Програми Херсонської міської ради
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням міської ради
від 29.03.07 № 352



МІСЬКА ПРОГРАМА

Міська програма розвитку дорожнього господарства на 2007/10 роки



1. Загальна частина

Міська програма розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки (далі - Програма) ґрунтується на:

- Комплексній програмі утвердження України як транзитної держави у 2002–2010 роках, затвердженій Законом України від 7 лютого 2002 pоку № 3022-III;
- Державній програмі забезпечення безпеки руху на автомобільних дорогах, вулицях міст, інших населених пунктів і залізничних переїздах на 2003–2007 роки, схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 56;
- Концепції реформування транспортного сектора економіки, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 9 листопада 2000 року № 1684;
- Загальнодержавній програмі формування національної екологічної мережі України на 2000–2015 роки, затвердженій Законом України від 21 вересня 2000 року № 1989;
- Обласній програми забезпечення безпеки руху на автомобільних дорогах, вулицях міст, інших населених пунктів і залізничних переїздах на 2003 – 2007 роки, затвердженій рішенням Херсонської обласної ради від 11.09.03 № 142;
- наказі Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23.09.03 № 154 «Про затвердження Порядку проведення ремонту та утримання об’єктів міського благоустрою».
Програма визначає основні напрями розвитку вуличної мережі автомобільних доріг (далі — автомобільні дороги), мостів і шляхопроводів (далі — мости) та дорожньої інфраструктури, вдосконалення структури управління та упорядкування фінансового забезпечення дорожнього господарства. На основі цієї Програми прийматимуться рішення щодо забезпечення належного функціонування мережі автомобільних доріг та подальшого її розвитку в 2007 / 10 роках.

2. Мета Програми

Метою Програми є поліпшення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг і мостів, дорожньої інфраструктури, забезпечення безперервності розвитку мережі автомобільних доріг, поліпшення технічних показників, підвищення безпеки руху, швидкості, економічності та комфортності перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, розвитку автомобільного туризму, сприяння економічному та екологічно збалансованому розвитку дорожнього господарства.

3. Обґрунтування шляхів і способів розв’язання проблеми

3.1. Основна проблема полягає в тому, що транспортно-експлуатаційний стан автомобільних доріг, мостів та дорожньої інфраструктури не забезпечує швидкого, комфортного, економічного і безпечного перевезення пасажирів та вантажів, а отже, прискореного соціально-економічного, екологічно збалансованого розвитку міста, підвищення конкурентоспроможності автомобільних доріг щодо транзитних перевезень, розвитку автомобільного туризму та безпеки руху транспорту і пішоходів.
3.2. Розв’язання цієї проблеми здійснюватиметься за такими напрямами:

- розвиток мережі автомобільних доріг;
- поліпшення транспортно-експлуатаційного стану існуючих автомобільних доріг;
- підвищення безпеки дорожнього руху та екологічної безпеки автомобільних доріг;
- підвищення якості автомобільних доріг за рахунок впровадження прогресивних проектних рішень та сучасних технологій;
- розвиток дорожньої інфраструктури та поліпшення інформаційного забезпечення учасників дорожнього руху;
- удосконалення управління автомобільними дорогами.

3.3. Способи розв’язання проблеми полягають у значному збільшенні обсягів робіт із будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг і мостів та поліпшенні їх якості.
3.4. Заходи і завдання Програми виконуватимуться за рахунок коштів, визначених законами України “Про джерела фінансування дорожнього господарства України”, “Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів”, “Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг”, а також довгострокових кредитних та інвестиційних ресурсів. Бюджетні кошти міського бюджету спрямовуються в основному на збереження існуючої мережі доріг, забезпечення безпеки руху та екологічної безпеки доріг, інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху. Будівництво нових доріг передбачається здійснювати переважно за рахунок субвенції із державного бюджету, кредитів та довгострокових фінансових інвестицій.


4. Основні завдання Програми

4.1. Програмою визначено такі основні завдання:

- розвиток мережі автомобільних доріг міста та населених пунктів, які належать до міської територіальної громади;
- збереження мережі автомобільних доріг та забезпечення їх ефективного функціонування;
- підвищення рівня безпеки дорожнього руху за допомогою засобів дорожньої служби, розвиток дорожнього сервісу та інформаційного забезпечення учасників дорожнього руху;
- захист навколишнього природного середовища у процесі будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, з врахуванням потреб формування екомережі міста;
- підвищення ефективності інвестиційної та науково-технічної діяльності;
- удосконалення засад функціонування дорожнього господарства.

