Програми Херсонської міської ради
  ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням міської ради
від 11.11.03 № 418

МІСЬКА ПРОГРАМА

ПОЛІПШЕННЯ СТАНУ СПРАВ З НАДАННЯ НАСЕЛЕННЮ МІСТА ХЕРСОНА ПОСЛУГ З ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ



Програма розроблена на основі Програми реформування житлово-комунального господарства м. Херсона на 2002-2005 роки, державної Програми реформування житлово-комунального господарства на 2002-2005 роки та на період до 2010 року, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2002 року №139, міської та обласної програм "Екологія 2005", розпорядження голови облдержадміністрації від 22.02.02 №179 "Про сприяння гарантованому забезпеченню населення міста якісною та безпечною для здоров`я людини питною водою", Програми поетапного оснащення наявного житлового фонду засобами обліку та регулювання споживання води та теплової енергії на 1996-2007 роки ", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.95 №947, та Програми розвитку водопровідно-каналізаційного господарства, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.97 №1269, та на виконання рішення міської ради від 05.06.03 №316 “Про підсумки роботи тимчасової контрольної комісії, створеної рішенням міської ради від 28.03.03 №273”

АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ

Сучасний стан водопровідно-каналізаційного господарства характеризується дефіцитом фінансових ресурсів, необхідних для належної експлуатації та обслуговування систем водопостачання та водовідведення, зношеним технічним станом споруд, мереж  та обладнання, високою енергоємністю та аварійністю зношеного внаслідок тривалої експлуатації обладнання.

Технічний стан водопостачання

Джерело водопостачання – підземний Сарматський водоносний горизонт.

Водозабір з 152 артезіанських свердловин глибиною від 60 до 100 м., з них  111 свердловин,  або 73%, зношені на 100%.

Насосні станції водопроводу – 6 од., 26 насосних агрегатів, з них 24- зношені на 100%.

Облік води, що подається в мережу, ведеться ультразвуковими лічильниками води на насосних станціях водопроводу.

Добовий підйом води- 100-110 тис. м3 на добу.

      Резервуари чистої води – 14 од., загальним об’ємом- 41.9 тис.м3, з них 5- зношені на 100%.

      Мережі водопроводу – 813,6 км, з них аварійні – 372 км, або 46%.

Знезараження води – рідким хлором на 4-х хлораторних НСВ та бактерицидними установками НСВ "Корабел".

Хлораторні побудовані за старими нормативами безпеки, потенційно небезпечні для мешканців, які проживають поблизу НСВ.

Каналізація

Насосні станції каналізації – 14 од., 51 насосний агрегат, з них 42, або 82%, зношені на 100%. Пропускна спроможність каналізаційної системи -250 тис.м3 на добу.

Мережі каналізації – 284 км, з них аварійні – 169 км, або 59%.

Очисні споруди каналізації повної біологічної очистки (с. Комишани) проектною потужністю 250 тис.м3 на добу. Механічне очищення стоків (решітки, пісколовки, первинні відстійники), біологічне очищення (аеротенти, вторинні відстійники). Обладнання МОС морально застаріле і не відповідає сучасним вимогам енергозбереження.

Енергопостачання

Трансформаторні підстанції – 38 шт.

Кабельних ліній -0,4-10 кВ – 110 км.

Електроспоживання водоканалу

середньомісячне – 4620 тис. кВт.годин;

середньодобове – 153.0 тис. кВт.годин.

Питомі витрати електроенергії на:

- забір, подачу питної води – 0.833  кВт.годин на 1м 3;

- перекачування стічних вод – 0.404  кВт.годин на 1м 3;

                              - очищення стічних вод- 0.378  кВт.годин на 1м 3.

У діаграмі 1 наведений розподіл енергоспоживання по основних категоріях.

Висока частка вартості енергоспоживання Водоканалу зумовлена  низькою ефективністю та високою енергоємністю насосно- силового обладнання насосних станцій водопроводу, каналізації та очисних споруд, яке працює з перевищенням нормативного терміну експлуатації у два та більше разів, завищеною потужністю насосних станцій каналізації, при проектуванні їх з урахуванням розвитку промисловості та збільшення населення.

