ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

<= Повернутися до теми

Гроші мають працювати на громаду!

Витрати на діяльність районів Херсона в 2018р. більше 45 млн.грн. Які результати отримані?

Херсонcьке самоврядування: райони міста

В Херсоні місцеве самоврядування, окрім міста, існує ще і на рівні районів міста. Тобто, в кожному районі: Дніпровському, Корабельному та Суворовському існує районнна рада депутатів та її виконавчі органи.

Взагалі, чим ближче до людини самоврядування (самоуправління життєдільністю та розвитком території або установи, колективу тощо), тим краще. Але, при трьох суттєвих умовах.

Для якісного самоуправління мають бути:

  • адекватні повноваження (логічні для даного територіального або колективного рівня )
  • ресурси для виконання повноважень (бажано власні)
  • і спроможність (фаховість) їх ефективно використовувати.

Прикладом найближчої до людей і досить успішної моделі самоврядування, яке є сьогодні в кожному місті України, і в Херсоні також, може служити об'єднання співвласників багатоквартирих будинків (ОСББ), які управляють самі в своєму (їх) будинку(ах) та прибудинковій території і мають для цього ресурси - внески членів ОСББ.

Але модель місцевого самоврядування на рівні районів міста в Херсоні, до сих пір, не врівноважена повноваженнями та ресурсами.

Проблеми самоврядування районного рівня такі:

  • повноваження (тобто, що мають робити районі органи влади) районам передає місто і ці функції досить обмежені. Навіть благоустрій, який логічно мав би бути у введенні районів, переданий у вигляді куцих повноважень і ще менш куцого фінансування
  • в районах, фактично, немає власних фінансових ресурсів для якісного самоврядування у вигляді податкових надходжень.
  • в райвиконкомах зарплатня спеціалістів нижче, чим у міськвиконкомі і фахових спеціалістів важко втримати.

Теоретично, власним фінансовим ресурсом районів міг би бути податок на землю, якби функції з ведення (встановлення ставок) та отримання цього податку передали на районний рівень. Але цей податок може мати суттєві важелі впливу на бізнес і ніхто його районам просто так не віддасть. Отже, на сьогодні, в розпорядженні районів з власних надходжень є лише штрафи по благоустрою.

З окреслених проблем районного самоврядування випливають проблеми їхньої діяльності:

  • Більшість витрат районів приходиться на зарплату працівникам, а не на виконання програм розвитку (благоустрою, пітримку дітей, ветеранів тощо)
  • залежність від міста (і функціональна, і фінансова) провокує несамостійність рішень районів і слабкість програм
  • відсутність сучасних кадрів

І ще одна ремарка. Дуже правильно, що питання соціального захисту у вигляді призначення субсидій, допомоги малозабезпеченими сім'ями тощо тощо знаходяться на районному рівні (хоча це не зовсім самоврядування, а виконання делегованих державою повноважень, які передає держава разом з грошима).

Дніпровський район

Витрати на діяльність (з/плата, матеріально-технічне забезпечення тощо) виконавчих органів Дніпровської районної ради за 2018 рік склали 15млн.173тис.073 грн., в той час, як програми, які район виконав, складають всього трохи більше 1 млн. грн.

ЗВІТ голови Дніпровської районної у м. Херсоні ради про роботу районної ради та її виконавчих органів за 2018 рік

№ з/п Структурний підрозділ виконавчого комітету Цільові програми, виконання яких координується структурним підрозділом райради (назва програми, номер рішення, яким вона була прийнята та дата) Обсяг фінансування програм за 2018 рік у тис. грн. та % до плану
1 Служба у справах дітей Програма «Діти» на 2018 рік, затверджена рішенням районної ради № 01-15/151 від 26.12.2017 500,0     100%
2 Відділ з питань життєдіяльності району Програма «Благоустрій, розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Дніпровського району» на 2018 рік, затверджена рішенням районної ради № 01-15/152 від 26.12.2017 536,9     100%
3 Старший інспектор по роботі з ветеранами Програма «Ветеран» на 2018 рік , затверджена рішенням районної ради № 01-15/154 від 26. 12.2017 10,0        100%
4 Відділ з питань життєдіяльності району Програма підтримки органів самоорганізації населення (квартальних комітетів) району за 2018 рік, затверджена рішенням районної ради № 01-15/153 від 26. 12.2017 313,045     100%
5 Управління праці та соціального захисту населення Програма з подолання та запобігання бідності на 2018 рік затверджена рішенням районної ради № 01-15/154 від 26. 12.2017 147,258    100%
  Всього

1млн. 057тис 203грн.

