ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Херсон

Економіка міста за 2009 рік

Бюджетні надходження по місту

Джерела формування

Фінансові ресурси міста, дохідна база бюджетів усіх рівнів формувалися його господарським комплексом під впливом наслідків світової кризи.

Загальний збір надходжень до бюджетів всіх рівнів по місту за 2009 рік становив 736,6 млн.грн., що на 42,6 млн.грн., або на 5,5% менше ніж за 2008 рік (довідково: у 2008 році – 779,2 млн.грн., на 32,2% більше ніж у 2007 році). Він складався з:

- надходжень податків і зборів, які за 2009 рік зросли на 19,0 млн.грн. (+3%) і становили 658,8 млн.грн. (довідково: у 2008 році надходження податків і зборів – 639,8 млн.грн., що на 30,2% більше ніж у 2007 році);

- відшкодування ПДВ, яке скоротилося майже вдвічі (на 44,2%) і склало 77,8 млн.грн. (довідково: у 2008 році відшкодовано ПДВ – 139,4 млн.грн., що на 41,8% більше ніж у 2007 році).

Із створених у місті доходів до бюджетів вищих рівнів спрямовано 414,9 млн.грн. (56,3%), до міського – 321,7 млн.грн. (43,7%).

В порівнянні з 2008 роком надходження податків та зборів до бюджету міста скоротилися на 10,8% (на 39 млн.грн.), до бюджетів вищих рівнів - на 0,9% (на 3,6 млн.грн.) (довідково: у 2008 році до міського бюджету спрямовано 360,7 млн.грн., що на 47,5% більше ніж у 2007 році; до бюджету вищіх рівнів – 418,5 млн.грн., що також перевищує рівень 2007 року на 31,3%).

Підприємствами, організаціями та установами спрямовано до консолідованого бюджету (без врахування бюджетних відшкодувань ПДВ грошовими коштами) за 2009 рік 658,8 млн.грн. податків та зборів, що на 19 млн.грн (3%) більше рівня 2008 року.

У галузевому розрізі за 2009 рік найбільші суми сплати податків до бюджетів усіх рівнів забезпечили:

- підприємства промисловості 106,7 млн.грн. (16,2% від загальних надходжень); обсяги надходжень скоротилися до рівня 2008 року на 20,6% (-27,6 млн.грн.);

- транспорту та зв’язку 92,7 млн.грн. (14,1%), за рахунок цінової політики наростили обсяги надходжень на 28,4% (+20,5 млн.грн.);

- торгівлі та громадського харчування 74,3 млн.грн. (11,3%), скоротили на 3,9% (-3,0 млн.грн.);

- будівельні організації 28,2 млн.грн. (4,3%), скоротили на 37,3% (-16,8 млн.грн.);

- сільського господарства 12,6 млн.грн. (1,9%), скоротили на 34% (-6,5 млн.грн.).

млн.грн.

Показники 2008 рік 2009 рік Зростання (+),

зменшення (-)

2009 / 2008р.

 2009 / 2008 р.

у %

 

Надходження податків і зборів по галузях господарського комплексу міста: 639,8 658,8 19,0 103,0
- промисловість 134,3 106,7 -27,6 79,4
- транспорт та зв’язок 72,2 92,7 20,5 128,4
- торгівля та громадське харчування 77,3 74,3 3,0 96,1
- будівництво 45,0 28,2 -16,8 62,7
- сільське господарство 19,1 12,6 -6,5 66,0

Одним з найвагоміших бюджетоформуючих джерел є податок з доходів фізичних осіб, який займає 47,7% у загальних податках та зборах, що збираються на території міста. За 2009 рік надійшло 318,2 млн.грн. вищезазначеного податку, що на 6,2 млн.грн. (на 1,9%) менше ніж за 2008 рік з причини cкорочення чисельності працівників та зменшення фонду оплати праці.

млн.грн.

Показники 2008 рік 2009 рік Зростання (+),

зменшення (-)

2009 / 2008р.

 2009 / 2008 р.

у %

 

Надходження податків і зборів у розрізі податків : 639,8 658,8 19,0 103,0
- податок з доходів фізичних осіб 324,4 318,2 -6,2 98,1
- податок на прибуток 125,1 96,6 -28,5 77,2
- податок на додану вартість 40,5 92,9 52,4 229,4
- єдиний податок 46,6 44,2 -2,4 94,8
- місцеві податки та збори 8,4 8,2 -0,2 97,6
- плата за торговий патент 12,5 3,5 -9,0 28,0
- акцизний збір 1,0 0,3 -0,7 30

За 2009 рік збільшилися надходження в порівнянні з 2008 роком по таких видах податків: в 2,2 раза - податку на додану вартість, на 36,5% - плати за землю, на 19,2% - податку на промисел, на 14,6% - плати за використання водних ресурсів, на 0,5% - податку з власників транспортних засобів.