4.2. Розвиток мережі автомобільних доріг передбачає будівництво і реконструкцію нових автомобільних доріг із твердим покриттям згідно із планом забудови міста.
4.3. Для виконання цього завдання передбачається:

- реконструкція автомобільних доріг за кошти міського бюджету згідно з переліком, визначеним додатком 2 до Програми;
- реконструкція автомобільних доріг за кошти субвенції із державного бюджету згідно з переліком, визначеним додатком 6 до Програми;
- розроблення інвестиційних пропозицій щодо будівництва та реконструкції ряду об’єктів, зокрема мостовий переїзд із мікрорайону «Таврійський» до Бериславського шосе, з’єднувальної дороги проспект 200 – річчя Херсона вул. Ворошилова, з’єднувальної дороги Миколаївське шосе (в’їзд до міста) до мікрорайону «Шуменський», міст через річку Кошову із вул. Полтавської до мікрорайону «Острів».
Будівництво автомобільних доріг із твердим покриттям до сільських населених пунктів забезпечить їх транспортні зв’язки з основною мережею автомобільних доріг та центром міста. До кінця 2010 року передбачається влаштувати під’їзди з твердим покриттям до кожного сільського населеного пункту та здійснити комплекс заходів щодо відкриття постійних автобусних маршрутів до них.
Збереження мережі автомобільних доріг та забезпечення її ефективного функціонування здійснюватиметься шляхом виконання комплексу робіт із ремонту та експлуатаційного утримання їх на основі даних системи управління станом покриття автомобільних доріг та системи управління мостами.
Особливе значення надаватиметься капітальному ремонту автомобільних доріг, які за рівнем інтенсивності руху транспортних засобів ще не потребують реконструкції, але через значне збільшення інтенсивності руху великовагових транспортних засобів у складі транспортних потоків дорожній одяг потребує поліпшення технічних характеристик, а також удосконаленню системи водовідведення.
4.4. Першочергово здійснюватимуться роботи, спрямовані на збереження існуючої мережі автомобільних доріг в’їздних до міста, із рухом громадського транспорту та інтенсивним рухом транспорту:
4.4.1. Поліпшення технічних показників доріг і мостів.
4.4.2. Збільшення обсягів робіт з улаштування тонкошарового покриття з асфальтобетону та емульсійно-мінеральних сумішей за сучасними технологіями.
4.5. Для поліпшення технічного стану мостів буде здійснено такі заходи:

- створення у складі експлуатаційних організацій спеціалізованих служб і підрозділів із поточного ремонту та утримання мостів, укомплектування їх спеціальним устаткуванням;
- забезпечення постійного моніторингу стану мостів та здійснення їх ремонту, насамперед аварійно небезпечних;
- будівництво і реконструкція мостів із використанням монолітних або збірно-монолітних залізобетонних, металевих та сталезалізобетонних конструкцій прольотних будов і монолітної плити проїжджої частини.

4.6. Підвищення рівня безпеки дорожнього руху здійснюватиметься на основі виконання у необхідному обсязі робіт з облаштування автомобільних доріг високоякісними технічними засобами організації дорожнього руху відповідно до затверджених проектів (схем), постійного моніторингу рівня аварійності для оперативного виявлення ділянок концентрації дорожньо-транспортних пригод та виконання комплексних заходів із забезпечення дорожніх умов на них, створення експлуатаційних організацій спеціалізованих служб і підрозділів для ремонту та утримання дорожньої інфраструктури, поліпшення інформаційного забезпечення учасників дорожнього руху, укомплектування їх спеціальним устаткуванням.
4.7. Інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху здійснюватиметься на основі:

- улаштування високоефективної дорожньої розмітки, дорожніх знаків, зокрема маршрутного орієнтування, та іншого інформаційного облаштування доріг;
- організації робіт з оперативного реагування на стан автомобільних доріг, погодні умови, надзвичайні ситуації та рівень аварійності на них, оброблення і підготовки інформації для передачі безпосередньо учасникам дорожнього руху;
- впровадження сучасних електронних засобів організації дорожнього руху, дорожнього зв’язку, Інтернет-технологій тощо.