 

Щорічна потреба в капітальних вкладеннях  на відновлення основних фондів- 10-11 млн.грн.

Економічний стан

Діяльність виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства протягом останніх років є збитковою. Основна причина збиткової роботи - реалізація послуг населенню за тарифами, що не відшкодовують усіх витрат на виробництво послуг. До 2001 року різниця між тарифами для населення та їх реальною вартістю  відшкодовувалася з державного бюджету. З 2001 року надання субвенції з  державного бюджету на покриття різниці в тарифах  на комунальні послуги не провадиться. Згідно з Бюджетним кодексом  у місцевому бюджеті також не передбачені кошти на відшкодування збитків підприємств, пов’язаних з наданням населенню житлово-комунальних послуг. Сума збитків,  одержаних від надання послуг населенню за  2001-2003 роки,  склала  24 млн.грн. 

Аналіз собівартості послуг показує, що в результаті зростання тарифів на електроенергію, матеріали й послуги, зміни мінімальної заробітної плати і нормативно обґрунтованого росту по інших статтях, витрати за 2002 рік  зросли  на 15%, собівартість послуг зросла на 21%, такий ріст викликаний  також значним зниженням  обсягів реалізації.

Негативний вплив на реалізацію послуг має неритмічна подача гарячої води в місті, що призводить до зниження реалізації води на 3-4 млн.м3 на рік. Поряд із неритмічною подачею гарячої води,  залишаються великі втрати в зовнішніх та внутрішньобудинкових водопровідних мережах, викликані їх фізичним зносом.  Нормативні втрати води повинні складати 31,9%, однак,  через наднормативний термін експлуатації водогінних мереж і відсутність капітальних вкладень на виконання робіт з їх перекладки,   втрати води  склали за 2002 рік  41,5%.

Зниження обсягів споживання послуг відбувається й у результаті більш раціонального споживання послуг абонентами, що встановили водолічильники. На 01.05.03 встановлено 35.5 тис. засобів обліку, або 26.6% від загальної кількості абонентів.

 

 Обсяги споживання послуг знижуються не тільки по населенню, але й підприємствами, установами міста, в результаті зниження обсягів виробництва і раціонального споживання. 

 

Динаміка собівартості й тарифів

 

 

Одиниця  виміру

1996

1999

2000

2001

2002

Ріст 2002р  до       1996р

Водопостачання

 

 

 

 

 

 

 

Собівартість

грн/м3

0,155

0,321

0,417

0,483

0,600

3,9 раза

Середній тариф з ПДВ діючий

  грн/м3

  0,20

  0,19

  0,34

  0,35

  0,44

  2,2 раза

нормативний

грн/м3

0,206

0,42

0,54

0,62

0,76

3,7 раза

Окупність тарифів

%

99

45

63

56

58

-41%

 

 

 

 

 

 

 

 

Водовідведення

 

 

 

 

 

 

 

Собівартість

грн/м3

0,132

0,323

0,413

0,510

0,604

4,5 раза

Середній тариф з ПДВ діючий

  грн/м3

  0,17

  0,22

  0,38

  0,41

  0,57

  3,35 раза

нормативний

грн/м3

0,173

0,42

0,54

0,67

0,80

4,6 раза

Окупність тарифів

%

99

52

70

61

71

-28

Споживання е/енергії

тис.квт/год

67451

61017

59470

55446

52477

Знижен-ням22%

          -“-

тис.грн.

5468,1

10819

11595

12174

13042

131%

Тариф на електроенергію

коп/квт.год

8,03

14,56

18,91

21,96

24,54

3,05 раза

 

Основною складовою витрат послуг, водопостачання й водовідведення є електроенергія (41%). Зростання вартості послуг, насамперед, викликано зростанням тарифів на електроенергію для промислових підприємств, до яких належить і ВУВКГ.  За 2001 рік тарифи на електроенергію зросли на 16%, за 2002 рік-на 12%. При досягнутому за рахунок виконання енергозберігаючих заходів зниженні енергоспоживання на 22%, загальні витрати на електроенергію зросли в 2,7 раза.

