212
Усього на 2005 р.: 3 будинки   210 224 562
5 2006 вул. Уварові,4а III 50 53 141
вул.Філатова,26 III 50 53 154
вул. Філатова,28 III 50 54 137
Усього на 2006 р.: 3 будинки   150 160 432
6 2007 вул. Уварові,6 III 50 52 135
вул. Шовкуненка,80 III 80 81 208
вул. Шовкуненка,82 III 80 80 185
Усього на 2007 р.: 3 будинки   210 213 528
7 2008 вул. Шовкуненка,82а III 80 80 216
вул. Шовкуненка,84 III 80 81 209
вул. Шовкуненка,84a III 80 81 194
Усього на 2008 р.: 3 будинки   240 242 619
Усього на II етап: 12 будинки   710 739 2141
Усього: 21 будинок   1417 1475 3820

Примітки:

  Додаток до міської програми поетапного відселення мешканців аварійних житлових будинків "гнучкої" конструктивної схеми у м.Херсоні па період 2003-2009 років

На підставі висновків постійних комісій та робочої групи з підготовки питань VIII сесії міської ради включити до даної програми відселення мешканців з другого та частково третього під'їздів аварійного жилого будинку №132а по вул. Смольній згідно з документами, що додаються.


Додаток 1 до Рішення міськвиконкому від 23.07.02 №226
"Про затвердження акта обстеження технічного стану
житлового будинку №132а по вул. Смольній".
2.Розрахунок вартості квартир у зв'язку з відселенням
мешканців з аварійного будинку №132а по вул. Смольній.


Розрахунок
вартості квартир у зв'язку з відселенням аварійного будинку № 132 а по вул. Смольній

Адреса Необхідна кількість квартир за їх набором та площею(кв.м) Всього
необхідно
надати
квартир,
їх площа,
кв. м
Вартість квартір (тис.грн.) Вартість п/п всіх квартір (тис.грн.)
    1-кімн  2-кімн  3-кімн  4-кімн   1-кімн  2-кімн  3-кімн  4-кімн  
1 вул. Смольна, 132а 2 та 3 під'їзди 4x39  7x52  3x70  5x90 19 156x540  364x571  210x562  450x495 637.85
156  364  210  450 1130 84.24  207.84  118.02  227.75