ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Самоврядування

Інтерв’ю секретаря Херсонської міської ради А.В. Задніпряного

Андрію Вікторовичу, ефективність діяльності міської ради  залежить від командної роботи. Чи можна сказати, що в роботі ради присутній командний дух, що вдається знімати протиріччя між різними баченнями вирішення актуальних місцевих проблем  та розвитку міста?

В Херсонську міську раду 31 березня 2002 року обрано 75 депутата. Це різні за професією, життєвим досвідом та політичними поглядами люди. Але, тим не менш, можна з впевненістю сказати, що дійсно, в раді сформовано командний дух. Звичайно, це був не простий процес, ми шукали нові форми та методи роботи, які дозволять головну увагу зосередити на професіоналізмі та компетентності  прийняття рішень.

Так, після року роботи ради за старою схемою, ми прийшли до висновку про необхідність розробити нову схему ініціювання та прийняття рішень, яка дозволила б більше залучати до цього процесу депутатів.

Ми розробили нову редакцію регламенту, у якій прописали повноваження виконкому в прийнятті рішень і повноваження депутатських комісій. До компетенції виконкому віднесені питання прийняття рішень за структурою виконкому, рекомендації зі зміни до бюджету міста, тому що це специфічні питання, що вимагають прорахунків, які готує фінансове управління, питання прийняття міських програм. Ми розробили порядок, відповідно до якого, кожна програма повинна пройти експертизу управління  економіки, фінансового управління, профільного управління, що готує програму і виконком всі ці питання уже виносить на розгляд ради.

А питання пов'язані з землею, з комунальною власністю, з комунальними підприємствами, тобто те, що лежить безпосередньо у веденні територіальної громади, а від її імені - у веденні ради, розглядаються депутатами у профільних депутатських комісіях і потім виносяться на сесію.

Депутатські комісії у нас сформовано за найважливішими напрямками соціально- економічного розвитку міста, в цих комісіях знаходяться депутати, професійна діяльність яких, як правило, повязана з напрямком діяльності комісії і тому питання депутатами розглядаються  професійно, зі знанням справи. Важливо, щоб ініціатива по розгляду питань  належала депутатам, щоб вони відчували необхідність прийняття рішень, бачили їхню доцільність.     Безумовно, якщо по цих же питаннях (земля, комунальне господарство тощо) виникає необхідність прийняття рішень у профільних управлінь виконкому, то вони можуть ініціювати відповідне рішення. Але це питання йде не на виконком чи на сесію, а, знову ж таки, йде на профільну депутатську комісію. Комісія вивчає це питання, дає рекомендації, готує з профільним управлінням проект рішення і вже цей проект виноситься на сесію

Такою схемою  прийняття рішень ми підняли значимість міської ради, значимість депутата, як представника територіальної громади й ініціатора необхідних для розвитку міста змін. У результаті спростився процес прийняття рішень, тому що питання, що ініційовані самими депутатами, простіше знаходять відгук в інших депутатів, депутати довіряють один одному. Якщо, припустимо, комісія по торгівлі виносить якийсь проект рішення, то інші комісії відносяться з увагою до ініціативи колег, хоча, безумовно, є виправлення, є обговорення і зміни, але проте, почувається щира зацікавленість депутатів і безпосередня підтримка колег. І саме на цьому етапі ми намагаємось відпрацювати всі розбіжності, що виникають у підходах  і досягти спільного бачення по тій чи іншій проблемі, по тому чи іншому рішенню. Такі методи роботи дали досить відчутний ефект, на сьогодні  робота депутатів на сесії – це дієвий робочий процес з прийняття вже всебічно опрацьованих і узгоджених рішень.

Також хочеться відзначити, що в раді зареєстровано три депутатські групи: «За справедливість та народовладдя», «Наш Херсон» і найчисельніша  депутатська група - «Наше місто – наш дім», що нараховує 52 депутата. І хоч групи мають різні назви, але  я впевнений, що  всі депутати ставлять собі за мету спільними зусиллями відродити наше місто, яке дійсно є нашим загальним домом.

Розкажіть, будь ласка, чи впроваджується кращий досвід місцевого самоврядування в роботу  Херсонської міської ради, чи можете ви порівняти роботу, наприклад, Миколаївської  та Херсонської  міської  ради?

Так, ми багато уваги приділяємо вивченню кращих практик місцевого самоврядування, обміну досвідом, навчанню депутатів.