До міського бюджету в 2009 році надійшло 680,5 млн.грн., що на 20,3 млн.грн., або на 3,1%, більше надходжень за 2008 рік. За структурою:

• власні доходи міського бюджету становили – 47,3% (321,7 млн.грн.), у порівнянні з 2008 роком скорочення становило 39,0 млн.грн., або 0,8%;

• трансферти з державного бюджету - 46,5% (316,2 млн.грн.), зросли проти рівня 2008 року на 54,8 млн.грн., або на 21%;

• власні надходження бюджетних установ - 6,2% (42,7 млн.грн.), збільшилися до рівня 2008 року на 4,6 млн.грн., або на 12,1%.

Головними чинниками зменшення власних надходжень були:

- скорочення чисельності працюючих, фонду оплати праці найманих працівників, несвоєчасна виплата заробітної плати (збільшення заборгованості по зарплаті), що вплинуло на надходження податку з доходів найманих працівників (-2,1 млн.грн. до рівня 2008 року);

- значне зменшення кредитної підтримки суб’єктів підприємницької діяльності і фізичних осіб, дестабілізація ринку нерухомості та землі спричинили скорочення податку з доходів фізичних осіб від продажу нерухомого майна та здачі в оренду на 2,8 млн.грн. у порівнянні з 2008 роком;

- скорочення надходжень до бюджету розвитку надходжень від відчуження майна комунальної власності (-13,9 млн.грн.) та земель несільськогосподарського призначення (-18,6 млн.грн.) відповідно;

- заборона грального бізнесу призвела до втрат 8,9 млн.грн. плати за придбання торгового патенту юридичними особами за цей вид діяльності.

У 2009 році збільшилися надходження:

- плати за землю (+6,3 млн.грн. до рівня попереднього року). Цьому сприяло подальше приведення розмірів орендної плати у відповідність до норм законодавства;

- податку на прибуток комунальних підприємств (+1,2 млн.грн.), яке пов’єязане зі сплатою МКП „Херсонтеплоенерго” податку на прибуток, який виник внаслідок отримання субвенцій на погашення заборгованості з різниці в тарифах за попередні роки.

Фінансування заходів

Видатки міського бюджету за 2009 рік становили 674,6 млн. грн. (у 2008 році – 671,4 млн.грн.), що на 69,3 млн.грн. (-9,3%) менше уточненого плану на 2009 рік.

Від загальної суми видатків за звітний період 45,1% (303,2 млн.грн.) становили видатки на виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери. Протягом поточного року заробітна плата працюючим бюджетних установ виплачувалася своєчасно та в повному обсязі. Забезпечено оплату в повному обсязі за енергоносії, що споживаються бюджетними установами Заборгованість за отримані послуги відсутня.

Найбільші видатки були зосереджені:

• в освіті (34,4% загальних видатків), які зросли у порівнянні з 2008 роком на 9,2%, за рахунок яких фінансувалися 144 заклади;

• у соціальному захисті та соціальному забезпеченні (22,5%), які зросли на 28%, це дало можливість фінансування міської цільової програми „Соціальний захист”; видатків Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; Соціального центру матері і дитини, в якому знаходилися 6 матерів з дітьми, що знаходилися в скрутному становищі; трьох районних терцентрів, якими обслуговано більше 4 тис. пенсіонерів, непрацездатних громадян, інвалідів, які потребують соціально-побутової підтримки; пільг за місцевими рішеннями з оплати житлово-комунальних послуг 1771 родині (сім’ї загиблих афганців, реабілітованих, інвалідів по зору, діти-інваліди, сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, та інші);

• в охороні здоров’я (22% загальних видатків), зростання – на 12,5%, з яких фінансувалися 23 установи, було придбано комп’ютерний томограф, реанімаційне обладнання, спец автомобіль, дефібрилятор та інше обладнання.

Ці три напрямки фінансування обійняли 78,9% загальних видатків.

Також забезпечено діяльність 14 установ галузі культури, 4 бюджетних установ фізичної культури (2 дитячо-юнацькі спортивні школи, СК „Кристал”, шахматно-шаховий центр) та підтримку 8 спортивних організацій (Херсонський гандбольний клуб „Дніпряночка”, Херсонський молодіжний клуб „Южанка”, ХМГО „Бокс-Херсон”, ХМГО „Клуб боксу „Херсон”, Херсонська міська федерація „Самбо-дзюдо”, ГО „Херсонська федерація міні-футболу”, Херсонський спортклуб „Кіокушин-карате”, Херсонський міський осередок Федерації хокею України).

На фінансування видатків житлово-комунального господарства припало 6% загальних видатків (на 86,6% більше ніж 2008 році); на будівництво – 0,8% (зменшення – на 82,9%).

За рахунок субвенції з державного бюджету проведено погашення заборгованості по різниці в тарифах на послуги з водопостачання та водовідведення у сумі 22,2 млн.грн., яку спрямовано на комунальні підприємства та підприємства інших форм власності:

- МКП „Херсонтеплоенерго” – 12,9 млн.грн.;

- МКП „Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона” – 1,2 млн.грн.;

- ВАТ „Херсонська теплоелектроцентраль” – 7,7 млн.грн.;

- ПП „Херсонтеплогенерація” – 0,2 млн.грн.

