ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Пропозиції до Херсонської міської ради IV скликання (2002-2006р.р.)

системна розбудова інформаційної взаємодії влади та громади

Без жодного перебільшення можна сказати, що ефективна інформаційна взаємодія влади та громади - це фундамент демократії та народовладдя, це механізм залучення творчого потенціалу громади до місцевого розвитку, це, нарешті єдиний прямий шлях до побудови громадянського суспільства - суспільства відповідальних та творчих громадян.

Дослідження, проведені Херсонською міською громадською організацією "Розвиток" в 2003 році, показують на відсутність ситемної та ефективної інформаційної взаємодії влади та громади в Херсоні

ХМГО "Розвиток" були розроблені попередні рекомендації щодо оптимізації інформаційних взаємовідносин влади та громади та їх системної розбудови.

Основні рекомендації були перевірені за допомогою опитування, яке було проведено серед представників органів місцевого самоврядування, підприємців та представників ЗМІ.

Системна розбудова інформаційної взаємодії влади та громади повинна включати розвиток:

І головними завданнями тут, на наш погляд, є:

Cтворення інформаційних баз програмно - цільових напрямків розвитку та суспільних інформаційних баз

Одним з головних механізмів залучення потенціалу громади до місцевого розвитку є, на наш погляд, створення інформаційних баз програмно - цільових напрямків розвитку міста та громади та суспільних інформаційних баз, в які входять банки ідей та ініціатив громадськості.

Концепція створення таких баз представлена на малюнку.

Представникам органів місцевого самоврядування, підприємцям та представникам ЗМІ було поставлене запитання: "Чи є сенс, на Ваш погляд, у створенні загальноміського комп’ютерного банку ідей та ініціатив суб’єктів підприємництва, громадських організацій, громадян щодо місцевого розвитку?

Інформаційна взаємодія в самоврядуванні Херсона

Як видно з розподілу відповідей, переважна більшість представників громади міста сказала ТАК.

Дійсно, на зустрічах міського голови з громадськістю, на різноманітних форумах, присвячених різним аспектам розвитку міста, постійно звучать ідеї і ініціативи, від найпростіших до найграндіозніших. Це і є прояв того самого інтелектуального потенціалу громади, який всі мріють залучити до розвитку міста. Потрібно зробити перші кроки і почати створювати такий загальнодоступний міський банк ідей і ініціатив, як механізм розвитку, як конструктивну творчу точку діалогу влади та громади.

Питання тільки хто буде створювати такий банк і інші подібні інформаційні суспільні ресурси. І тут, на наш погляд, оптимальним рішенням є створення таких банків при інформаційних центрах публічних бібліотек і на базі громадських ресурсних центрів.

Розбудова інфраструктури інформаційної взаємодії влади та громади на базі публічних бібліотек.

Для перевірки даного положення, представникам органів місцевого самоврядування та представникам ЗМІ було поставлене питання: "Як, Ви вважаєте, чи є сенс задіяти потенціал міської бібліотечної системи для покращення інформування громадян з усіх аспектів місцевого самоврядування?"

Підприємцям та представникам інших соціальних груп міста аналогічне питання було задане в попередньому соціологічному дослідженні, на яке ми вже не одноразово посилались. На жаль, відповіді мешканців міста свідчать про низьку оцінку бібліотек, як механізму інформаційної взаємодії і це відбиває їх сучасний стан.

Якщо ж того потенціалу взаємодії з населенням, що є у публічних міських бібліотек, долучити сучасну матеріально-технічну базу та комп'ютерні інформаційні бази, тобто створити сучасні інформаційні центри, як це, до речі, зроблено в обласній науковій бібліотеці ім. О. Гончара, то це якраз дасть можливість розбудувати інформаційну інфраструктуру місцевого самоврядування, наблизити її до населення міста, підсилити можливості зворотнього зв'язку.