ОСНОВНА МЕТА ТА НАПРЯМКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ

Програма передбачає виконання ряду основних завдань щодо покращання рівня та якості послуг, що надаються населенню, зниження питомих витрат матеріальних та енергетичних ресурсів, зниження собівартості послуг, стабілізації економічного стану ВУВКГ, забезпечення його надійного функціонування, покращання інфраструктури, з метою недопущення виникнення аварій на об’єктах Водоканалу з погіршенням техногенно-екологічного стану міста.

На основі аналізу проблем та причин незадовільного сучасного стану водопровідно-каналізаційного господарства міста, для реалізації програми намічені такі основні напрямки роботи:

-         зниження експлуатаційних витрат та собівартості послуг з водопостачання та водовідведення;

-         реалізація заходів щодо покращання якості надання послуг;

-         удосконалення системи управління підприємством;

-         удосконалення організаційної та фінансової сфер діяльності управління;

-         реалізація заходів з раціонального використання водних ресурсів;

-         покращання екологічного стану (природоохоронні заходи, забезпечення надійності роботи  та  запобігання аварійним ситуаціям техногенно-екологічного характеру).

 

Програмою передбачені першочергові та перспективні заходи

 

Першочергові заходи, розраховані на 2003-2007 роки, в основному  направлені на зменшення собівартості послуг. Насамперед, заплановано  виконати роботи  з найменшим терміном окупності та високим економічним ефектом.

Перспективні заходи розраховані на 2008-2011 роки, в основному направлені на покращання якості послуг та поетапний перехід до цілодобового водопостачання усіх мешканців.

ПОЛІТИКА ТАРИФОУТВОРЕННЯ ТА НАРАХУВАНЬ ЗА ПОСЛУГИ ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ

Політика тарифоутворення  базуватиметься на таких основних принципах:

-               затвердження економічно обґрунтованих та повністю окупних тарифів,

-               прозорість формування тарифів;

-               перегляд тарифів раз на півроку з метою відображення реальної собівартості послуг та коливання цін на енергоносії;

-               своєчасне проведення перерахунків  сплати за воду при тривалих перебоях  у водопостачанні з вини Водоканалу,

-               поступовий перехід від нарахування за нормами до розрахунків за домовими та індивідуальними приладами обліку.

 

ЗНИЖЕННЯ ЕКСПЛУАТАЦІЙНИХ ВИТРАТ ТА СОБІВАРТОСТІ ПОСЛУГ З ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ

Виходячи зі структури  собівартості послуг Водоканалу м. Херсона, комплекс заходів зі зменшення витрат на послуги з водопостачання та водовідведення включає

технічні заходи:

1. Зниження споживання електроенергії

Вартість електроенергії, використаної для надання послуг водопостачання та водовідведення ,складає 1.1-1.2 млн.грн. на місяць.  Реалізація включених до Програми першочергових заходів щодо реконструкції 3-х основних насосних станцій водопроводу та 7-ми насосних станцій каналізації із установленням регуляторів частоти обертання насосів,  заміною насосівФ на свердловинах на високоякісні та високоефективні, встановлення лічильників на свердловини узамін украдених, реконструкції системи аерації МОС із заміною повітродувок, дозволить зменшити споживання електроенергії на 8,5 млн.кВт-годин на рік, або 2.29 млн.грн.

2. Придбання дешевшої електроенергії

- придбання дешевшої електроенергії (по першому класу напруги) на потреби очисних споруд за рахунок спорудження власної підстанції 35/6 кВ, економічний ефект - 800 тис.грн. на рік.

3.                                                                     Економії паливно- енергетичних ресурсів

Виконання заходів дозволить знизити річні витрати на пально-мастильні матеріали на 118.5 тис.грн.