Корабельний район

Корабельна районна рада відмовилась надати ГО "Розвиток" інформацію про витрати райвиконкому в електронному вигляді (буцімто послали інформацію поштою! Але, організація "Розвиток" так нічого і не отримала - нема часу боротися з тупістю та відвертим начханням чиновників на законодавство).

Тим не менш, порівнюючі структури райвиконкомів та витрати виконавчих органів Дніпровської і Суворовської райрад, можна з впенвненістю стверджувати, що витрати виконавчих органів Корабельної районної ради за 2018 рік теж складають більше 15млн. грн.. Також, треба відмітити, що витрати на програми даного району, які він мав виконати, суттєво більше, ніж у Дніпровського і Суворовського району більше 3 млн. грн.

№ з/п Виконавчий орган Корабельної районної у м.Херсоні ради Цільові програми, виконання яких координуються виконавчими органами районної у м.Херсоні ради Обсяг фінансування програм за 2018 рік у тис.грн
1 Служба у справах дітей Програма захисту прав дітей Корабельного району «Дитинство» на 2018 рік 28,1
2 Відділ з питань життєдіяльності району Програма організації зовнішнього благоустрою району на 2018 рік 2807,4
3 Районна програма « Ветеран» на 2018 рік. 160,5
4 Управління праці та соціального захисту населення ПРОГРАМА ЗАЙНЯТОСТІ НАСЕЛЕННЯ КОРАБЕЛЬНОГО РАЙОНУ м. ХЕРСОНА на 2018-2020 роки
5 Відділ з питань життєдіяльності району Програма сприяння у створенні та підтримці органів самоорганізації населення в районі на 2018 рік 432,3
Всього 3млн. 428тис. 300грн.

Якщо програми профінансовані і якісно виконані в повному обсязі, то це позитивний приклад збільшення питомої ваги витрат на проектну діяльність, у порівнянні з витратами на функціонування структури. Але чи це так не відомо - звітів з виконання програм та їх реального фінансування на сайті нема - можливо десь "зариті" у рішеннях ради (як це люблять робити наші чиновники)

Суворовський район

Витрати на діяльність (з/плата, матеріально-технічне забезпечення тощо) виконавчих органів Суворовської районної ради за 2018 рік склали 15млн. 291тис. 500 грн., в той час, як програми, які район виконав, складають всього трохи менше 1 млн. грн.

№ з/п Виконавчий орган Суворовської районної у м.Херсоні ради Цільові програми, виконання яких координуються виконавчими органами районної у м.Херсоні ради Обсяг фінансування програм за 2018 рік у тис.грн та % до плану
1.   Відділ з питань соціального захисту населення управління праці та соціального захисту населення Районна програма „Соціальний захист” на 2016-2020 роки та кошторису видатків на виконання цієї Програми у 2016 році. (рішення № 14 від 29.12.2015р.) 41,4 тис. грн., 99,06%.
2.   Відділ з питань соціального захисту населення управління праці та соціального захисту населення Районна програма „Ветеран” на 2016-2020 роки та кошторису видатків на виконання цієї Програми у 2016 році (рішення № 15 від 29.12.2015р.) 25,4 тис. грн., 94,61%
4.   Служба у справах дітей Районна Програма «Соціальний захист дітей та розвиток сімейних форм виховання на 2017-2018 роки» (рішення № 101 від 27.12.2016р.) 58,0 тис. грн., 99,44%
5.   Відділ з питань життєдіяльності району Районна програма «Сприяння у створенні та підтримці органів самоорганізації населення в районі на 2016-2020 рік». (рішення № 17 від 29.12.2015р.) 327,7 тис. грн., 100%
6.   Відділ з питань життєдіяльності району Районна програма "Благоустрій, розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Суворовського району» на 2016-2020 роки. (рішення № 18 від 29.12.2015р.) 536,8 тис. грн., 99,97%
7.   Відділ організаційного та юридично-кадрового забезпечення Програма висвітлення діяльності Суворовської районної у м. Херсоні ради, депутатів, її виконавчих органів та посадових осіб у засобах масової інформації (рішення № 30 від 28.01.2016р.)
8.   Відділ з питань праці та соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи управління праці та соціального захисту населення Програма зайнятості населення Суворовського району м. Херсона на 2018-2020 роки.(рішення № 188 від 25.04.2018р.)
Всього

989тис. 300 грн.

Отже, ми бачимо, що адміністративні витрати районів є неспівмірними з їхніми повноваженнями та ресурсами на діяльність.

Якщо вже є у районів обов'язок щодо благоустрою території району, то мають бути повноцінні повноваження і повноцінні ресурси.

Без цього ми бачимо, який занедбаний наш Херсон.

Громаді треба зробити якісну систему районного управління, для якісного розвитку Херсона.