Інформаційна взаємодія в самоврядуванні Херсона

Відповіді респондентів підтверджують, що потенціал бібліотек може і повинен бути залучений до системи інформаційної взаємодії влади та громади.

Але, звичайно, це повинно відбуватись на базі створення суспільних інформаційних баз та залучення сучасних комунікаційних засобів інформаційної взаємодії.

Нові комунікаційні засоби інформаційної взаємодії влади та громади

Активне залучення до інформаційної взаємодії сучасних комунікаційних засобів - електронної пошти, інтерактивного діалогу на WEB-сайтах влади з громадськістю, лазерних дисків, може стати каталізатором розвитку і системи інформаційної взаємодії і каталізатором розвитку міста в цілому.

Комунікації органів місцевого самоврядування з громадою за допомогою електронної пошти, на наш погляд, є ефективними в усіх випадках отримання громадянами роз'яснень на типові запитання, внесення пропозицій тощо.

Враховуючи, що зустрічі з депутатами відбуваються досить рідко, і що не всі виборці округу мають змогу з'явитись на зустріч з депутатом, було б доцільно, також, на сайті Херсонського міськвиконкому відкрити скриньки міських депутатів, для того, щоб мешканці міста могли звернутись до свого депутата з електронним листом.

За результатами аналізу питань з якими звертаються до депутатів, можна зробити тематичні спілкування, як в Інтернеті, так і по "гарячих лініях".

І нарешті, інноваційним засобом спілкування, можуть стати лазерні диски "Влада і громада", на яких можна, по-перше, акумулювати великий обсяг інформації, по-друге, за рахунок періодичності випуску, налагодити активний діалог влади та громади і, по -третє, донести пряму, неспотворену інформацію від влади до громади і навпаки.

ХМГО "Розвиток"  в рамках даного проекту розроблений пілотний лазерний диск "Влада і громада. Інформація про місцеве самоврядування." Диск створювався на таких концептуальних засадах:

1. Як просвітницький механізм щодо місцевого самоврядування. Для цього на диску представлена максимально повна інформація щодо всіх основних суб'єктів самоврядування міського та районного рівнів за законодавча база щодо місцевого самоврядування.

2. Як механізм діалогу влади та громади. Для цього на диску представлений розділ "Міська громада", в якому розміщені результати соціологічних опитувань, проведених громадськими організаціями міста та інформація щодо ідей та ініціатив громадськості

3. Як механізм впровадження сучасних інформаційних технологій. На диску представлена електронна карта міста, електронні структурні схеми Херсонської міської ради, Виконавчого комітету Херсонської міської ради, районних у місті рад.

Налагодження періодичного випуску дисків такої серії може сприяти вирішенню для місцевого самоврядування нашого міста таких завдань:

В заключному соціологічному дослідженні всім респондентам було поставлене питання: "Відзначте, будь ласка, чи є потреба, на Ваш погляд, у випуску СД - диску з розміщенням на ньому детальної інформації про діяльність місцевої влади, депутатів; нормативних актів місцевого самоврядування; інформацією про діяльність громадських організацій міста та іншою аналітичною і просвітницькою інформацією, який буде оновлюватись щоквартально"

Інформаційна взаємодія в самоврядуванні Херсона

Як видно, найбільш активно цю пропозицію підтримали представники органів місцевого самоврядування і ЗМІ, найменш активно підприємці.

І це зрозуміло, адже підприємцям потрібна не тільки інформація про владу і громадське життя, а, насамперед, аналітична, статистична інформація щодо місцевого розвитку для прийняття зважених бізнесових рішень. Це ще раз підтверджує висновки попереднього соціологічного опитування, що інформація повинна бути соціально-направленою, враховувати потреби конкретних соціальних груп.

Саме з цих позицій, на даному диску ми розмістили інформацію щодо важливих законодавчих актів України проструктуровану за тематичними групами для різних соціальних груп.

І розвиток інформаційної взаємодії влади та громади, на наш погляд, повинен обов'язково базуватись на концепції врахування соціальних аспектів інформування та отримання зворотньої інформації.