Перелік технічних заходів, обсяги та джерела фінансування за роками викладені у розділах ІІІ та VII додатка №1. Виконання усіх технічних заходів зі зниження експлуатаційних витрат та споживання паливно-енергетичних ресурсів дозволить знизити витрати ВУВКГ на придбання енергоресурсів на 3 млн. 655 тис.грн., тариф на водопостачання- на 4 коп.,  на водовідведення - на 10 коп., за умови збереження чинних тарифів на паливно-енергетичні ресурси.

Організаційні заходи зі зниження собівартості включають

 

1.      Надання ВУВКГ пільг зі сплати податків на землю, комунального податку, платежів за спецводокористування або цільової допомоги у рахунок цих платежів на виконання технічних заходів щодо економії паливно-енергетичних ресурсів та раціонального водоспоживання.

Щорічні витрати на податки та збори – 3 млн. 025 тис.грн.  Очікуване зменшення річних витрат при прийнятті пільг – 627 тис.грн.

Відновлення стабільного гарячого водопостачання

2.      Відновлення централізованого гарячого водопостачання міста  дозволить щомісяця  додатково реалізовувати близько 300 тис.м3 послуг на суму 261 тис.грн., а також знизити собівартість послуг водопостачання на 0,035 грн., послуг водовідведення -  на  0,043 грн.

Раціональне водоспоживання та скорочення витрат води

З 813,6 км водопровідних мереж, які експлуатуються ВУВКГ, 372 км зношені на 100% і на них щороку ВУВКГ ліквідує 3000-4000 аварій.  Для оновлення мереж щорічно необхідно перекладати 20 км. Протягом останніх 12 років перекладення водопровідних мереж в обсязі 4-5 км на рік виконувалося в основному силами ВУВКГ невеликими ділянками при ліквідації аварійних ситуацій. Недофінансування капітальних вкладень на перекладення мереж власником підприємства призвело до зростання витоків до 41,5% (при нормі- 31,9%) та зростання аварійності мереж водопроводу з 3128 у 2001 році до 4019 -у 2002.

Як свідчать  дослідження, основними складовими втрат у системі подачі та розподілу води є:

-               втрати води з внутрішніх систем будинків                      – 37%;

-               втрати з магістральних розподільчих мереж                             – 50%;

-               втрати води через незареєстрованих водоспоживачів     -  13%;

-               неточність приладів обліку.

Виходячи з цього, для скорочення витрат води, намічені такі основні заходи:

Забезпечення  раціонального водокористування шляхом:

-               перегляду норм водоспоживання на основі замірів та розрахунків, виконаних Київським науково-дослідним інститутом системних досліджень для

-               м. Херсона.

-               (Виконавець – виконком, ВУВКГ. Термін виконання – до кінця 2003 року.)

-               реалізації програми поетапного оснащення житлового фонду будинковими засобами обліку води та поступовий перехід на розрахунки за показниками будинкових лічильників. Усього необхідно встановити  1957 будинкових лічильників холодної води та 600 -гарячої.  (Джерела фінансування  та термін виконання -у додатках № 1,2);

-               впровадження 100%  приладного обліку води, що подається до розподільчої мережі міста (виконавець – ВУВКГ, термін- 2003/04);

-               впровадження 100% приладного обліку води, що реалізується підприємствам- абонентам ВУВКГ (виконавець- підприємства-абоненти ВУВКГ, термін –2003/05);

-               затвердження програми встановлення приладів обліку води у малозабезпечених сім”ях (фінансування –міський бюджет, термін- 2004/11рр), додаток 2.

-               проведення тематичних занять у школах з питань раціонального водоспоживання.

-               (виконавець – ВУВКГ, управління освіти)

Зниження втрат води, шляхом

-         зменшення витоків з внутрішньобудинкових мереж, за рахунок систематичних  обстежень,  своєчасного виявлення  та ліквідації витоків у підвалах житлових будинків та ремонту сантехнічного обладнання (виконавці – організації- власники внутрішньобудинкових мереж, термін - постійно, за розробленими графіками обстеження);

-         пошуку та локалізації підземних витоків із зовнішньої водопровідної мережі за допомогою витокошукачів (виконавець –ВУВКГ, термін- постійно, за спеціально розробленими графіками обстеження);

-         зменшення втрат води у магістральних водопровідних мережах за рахунок капітальних вкладень у  перекладення або реновацію найбільш зношених та аварійних мереж - 20 км щорічно (замовники- УКБ міськвиконкому, ВУВКГ);

-         впровадження системи автоматизованого контролю тиску в диктуючих точках водопровідної мережі, з метою контролю та регулювання розподілення потоків та тисків у мережі (замовник – ВУВКГ, термін впровадження -до 2006 року).

