ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

<= Підняті актуальні теми

Бюджет Херсона для громади чи ні?

Бюджету міста - опіка громади!

Доходи міста. Що не так?

Доходи бюджету Херсона в цифрах

Доходи бюджету В 2019 році -
2млр.986,8млн грн., в т.ч.:

доходи від податків та зборів громади міста - 1млр.684,2млн.грн.(56,4%)

трансферти з Державного бюджету - 1млр.170,3млн.грн. (39,2%)

власні надходження бюджетних установ - 132,3млн грн. (4,4%)


Доходи бюджету В 2018 році -
3млр.105,4млн. грн., в т.ч.:

доходи від податків та зборів громади міста - 1млр.447,8млн грн (46,6%)

трансферти з Державного бюджету - 1млр.482,5млн. грн. (47,3%)

власні надходження бюджетних установ - 145,1млн грн. (6,1%)

Доходи м. Херсона 2019року

Доходи бюджету В 2017 році -
2млр.923млн. грн., в т.ч.:

доходи від податків та зборів громади міста - 1млр.260,1млн грн (43,1%)

трансферти з Державного бюджету - 1млр.460,0млн. грн. (49,9%)

власні надходження бюджетних установ - 202,9млн грн. (7%)

Що та хто наповнюють бюджет Херсона?

budget Власні доходи міста найбільше наповнює податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)

В 2019 році сума ПДФО склала - 1млр.90,6млн. грн.

Найбільшими платниками ПДФО в Херсоні вже давно стали бюджетні установи - управління освіти міської ради, вищи навчальні заклади, державні установи, органи місцевого самоврядування, які самі існують за рахунок бюджетних коштів.
Вони (бюджетники) дають більше половини ПДФО міста.

Отже, бюджетні кошти ганяють туди-сюди, а економіка "в загоні".

Бізнесові прибутки міста дуже скромні (дивіться цифри на діаграмі).

Але це і не дивно, Херсон за 30 років практично втратив свій величезний промисловий та науково-технічний потенціал.

Що та хто мають наповнювати бюджет Херсона?

budget Наповнювати бюджет міста має, в першу чергу, економічна дільність

    Це означає, що більшість податків має бути від роботи:

  • Великого, середнього та малого бізнесу приватної форми власності
  • Великого та середнього бізнесу державної форми власності
  • Середнього, малого (а можливо, і великого) бізнесу комунальної форми власності (за це відповідає міська влада безпосередньо).

Влада має сприяти розвитку економіки, інновацій, а відтак, наповненню бюджету міста грошима з реальної економіки. Тоді будуть кошти на якісний розвиток освіти, культури, медицини, спорту, що формують людський, а значить і економічний потенціал.

Як працює наша влада дивіться в розділі
Влада: Ціна- якість. Наші гроші = розвиток?

Комунальна власність та доходи міста

В яких сферах комунальна власніть має приносити дохід в бюджет міста?

Стаття 60. Право комунальної власності (ЗАКОН УКРАЇНИ "Про місцеве самоврядування в Україні")

1. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Чому не добирає бюджет Херсона від комунальної власності?

По оцінкам депутатів міської ради та громадських екпертів

Херсон значно недобирає земельний податок, адже такі підприємства, як Smart Maritime Group (бувший "Суднобудівний завод"), ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» (бувший "Комбайновий завод") взагалі не платять місту за землю. Це приблизно до 30 млн. грн. на рік, за які можна було би підтримати стартапи молоді, впровадити інновації в ЖКГ, щоб виводити місто з депресії.

Також, не достатньо прозоро та ефективно використовується комунальне майно, яке надається в оренду.

В результаті і маємо такі доходи - дивіnьcя діаграму..

За даними управління економічного розвитку Херсонського міськвиконкому

Неефективно працюють більшість комунальних підприємств міста. Із 18 підприємств, які проводять господарську діяльність, за 9 місяців 2019 року оцінку "незадовільно" отримали 10 підприємств.

Причому, переважна більшість комунальних підприємств міста отримує фінансування з бюджету. За 9 місяців 2019 року комунальні підприємства отримали 454,6 млн грн, у тому числі 174,5 млн грн з міського бюджету . Цю суму вони показують, як свій дохід і з цього виводять, начебто прибутки (мізерні в порівнянні з фінансуванням).

Як показують дослідження громадських експертів, майже половина суми із фінансування комунальних підприємств вимивається різними схемами в кишені ділків від самоврядування. Тобто, 70-80 млн.грн. на рік громада могла би інвестувати у розвиток міста (чого тільки вартий занедбаний зовнішній вигляд Херсона), також у розвиток культури, медицини, спорту, які все більше занепадають.

Загальновідомою є проблема міського звалища

Міське звалище, за вивіз сміття якому платять мільйони весь бізнес та мешканці міста і які, відповідно, міг би отримувати бюджет, віддали приватному товариству. Чому б це?

Підтримуй, щоб знати!

Витрати міста. Що не так?