Розвиток програмних та нормативно - правових аспектів інформаційної взаємодії влади та громади

Оптимальний розвиток будь якої системи відбувається за умови системного підходу, за умови комплексного вирішення проблемних питань та науково-аналітичних підходів до визначення стратегії розвитку.

Розвиток програмних та нормативно-правових аспектів інформаційної взаємодії влади та громади має, на наш погляд, відбуватись по декільком напрямкам:

Підсилення просвітницької складової інформування населення відносно базових понять місцевого самоврядування.

Докладні висновки щодо низької обізнаності представників різних соціальних груп громади міста відносно базових понять місцевого самоврядування наведені в брошурі "Механізми інформаційної взаємодії місцевої влади та громади м. Херсона. Аналіз результатів соціологічного дослідження".

Зрозуміло, що необізнаність населення міста з тим, що воно складає Громаду, відповідальну за своє сьогодення та майбуття і, головне, що дійсно є система, які дозволяє разом братися за вирішення проблем - система місцевого самоврядування, має негативні наслідки перш за все в слабкому залученні потенціалу громади до місцевого розвитку.

Наслідки такого стану справ ми бачимо на власні очі - десятиліття депресії та деградації.

З приходом після виборів 2002 року до міськвиконкому нової команди, почався процес відродження діалогу з громадою, і, відповідно, процес залучення потенціалу громади до місцевого розвитку.

Але просвітницьких матеріалів в місцевій пресі щодо місцевого самоврядування, які б доносили до громади на зрозумілій, не канцелярській мові його базові принципи та мету і завдання, надзвичайно мало.

В заключному соціологічному опитуванні, на результати якого ми посилаємось, представникам ЗМІ було задане питання: "Як Ви вважаєте, чому в місцевих ЗМІ практично немає матеріалів просвітницького характеру щодо місцевого самоврядування?"

Інформаційна взаємодія в самоврядуванні Херсона

Як видно з розподілу відповідей, найбільш вагомими причинами представники ЗМІ вважають, що органи місцевого самоврядування не надають інформації, яка буде цікава мешканцям міста, та те, що журналісти не дуже добре ознайомлені з правовими основами місцевого самоврядування.

Висновками щодо усунення цих проблем є те, що по-перше, представники органів місцевого самоврядування, на основі соціологічних досліджень, повинні виявляти теми, що цікавлять громаду міста.

До речі, за результатами першого соцопитування, проведеного в рамках даного проекту (брошура "Механізми інформаційної взаємодії місцевої влади та громади м. Херсона. Аналіз результатів соціологічного дослідження"), представники всіх соціальних груп міста, серед яких проводилось дослідження: підприємці, студенти, робітники, безробітні, пенсіонери, на першому місті по значимості для себе поставили інформування щодо питань своєї соціальної групи, а на другому - питання щодо діяльності влади. Також, респонденти від всіх соціальних груп серед пропозицій щодо покращення інформування населення міста відносно цілей і механізмів самоврядування поставили на перше місто створення постійних тематичних телепередач по планах і звітах влади.

Другою рекомендацією щодо усунення необізнаності громади (в тому числі представників ЗМІ), відносно системи місцевого самоврядування та прав і обов'язків територіальної громади є те, що громадські організації міста, які працюють над проблематикою розбудови місцевого самоврядування, повинні знайти механізми донесення просвітницької інформації і до журналістів, і до громади, і до депутатів.


Комплексний аналіз Г. Парфьонова, Аналітичне дослідження, 2003 рік

«Інформаційна взаємодія органів місцевого самоврядування м. Херсона та громади. Сучасний стан та перспективи.»

Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3


Соціологічне дослідження, ХМГО "Розвиток", 2003 рік

ХМГО "Розвиток"
"Механізми інформаційної взаємодії влади та громади м. Херсона. Аналіз результатів соціологічного дослідження", 2003 рік.