Існує Асоціація міст України, при якій працює спілка міських голів і спілка секретарів міських рад, в якій я приймаю безпосередню участь. Ми обмінюємось досвідом з різних питань – і по роботі ради, і по всьому спектру питань міського розвитку, якими повинен володіти секретар ради. При асоціації міст України ми збираємось двічі на рік, але зв'язки між секретарями та головами міст підтримуються постійно. Це, як правило, методична допомога один одному – ми обмінюємось по електронній пошті або факсі проектами рішень, іншими документами, адже якщо це гарно десь працює й добре обкатано, то чому б не застосувати такий же підхід і в нашому місті. І хоч з деякими радами  ми співпрацюємо тісніше, а деякі більш віддалені, але можу з упевненістю сказати, що зателефонуй  я з проханням допомогти будь якому секретарю міської ради, я завжди отримаю допомогу, так саме, як і ми надамо її тім, хто звернеться до нас. Так ми підтримуємо постійні  зв'язки з містами Херсонської області – Цюрупинськом, Бериславом, Каховкою. До нас звертаються інші малі міста, яким ми допомагаємо в приймають свої рішення

І, звичайно, ми постійно цікавимось роботою рад і життям тих міст, які є нашими сусідами, або подібні по своїм характеристикам до Херсона. Ми неодноразово бували з візитами в Миколаівській міській раді і хочу наголосити, що наша технологія відпрацювання питань і прийняття рішень, про яку я розказав вище, є досить ефективною. Так, наприклад, на відміну від наших сусідів, сесії нашої ради  проходять за один день,  а  в Миколаїві, як правило, затягуються на більший строк. В той же час, є багато цікавих моментів, які ми вивчаємо з метою впровадження в діяльність нашої ради.

Також я, як секретар міської  ради, приймаю участь в навчаннях, які проводяться з питань розвитку місцевого самоврядування на базі Південноукраїнського регіонального навчального центру. З методичними матеріалами цих навчань ми знайомимо депутатські комісії, депутатів.

Чи враховуються в планах ради та її коміссій питання виконання передвиборчих програм депутатів?

Визначення питань, які підлягають вирішенню з передвиборчих програм депутатів, звичайно відбувається, але тільки для тих питань, що є  в більшості програм і вирішення яких є компетенцією ради.  Для їх вирішення ми формуємо загальноміські програми. На жаль у нас немає депутатських фондів, як наприклад є в Київі, коли депутат може виділити певні кошти на вирішення конкретної проблеми своїх виборців. Але на наступний рік (2005) ми плануємо провести такий експеримент і для херсонських депутатів.

Взагалі, хочу відмітити, що більшість депутатів міської ради нинішнього скликання приділяють постійну увагу роботі з виборцями, допомозі в вирішенні питань, які вони піднімають. Так, нещодавно, ми отримали матеріали моніторингу, який провела Херсонська обласна організація  Комітету виборців України відносно річних звітів депутатів на зустрічах з виборцями і хоч, на жаль,  не всі депутати були присутні на звітах, але в порівнянні з попереднім скликанням, показник значно краще.

Андрію Вікторовичу, як Ви особисто бачите розвиток нашого міста?

Я дуже хочу, щоб Херсон став перлиною Півдня України, якою, власне, він  був завжди.

Ми багато разів з нашою командою обговорювали ідеали нашого міста, бачення його розвитку і нашою спільною мрією є  те, щоб  гасла, з якими колись ходили в Ленінграді і Москві – «Хочу жити, як у Херсоні», знову стали актуальні. 

Я хочу бачити своє місто зеленим та освітленим, щоб діти грали допізна і батьки за них не хвилювались, щоб це було безпечне, добре місто. Хочу, щоб наше місто було, як культурним, так і промисловим центром, щоб наші підприємства усе-таки відродилися, у нас все для цього є, - адже у місті живуть гарні, добрі люди, що знають свою справу, свою професію. Я думаю ми до цього обов’язково прийдемо і саме для цього ми  працюємо і намагаємося втілити наші ідеї в життя. Ну і хочу, щоб у цілому Україна динамічно розвивалася і нарощувала свій потенціал. Адже поодинці підніматись набагато сутужніше, а якщо розвивається країна, то підтягуються і регіони.

Я бажаю своєму місту багато щирих друзів, таких, наприклад, як придністровський Тираспіль, з яким у нас склались дуже теплі відносини, або американське місто-побратим Туссон.

Я думаю Херсон буде ще і туристичним центром. Мати таке стратегічно важливе розташування в дельті Дніпра і не використовувати це, звичайно ж не правильно. Ми звикли жити в цьому місці і, іноді, просто не звертаємо уваги на цю красу, а люди приїжджають здалеку, щоб тільки покупатися в Дніпрі. Зараз у напрямку розвитку туризму в місті нами проводяться  відповідні заходи, ми запрошуємо інвесторів, орієнтуємо підприємців.

Таким  я бачу розвиток міста і ще  хочу додати, що я своє місто дуже люблю і тому бачу його  з новобудовами, з молоддю, з весіллями, з пологовими будинками, з усім, чим живе процвітаюче місто і буде жити наш Херсон.

Інтерв’ю вела Г. Парфьонова

2004 рік