Видатки бюджету Херсона в цифрах

Загальний фонд бюджету міста , згідно законодавства, використовується для забезпечення діяльності влади, а також для функціонування гуманітарної сфери: освіти, культури, медицини, фізкультури і спорту та сфери соціального захисту

Спеціальний фонд бюджету міста використовується для забезпечення потреб розвитку міста та громади

Видатки бюджету В 2019 році -
3млр.004,3млн грн., в т.ч.:

Видатки загального фонду - 2млр.555,0млн.грн.(85,0%)

Видатки спеціального фонду - 449,3млн.грн. (15,0%)

Детальних даних ще немає


Видатки бюджету В 2018 році -
3млр.208.1млн. грн., в т.ч.:

Видатки загального фонду - 2млр.719,9млн.грн.(85,0%)

Видатки спеціального фонду - 488,2млн.грн. (15,0%)


Видатки бюджету В 2017 році -
2млр.922.2млн. грн., в т.ч.:

Даних по розподілу видатків між загальним та спеціальним фондами немає


Найбільші видатки міського бюджету приходяться на освіту в 2018 році це було 1млрд.209млн.грн. (за 2019 рік ще немає даних). Причому, молодь активно залишає Херсон після навчання, тому що немає перспективи якісного працевлаштування.

Але в місті немає ні політики інноваційного розвитку, ні реальної політики заохочення бізнесу, не кажучи вже про його підтримку.

Елементарна логіка підказує, що якщо місто хоче вижити, треба всі зусилля, в т.ч. бюджетні, зосередити на сприянні молоді в запуску стратапів, в заохочені бізнесу створювати робочі місця для молоді. Дивіться концепцію програми "Регіональна наука та інвестиції" в розділі "Херсонщина втрачає молодь.Необхідні сучасні перспективи".

Але у нас можновладці, як правило, не бачать далі власної кишені...

Витрати на комунальні підприємства

Одними з найбільших реципієнтів міського бюджету м. Херсона є комунальні підприємства міста

Замість того, щоб наповнювати бюджет, комунальні підприємства, практично безконтрольно,
витрачають кошти громади

За офіційними даними:

За 9 місяців 2019 року комунальні підприємства отримали 454,6 млн грн, у тому числі 174,5 млн грн з міського бюджету

За 2018 рік комунальні підприємства отримали 243,0 млн грн, у тому числі 169,9 млн грн з міського бюджету

За 2017 рік комунальні підприємства отримали 284,1 млн грн, у тому числі 146,4 млн грн з міського бюджету

Знайомтесь з короткою презентацією громадського аудиту щодо ефективності витрачання бюджетних коштів та діяльності комунальних підприємств міста Херсона

Громада має контролювати ефективність використання бюджету міста

За даними громадського аудиту:

    На 18 комунальних підприємств з 28, які отримують бюджетне фінансування, за даними сайту Youcontrol, відкрито 29 кримінальних справ

  • з них, 20 кримінальних справ щодо розтрат бюджетних коштів. Це хіба нормально?

Знайомтесь з повними даними громадського аудиту щодо діяльністі комунальних підприємств міста Херсона та долучайтеся до впровадження контролю за витрачанням бюджетних коштів

Громадськість чекає на дієву реакцію міського голови і контролюючих органів та на виконання рекомендацій, які забезпечать закриття дірок, через які витікають кошти громади

Ефективний бюджет під опікою громади

бюджет міста стане зрозумілим, підконтрольним громаді та ефективним (працювати на громаду), якщо ми budget

доб'ємося від влади впровадження та зробимо спільною справою виконання:

 

Бюджету міста - опіка громади!

Необхідні стандарти громадської участі

Стандарт залучення громади до бюджетного процесу
/Стандарт залучення громади/

  • До формування проекту бюджету залучати експертів від громади на відкритому конкурсі
  • Приймати та розглядати пропозиції громадськості до бюджету на етапах формування та розгляду
  • Оцінку виконання бюджету погоджувати з громадськістю (Громадською радою при міському голові)

Стандарт контролю громадою бюджетного процесу
/Стандарт громадського контролю бюджету/

  • Забезпечення контроля громадськості (Громадської ради) якості бюджетного процесу та процедур залучення громади
  • Забезпечення контроля громадськості (Громадської ради) ефективності аудиту бюджету та діяльності розпорядників бюджетних коштів

Стандарт контролю використання комунальної власності
/Стандарт контролю комунальної власності/

  • Включення громадських експертів до Економічної ради
  • Шорічний звіт влади щодо врахування пропозицій громадськості та матеріалів ЗМІ відносно комунальної власності
  • Щорічний аналітичний звіт влади щодо ефективності комунальної власності (в т.ч. підприємств)

Стандарт змістовного інформування громади про бюджет міста
/Стандарт інформативності та змістовності/

  • Всі етапи бюджетного процесу повинні мати розділи на сайті з офіційною інформацією, пояснювальними презентаціями "людською мовою" та інструментами спілкування
  • Аналітика щодо бюджету має враховувати критерії змістовності від громади
  • Звіт щодо виконання бюджету має мати відеозвіт

Аналітика

Бібліотека про бюджет

Книги

 

Презентації

 

Відео

 

Освітній проект "Публічні бюджети від А до Я" Фонду "Східна Європа"

Знати про бюджет все!

Що маємо робити для опіки бюджету?

Мати стратегію ефективного наповнення, використання та контролю бюджету задля розвитку міста і громади

підтримуй медіа-дії!

знати і впливати = медіа-дії громади!

важлива будь-яка допомога:

Обговорення та результати