Надходження до бюджету розвитку були спрямовані на погашення кредиторської заборгованості, яка виникла у 2008 році на об’єктах управління капітального будівництва (5,1 млн.грн.), на об’єктах дорожнього господарства (1,0 млн.грн.), на об’єктах головного управління з питань життєдіяльності міста (0,6 млн.грн.). На кінець року залишилися непогашеними 6,2 млн.грн. по об’єктах управління капітального будівництва, 1,3 млн.грн. – по об’єктах дорожнього господарства, 0,6 млн.грн. – по об’ктах головного управління з питань життєдіяльності міста.

Протягом 2009 року було профінансовано 25 міських цільових програм розвитку на загальну суму 77,0 млн.грн.

За рахунок коштів міського бюджету продовжено інвентаризацію земельних ділянок під об’єктами комунальної власності міста, виготовлено проект землеустрою щодо встановлення меж водоохоронної зони р. Дніпро на території Дніпровського району, продовжено роботу з корегування Генерального плану міста, як складових Стратегічного плану економічного розвитку міста Херсона.

Не залишаються поза увагою і найбільш незахищені члени громади.

1. У 2009р. по м.Херсону субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначено 5764 сім’ям. Крім того, у 2009р. 51 сім’ї були призначені субсидії для відшкодування витрат на придбання скрапленого газу та твердого палива готівкою. Загальна сума призначених субсидій за цей період склала 3,2 млн. грн.

2. Пенсії і державні допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства та дітям інвалідам сплачуються вчасно і у повному обсязі.

3. За міською цільовою програмою „Соціальний захист”:

- адресну грошову допомогу до свят та пам’ятних дат та за особистими зверненнями громадян отримали 1603 громадянина на суму 472,0 тис.грн.;

- надано пільги з оплати житлово-комунальних послуг, абонентської плати за телефон понад 1,5 тис. громадян на суму 1095,7 тис.грн.;

- безкоштовне гаряче харчування – 142,1 тис.грн.;

- придбано 224 путівки для дітей пільгових категорій до оздоровчих таборів;

- спрямовано на забезпечення перевезення пільгових категорій мешканців міста річковим транспортом 1304,9 тис.грн.;

- адресна грошова допомога в придбанні хлібобулочних виробів у рамках програми „Муніципальний хліб” – 86,0 тис.грн.;

- пільгові побутові послуги відповідно до муніципальної благодійної програми „Вдячність” - 36,9 тис.грн.

Фінансовий стан суб’єктів господарювання

Фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування суб’єктів господарювання міста становив 486,1 млн.грн. прибутку. Сформований він за рахунок прибуткової діяльності підприємств промисловості, сільського господарства, будівництва, транспорту та зв’язку. Прибутково спрацювали 52,6% підприємств, якими отримано прибуток у сумі 769,0 млн.грн, що на 284,0 млн.грн. більше ніж у 2008 році та перевищує завдання програми на 70,9%. В той же час збитки 47,4% збиткових підприємств склали 282,9 млн.грн., у порівнянні з 2008 роком вони зменшилися на 122,3 млн.грн. та на 37,1% менше ніж передбачалося Програмою. Протягом року сума отриманих прибутків збільшилася на 62,7%, а збитків – зменшилася на 30,2%. Питома вага прибуткових підприємств зменшилася на 10,6 відсоткових пункти (з 63,2% у 2008 році до 52,6% від загальної кількості у 2009 році) при завданні Програми - 63%.

В порівнянні з 2008 роком поліпшився фінансовий результат за 5 видами економічної діяльності:

- промисловість – отримано прибуток у сумі 317,8 млн.грн. проти 51,0 тис.грн. збитків у 2008 році;

- будівництво – збільшено суми отриманих прибутків на 4,9 млн.грн. (до 26,1 млн.грн.);

- транспорт – збільшено суми отриманих прибутків на 58,2 млн.грн. (до 66,4 млн.грн.);

- фінансова діяльність – отримано прибутки у сумі 161,2 тис.грн. проти збитків у сумі 4,7 млн.грн у 2008 році;

- охорона здоров’я – збільшено суми отриманих прибутків на 305,9 тис.грн. (до 1,4 млн.грн.)

У той же час відбулося погіршення фінансових результатів по 5 видах діяльності:

- торгівля – збільшено суми отриманих збитків на 2,9 млн.грн. (до 13,2 млн.грн.);

- готелі та ресторани – отримано 2,8 млн.грн. збитків проти 192,9 тис.грн. прибутків у 2008 році;

- операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам - отримано збитків у сумі 5,1 млн.грн., проти прибутків у сумі 115,8 млн.грн. у 2008 році;

- освіта – отримано збитки у сумі 218,1 тис.грн. проти прибутків в сумі 926,1 тис.грн. у 2008 році;

- колективні, громадські та особисті послуги – збільшено суми отриманих збитків на 4,9 млн.грн. (до 7,2 млн.грн.).