-         Впровадження заходів зі зниження втрат дозволить знизити витрати води до 2007 року на 15%.

Перелік технічних заходів, обсяги та джерела фінансування за роками викладені у розділі ІІ додатка 1.

УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕЧНИХ УМОВ ПРАЦІ

Система управління підприємством повинна забезпечити максимально ефективне управління підрозділами ВУВКГ і забезпечення безпечних умов праці. Для чого необхідно:

-               удосконалити структуру управління ВУВКГ;

-               шляхом автоматизації роботи насосних станцій  та інших заходів, скоротити чисельність працівників та фонд оплати праці (розрахунковий економічний ефект  -134 тис.грн. на рік );

-               виконати роботи з реконструкції та капітального ремонту систем вентиляції 10-ти насосних станцій каналізації ;

-               встановити автоматичні газоаналізатори на об`єктах ВУВКГ.

УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ТА ФІНАНСОВОЇ СФЕР ДІЯЛЬНОСТІ УПРАВЛІННЯ

Основні споживачі послуг ВУВКГ - населення міста (89% -з води та 67%-з каналізації). На 01.06.03 заборгованість населення міста за спожиті послуги  складала  15,5 млн.грн., або 80% від загальної дебіторської заборгованості (без урахування дотації на покриття різниці в тарифах). 

З метою забезпечення рівноваги між надходженням коштів та їх витратами, покращання фінансового стану ВУВКГ, необхідно провести роботу зі скорочення кредиторської та дебіторської заборгованостей, зменшення витрат та покращання фінансового стану за рахунок:

Упровадження заходів з  економії грошових коштів, які передбачають:

-          уведення порядку закупівлі матеріалів, обладнання  і робіт вартістю більше 100 тис.грн. шляхом проведення тендеру;

-          впровадження комп`ютерного обліку та суворого контролю за витратами коштів на придбання матеріалів та робіт;

-          своєчасну сплату рахунків кредиторів, з метою уникнення витрат на пеню та судових витрат;

-          перегляд технічної та економічної необхідності експлуатації усіх основних фондів, з метою виявлення фондів, що можуть бути реалізовані без погіршення виробничого процесу.

-          Впровадження заходів щодо зниження дебіторської заборгованості та забезпечення 100% оплати поточних рахунків, які передбачають:

-          укладення договорів про реструктуризацію заборгованості з тими абонентами, які не змогли своєчасно розрахуватися за послуги ВУВКГ з поважних причин;

-          посилення претензійно-позовної роботи щодо  злісних боржників. Щомісяця  подавати 800 претензій і 750 позовів  до суду;

-          освітлення через засоби масової інформації та відключення злісних неплатників від мережі водопостачання;

-          інформування громадськості через засоби масової інформації та проведення цільових занять-семінарів для усіх бажаючих з технічних питань водопостачання та водовідведення, порядку нарахувань та перерахунків за послуги ВУВКГ тощо;

-          створення довідкової служби з окремим телефонним номером для висвітлення питань поточної заборгованості, порядку розрахунків, установлення лічильників тощо.

ЗАХОДИ З ПОЛІПШЕННЯ ЯКОСТІ НАДАННЯ ПОСЛУГ

Основні цілі:

-                забезпечення постійного та надійного водопостачання із нормативним тиском;

-                покращання якості питної води та стану підземного водоносного горизонту;

-                поступовий перехід від постачання води за графіком до цілодобового водопостачання.