4.8. Регулювання цього процесу здійснюватиметься шляхом визначення відповідних технічних умов до таких об’єктів та контролю за їх дотриманням.
4.9. Захист навколишнього природного середовища у процесі будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг здійснюватиметься шляхом зниження впливу на нього дорожньої складової автомобільно-дорожнього комплексу, зокрема:

- збільшення частки складової заходів з охорони навколишнього природного середовища у проектній документації на будівництво, реконструкцію і капітальний ремонт об’єктів дорожнього господарства;
- будівництво ефективних водовідвідних споруд і конструкцій, зміцнення укосів з метою запобігання розвитку ерозії;
- оснащення дорожньо-експлуатаційних підрозділів машинами і механізмами для збирання, утилізації відходів і порубних залишків з їх здрібненням;
- розроблення і впровадження нових методів і способів утримання доріг у зимовий період, що дає змогу зменшити негативний вплив протиожеледних матеріалів, впровадження системи прогнозування складних метеорологічних умов, поступовий перехід від боротьби з ожеледицею до профілактики її виникнення;
- недопущення необґрунтованої фрагментації територій шляхом визначення під час виконання вишукувальних робіт оптимального варіанту розміщення автомобільних доріг з метою забезпечення формування і збереження територій та об’єктів екомережі;
- облаштування шумозахисних стінок на автомобільних дорогах;
- збільшення під час будівництва, реконструкції і капітального ремонту об’єктів дорожнього господарства частки витрат на створення та утримання зелених насаджень у смугах відведення автомобільних доріг і захисних насаджень уздовж автомобільних доріг з обов’язковою заміною на більш газо- та пиловитривалі породи дерев (липа, ясен, клен, явір тощо);
- передбачення в проектній документації компенсаційних заходів та їх здійснення під час будівництва автомобільних доріг на територіях та об’єктах екомережі;
- впровадження нових технологій і матеріалів у процесі будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг з метою зменшення викидів забруднюючих речовин в атмосферу під час виконання будівельних робіт, виготовлення, транспортування, укладання асфальтобетонного покриття тощо.

4.10. З метою забезпечення виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища провадитиметься спеціальний екомоніторинг, який передбачає:

- обов’язковий розгляд відповідними технічними радами проектувальників та органів, що затверджують проектну документацію на будівництво і реконструкцію автомобільних доріг, результатів оцінювання впливу на навколишнє природне середовище об’єктів, що проектуються;
- контроль замовників за повнотою і точністю включення до проектної документації положень, схвалених технічними радами, нагляд за виконанням природоохоронних заходів та за будівництвом природоохоронних і захисних споруд, аналіз у процесі виконання будівельних робіт ефективності передбачених у проектній документації заходів та їх корегування (у разі потреби);
- спостереження у післябудівельний період за роботою водовідвідних, протиерозійних, шумозахисних та інших природозахисних споруд.
Конкретні заходи щодо охорони навколишнього природного середовища, обсяги їх фінансування та строки виконання визначатимуться під час розроблення проектної документації на будівництво, реконструкцію і капітальний ремонт конкретних об’єктів. Обсяги фінансування становитимуть не менш як 5 відсотків кошторисної вартості цих робіт.

4.11. Підвищення ефективності інвестиційної та науково-технічної діяльності забезпечуватиметься шляхом залучення інвестицій та впровадження новітніх технологій:
4.11.1. Інвестиційна політика спрямовуватиметься насамперед на залучення додаткових коштів для збільшення обсягів робіт із розвитку магістральних автомобільних доріг, у тому числі на умовах концесії.
4.11.2. Науково-технічна політика спрямовуватиметься на розв’язання найбільш актуальних і складних проблем розвитку дорожнього господарства, забезпечення якості дорожніх робіт за рахунок розроблення і впровадження прогресивних проектних рішень, сучасних матеріалів і нових технологій, розвитку систем контролю за станом автомобільних доріг, нормативно-технічного забезпечення функціонування та розвитку дорожнього господарства, його технічного переоснащення, модернізації та розвитку виробничої бази, оновлення матеріально-технічної бази проектних та науково-дослідних організацій, розвитку інформаційних технологій та дорожнього зв’язку, енерго- і ресурсозбереження.
4.12. Інституціональні зміни та вдосконалення засад функціонування дорожнього господарства буде спрямовано на:

- оптимізацію мережі автомобільних доріг відповідно до вимог розвитку економіки міста;
- проведення у 2008 році експерименту з удосконалення системи управління автомобільними дорогами на проспекті Ушакова з передачею до сфери управління відповідного підприємства;
- реформування існуючої системи утримання автомобільних доріг шляхом запровадження районного принципу їх обслуговування спеціалізованим дорожньо-експлуатаційним підприємством;
- виконання робіт з капітального ремонту доріг на конкурсних засадах.

4.13. Відкритість та прозорість у роботі всіх органів управління дорожнім господарством забезпечуватиметься на основі:

- регулярного інформування громадськості про діяльність управління доріг через засоби масової інформації;
- розміщення на відповідних веб-сторінках в Інтернет інформації про закупівлю товарів, робіт і послуг за кошти місцевих бюджетів;
- надання можливості користувачам автомобільних доріг отримувати через Інтернет інформацію про стан автомобільних доріг і заходи з підвищення безпеки руху та участі у дискусіях щодо подальшого розвитку мережі автомобільних доріг.

