ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Аналітика від громади

Ефективність місцевого самоврядування.
Аналіз поточного стану (2007 рік)

Від чого залежить ефективність місцевого самоврядування?

vektor

Ефективність місцевого самоврядування, великою мірою, залежить від ефективного функціонування таких напрямків:

Перший напрямок. Формування сильної громади та професійної, патріотичної,  наділеною довірою громади місцевої влади. Для цього потрібно розуміння громадою системи місцевого самоврядування та можливість і вміння користуватись її механізмами та патріотична ефективна діяльність влади на благо громади.

Другий напрямок. Щорічна оцінка ефективності місцевого самоврядування та прийняття рішень щодо подальшого розвитку з урахуванням отриманих результатів та на основі суспільно розглянутих альтернатив.

Третій напрямок. Ефективна інформаційна взаємодія влади і громади.

Що ми маємо?

Дослідження ХМГО "Розвиток", громадських організацій міста та комплексний аналіз практики місцевого самоврядування авторами концепції "Вектор самоврядування вказують на такі проблеми у забезпеченні ефективності місцевого самоврядування:

З першого напрямку: Формування сильної громади та професійної,  патріотичної місцевої влади:

Громада

Громада міста є слабкою і не згуртованою:

  • Громадяни міста дуже слабо розуміють, що таке місцеве самоврядування. Це поняття не є зрозумілим, навіть, для представників інтелігенції міста, науковців ВНЗ тощо;
  • Мешканці міста не відчувають себе членами міської громади, про що свідчать опитування та, власне і дійсність, коли трощаться місця відпочинку, засмічується місто тощо;
  • У громади не має дієвих механізмів контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування, перш за все, депутатського корпусу. Відсутні відомі громадські експерти, наділені довірою громади;
  • Громада не має розвинутих важелів впливу на органи місцевого самоврядування для захисту своїх прав та прийняття важливих для громади рішень. Про це свідчать численні факти неправомірної ущільнюючої забудови, проти якої борються пересічні мешканці і ОСББ та численні проблеми в ЖКГ.

Депутатський корпус та депутати

Депутатський корпус та депутати міської ради відірвані від громади:

  • Депутатський корпус слабо виконує свою представницьку місію, по-перше, тому, що в соціально – демографічному плані не відображає структуру громади (більшість депутатського корпусу – бізнесмени), а головне тому, що не проводить опитування громадської думки і не спирається в прийнятті рішень на консультації з громадськістю;
  • Депутатський корпус не має зрозумілої для громади міста стратегії щодо місцевого розвитку та вирішення актуальних місцевих проблем, а переймається, здебільшого, розподілом землі;
  • Депутати «відірвані» від виборця, бо обрані за партійними списками і мають значно меншу індивідуальну відповідальність за свою діяльність, ніж при мажоритарній системі виборів. Відповідно, їх діяльність все менше пов’язана з насущними проблемами пересічного виборця.

Міський голова

Міський голова не узагальнює практику місцевого самоврядування та не спирається на громаду:

  • Не звертається з роз’ясненнями проблем місцевого самоврядування до громади міста, не консультується з громадськістю, в тому числі з громадською радою по питанням, які не розв’язуються в міській раді тощо
  • Має програму, але не має розгорнутого плану дій, узгодженого з депутатським корпусом;
  • Виконавчі органи міської ради (Херсонський міськвиконком) не мають зрозумілої компетенції для мешканців міста, тобто> мають розвинену нормативну базу діяльності, якої дотримуються, але функції та завдання (тобто чим власне займається міськвиконком та його структурні підрозділи) до сих пір не донесені в зрозумілій формі до громадян міста. Про це свідчить статистика звернень до міськвиконкому не по належності.

З другого напрямку: Щорічна оцінка ефективності місцевого самоврядування:

Громада, депутатський корпус не аналізують власну ефективність ні щороку, ні на виборах

  • Громада, депутатський корпус міський голова не мають показників та критеріїв ефективності для щорічної оцінки, які б досліджувались, в тому числі незалежними експертами і на основі яких би корегувалась стратегія розвитку (якої, власне, теж не має);
  • Вибори проводяться раз на чотири (зараз раз на п’ять років), в умовах популізму та відсутності аналізу досягнень і прорахунків і тому завжди «маємо те, що маємо» – апатію, зневіру, ті ж самі проблеми.
  • Міський голова щорічно звітує перед громадою, але відсутній аналіз проблем місцевого самоврядування та незалежна експертна оцінка ефективності діяльності.
  • Виконавчі органи міської ради (міськвиконком) звітують, аналізують, але по старинці
  • Оцінка діяльності виконується щорічно по відношенню до виконання показників плану соціально - економічного розвитку, але не аналізується за рахунок чого досягнуті ті чи інші показники: за рахунок ефективних дій органів місцевого самоврядування чи всупереч цим діям. Відсутня експертна оцінка.

По третьому напрямку: Інформаційна взаємодія влади і громади:

Вказані вище проблеми самоврядування є віддзеркаленням недостатньої ефективності інформаційної взаємодії влади та громади:

  • відсутні дослідження громадської думки,
  • відсутні експертні висновки щодо ефективності місцевого самоврядування
  • немає просвітницької програми для широких верств населення, в тому числі для дітей та молоді.

Висновки

Недостатньо ефективне, на сьогодні, місцеве самоврядування заважає розвитку взаємної відповідальності та взаємної ефективності влади і громади та має своїми наслідками:

  • Неефективний місцевий розвиток, в т.ч. розбазарювання комунальних ресурсів, хронічні проблеми ЖКГ, благоустрою міста тощо;
  • Проблеми здорового способу життя, освіти, культури та духовності;

  • Недовіру громади до влади і навпаки, а отже підрив самих основ місцевого самоврядування.

Рекомендації

Підвищення ефективності місцевого самоврядування, на думку авторів аналізу, залежить не тільки від доопрацювання Закону України «Про місцеве самоврядування», але й удосконалення системи місцевого самоврядування на місцевому рівні шляхом формування Інформаційно – моніторингової системи «Вектор самоврядування» та внесення відповідних змін до Статуту громади, регламенту ради та інших нормативно – правових документів для забезпечення взаємної відповідальності та взаємної ефективності влади і громади.

Ганна Парфьонова