Для покращання якості надання послуг та досягнення вищевикладених цілей необхідно провести роботу за такими основними напрямками:

-                виконання заходів щодо покращання якості питної води та поліпшення стану підземного водоносного горизонту;

-                завершення робіт з реконструкції та розширення Верхньоантонівського водозабору з реконструкцією НСВ-2, що дасть додатково 9 тис.м3 якісної питної води на добу;

-                розвідка та введення нових джерел водопостачання з якісною питною водою;

-                розроблення комп`ютерної гідравлічної моделі водопровідної мережі, з метою оптимізації роботи системи подачі та розподілу води, можливості точного прогнозування її роботи,  забезпечення необхідного тиску води у споживачів;

-                будівництво додаткових резервуарів питної води, оскільки обсяг існуючих резервуарів недостатній для створення запасів води, необхідних для цілодобового водопостачання. Потребують реконструкції 3 резервуари НСВ-1, будівництво додаткового резервуару на НСВ-2 та ВКГ "Корабел".

Перелік технічних заходів, обсяги та джерела фінансування за роками викладені у розділах І та ІV додатка 1.

ПОКРАЩАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО СТАНУ (ПРИРОДООХОРОННІ ЗАХОДИ ТА  ЗАПОБІГАННЯ АВАРІЙНИМ СИТУАЦІЯМ ТЕХНОГЕННО-ЕКОЛОГІЧНОГО ХАРАКТЕРУ)

Основну загрозу для екології міста створюють споруди та мережі каналізації, що повністю відпрацювали свій амортизаційний термін, тому  перебувають у зношеному та аварійному стані. Особливо небезпечні напірні трубопроводи, що транспортують стічні води від насосних станцій каналізації ГНСК, КНС-2, КНС-4, КНС-6 до міських очисних споруд діаметром 600-1200 мм, які експлуатуються  з 69-82 років, при нормі експлуатації- 20 років. Потребують відновлення також самопливні каналізаційні колектори діаметром 300-1200 мм: Північний колектор, 1-ша та 2-га нитка Південного колектора, колектор №8.

Також потенційно небезпечними є хлораторні насосних станцій водопроводу, де виконується знезараження води. Побудовані за старими нормами безпеки, вони не відповідають  вимогам чинних на сьогодні нормативних документів і  потенційно небезпечними для персоналу та мешканців, котрі проживають поблизу насосних станцій водопроводу. Вартість реконструкції хлораторних -1 911 тис.грн.

Не завершені роботи з реконструкції міських очисних споруд каналізації.   Потребує реконструкції блок механічної очистки, хлораторна. Необхідно завершити роботи з чищення біоставків, закінчити  призупинені в 1993 році роботи по будівництву додаткових мулових майданчиків та блоку доочищення.

Для покращання екологічного стану та надійності роботи системи водовідведення необхідно:

-          перекласти  13,9 км аварійних напірних та самопливних каналізаційних трубопроводів діаметром від 300 до 1200 мм, побудувати дублюючі нитки напірних трубопроводів від КНС-6 до МОС;

-          завершити роботи з реконструкції МОС;

-          виконати реконструкцію та будівництво 4-х хлораторних насосних станцій водопостачання.

Перелік технічних заходів, обсяги та джерела фінансування за роками викладені у розділах V та VI додатка 1.

ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ

Виконання заходів Програми планується  за рахунок:

-        амортизаційних відрахувань ВУВКГ;

-        капітальних вкладень з міського бюджету;

-        цільової допомоги з міського бюджету в рахунок податків ;

-        інвестиційних коштів ;

-        пайової участі підприємств при одержанні ТУ;

-        коштів, що передбачаються в міському, обласному, державному бюджетах, на виконання державних програм;

-        інших джерел, що не суперечать чинному законодавству України.

 

Обсяг фінансування Програми за рахунок бюджетів уточнюється в процесі формування міського та обласного бюджетів на відповідний фінансовий рік.

 

Розподіл коштів за роками та категоріями фінансування  викладений у додатку Програми реконструкції та розвитку об`єктів водопостачання та водовідведення ВУВКГ м. Херсона до 2011 року.

 


  • Заходи до Програми на 2008 рік

  • Заходи до Програми на 2007 рік