4.14. Удосконалення правових засад функціонування дорожнього господарства здійснюватиметься шляхом внесення змін до існуючих та розроблення нових нормативно-правових актів.
4.15. Соціальний захист у дорожній галузі передбачає:

- виконання комплексних заходів щодо дотримання встановлених нормативів безпеки, гігієни праці, запобігання випадкам виробничого травматизму;
- сприяння оздоровленню та відпочинку працюючих у санаторно-курортних закладах та будинках відпочинку;
- підготовку та підвищення кваліфікації працівників.


5. Очікувані результати

Виконання Програми дасть змогу забезпечити:

- зменшення щорічних втрат із міського бюджету внаслідок незадовільного стану автомобільних доріг та збільшення надходжень до міського бюджету від транзитних перевезень, а також щорічних надходжень до міського бюджету;
- поліпшення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг і приведення його у відповідність із вимогами нормативних документів, створення належної дорожньої інфраструктури;
- зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод;
- поліпшення транспортного сполучення із сільськими населеними пунктами;
- зменшення транспортних витрат у вартості товарів і послуг;
- збільшення обсягів дорожніх робіт та відповідно дорожньої будівельної індустрії;
- створення додаткових робочих місць у дорожній і суміжних галузях та робочих місць у результаті розвитку дорожньої інфраструктури та туристичного сервісу;
- удосконалення системи управління автомобільними дорогами;
- підвищення ефективності використання бюджетних коштів;
- залучення інших джерел фінансування на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт автомобільних доріг;
- зменшення негативного впливу автомобільних доріг, що будуються, на навколишнє середовище (за рівнем шуму, рівнем забруднення повітря, водних ресурсів і ґрунту);
- зменшення рівня забруднення атмосфери внаслідок транспортних і технологічних викидів та відходів;
- запобігання екзогенним гео- і гідродинамічним явищам, що змінюють природні системи (осушення, заболочування, ерозія, зсуви тощо).

6. Фінансове забезпечення виконання Програми

Джерела фінансування Програми визначаються відповідно до законів України “Про джерела фінансування дорожнього господарства України” та “Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів” за рахунок спеціального фонду міського бюджету в частині надходження транспортного податку та за рахунок бюджету розвитку міського бюджету.
Орієнтовні обсяги та джерела фінансування Програми наведено у зведеній таблиці в додатку 1 до Програми.


7. Механізм управління виконанням Програми

Координацію діяльності та систематичний контроль за виконанням передбачених Програмою заходів, ефективним та цільовим використанням коштів її виконавцями, залучення до виконання Програми в установленому законодавством порядку підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та відомчого підпорядкування здійснює управління доріг.
Щорічний контроль за виконанням Програми здійснює постійна комісія з питань житлово – комунального господарства, благоустрою, транспорту, зв’язку, енергозабезпечення та енергопостачання.
Основним показником виконання Програми визначається зменшення місць концентрації ДТП згідно із додатком 8 та аналітична таблиця згідно із додатком 9 до Програми.
 

Додатки до програми

Додаток 1

Зведена таблиця очікуваних результатів виконання Міської програми розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки

Додаток 2

Перелік об’єктів дорожнього господарства, які підлягають реконструкції згідно із Міською програмою розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки

Додаток 3

Перелік об’єктів дорожнього господарства, які підлягають капітальному ремонту згідно із Міською програмою розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки (70% транспортного податку)

Додаток 4

Перелік об’єктів дорожнього господарства, які підлягають поточному ремонту згідно із Міською програмою розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки (70% транспортного податку)

Додаток 5

Перелік об’єктів дорожнього господарства, які підлягають поточному утриманню згідно із Міською програмою розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки (70% транспортного податку)

Додаток 6

Перелік об’єктів дорожнього господарства, які підлягають ремонту за рахунок субвенції із державного бюджету згідно із Міською програмою розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки

Додаток 7

Перелік об’єктів дорожнього господарства, які підлягають фінансуванню за рахунок коштів цільового фонду, згідно із Міською програмою розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки

Додаток 8

Перелік об’єктів дорожнього господарства, які визначені із концентрацією ДТП і підлягають усуненню згідно із Міською програмою розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки

Додаток 9

Аналітична таблиця показників забезпечення виконання Міської програми розвитку дорожнього господарства на 2007 / 10 роки