Шкільне самоврядування
Розвиток учнівського самоврядування в місті Херсоні.
В усіх загальноосвітніх навчальних закладах міста створені і працюють органи учнівського самоврядування.
Вони різні за формами, але найбільш поширеними є шкільні парламенти - 70% від загальної кількості. Друге місце за кількістю посідають урядові організації (міністерства) – 25% від загальної кількості. 5 % - козацькі республіки та інші форми угруповань учнівської молоді.
У 2003 році управлінням освіти проведено конкурс на кращу модель самоврядування, у якому враховувалися системність, інноваційність, творчість, ефективність структури.
У конкурсі взяли участь 7 загальноосвітніх навчальних закладів: № 4, 27, 45, 46, 52, гімназії №3,20.
Кращими визнано організацію самоврядування у спеціалізованій школі №52, школі №46 та гімназії №3.
З метою розвитку у школярів активної життєвої позиції у 2004 році проведено районні та міський конкурс “Лідер року”, у якому взяли участь 11 лідерів шкільних органів самоврядуваннь з навчальних закладів № 13, 24, 27, 30, 32, 36, 46, 52, 53, 56, гімназії №3. У районних етапах перемогу здобули учні шкіл №24, 32, 46; на міському етапі конкурсу “Лідером року” визнано президента учнівського самоврядування школи №46.
На засіданнях “Школи молодого заступника з виховної роботи”, “Школи організаторів виховного процесу”, методичних об’єднаннях класних керівників розглядаються питання розвитку та організації учнівського самоврядування у навчальних закладах міста, проводяться тренінги, практичні заняття тощо. Методичним кабінетом при управлінні освіти розглянуто процедуру виборів президента учнівського самоврядування у спеціалізованій школі №12, досвід організації самоврядування у гімназії №3. На базах шкіл № 24, 53, 56 відбулися міські семінари для заступників директорів з виховної роботи, на яких презентовано досвід роботи з даного питання.
Неодноразово ділилася досвідом організації шкільного самоврядування школа №46, у якій шкільна республіка працює з 2001 року. Високий рівень розвитку учнівського самоврядування у спеціалізованій школі №52.
У навчальних закладах міста Херсона з 4 по 9 грудня 2006 року проведено тиждень місцевого самоврядування.
У 2006 році створено міський учнський парламент (МУП) як дорадчий орган при управлінні освіти. До складу МУП входять по 1 представнику від усіх навчальних закладів міста.
Мета міського учнівського парламенту: спрямувати зусилля лідерів учнівського самоврядування задля успішного вирішення існуючих проблем учнівської молоді міста, самовизначення підлітків, захисту прав дитини, координації діяльності усіх дитячих органів самоврядування.
Структура надана управлінням Херсонської міської ради
Міське учнівське самоврядування являє собою парламентську республіку, до складу якої входить 5 комісій з різних напрямків діяльності:
- Освіта і наука.
- Формування здорового способу життя.
- Культура і духовність.
- Захист дітей.
- Громадські зв’язки.
Створення міського учнівського парламенту відбулося у ІІІ етапи:
І етап – висунення кандидатів до міського учнівського парламенту від навчальних закладів.
ІІ етап – установчі збори депутатів міського учнівського парламенту, які відбулися 27 листопада 2006 року. На зборах депутати визначилися, у якій комісії вони будуть працювати (5 комісій по 14 чоловік) та внесли пропозиції щодо кандидатів на голів комісій. А також розглянули проект положення про міський учнівський парламент, висунули кандидатуру на посаду голови міського учнівського паламенту.
ІІІ етап - 29 листопада у міськвиконкомі відбулася міська учнівська конференція лідерів учнівського самоврядування, на яку були запрошені депутати міського учнівського парламенту та по 5 представників з усіх навчальних закладів.
У роботі конференції взяли участь почесні гості: міський голова, секретар міської ради, радник міського голови. На конференції було обговорено Положення про міський учнівський парламент, затверджено голів депутатських комісій, обрано голову міського учнівського парламенту, його заступника, секретаря та представника до молодіжного парламенту.
Основні завдання, які ставлять перед собою організатори ХМУП:
- залучення учнівської молоді до вивчення проблем молодіжного середовища та визначення шляхів їх розв'язання;
- ініціювання питань учнівської громади на розгляд сесії;
- співпраця з депутатами міської, районними у місті рад щодо спільного вирішення існуючих проблем громади;
- розвиток бажання та здатності допомагати людям у найближчому оточенні, у своїй громаді;
- навчання учнівської молоді відповідального ставлення до здоров'я;
- формування мотивації до подальшого використання отриманих знань і навичок у реальному житті та самостійного інформування однолітків;
- формування умінь самостійно досліджувати різноманітні проблеми та явища суспільного життя;
- формування навичок зв'язків з громадськістю;
- формування компетентності з питань місцевого самоврядування, діяльності ради.
З моменту створення рада розробила положення, регламент роботи; положення про стимулювання творчої молоді, меценатів; провела конкурс на кращий герб, гімн, прапор міського учнівського парламенту; зустрілася з депутатами міської ради; відвідала день самоврядування у школі №46; отримала диплом у ІІІ міському молодіжному рейтингу “Визнання” у номінації “Відкриття року”, провела відкритий конкурс “Лідер року – 2007” серед органів учнівського самоврядування .
Стан розвитку учнівського самоврядування було розглянуто на колегії управління освіти, видано наказ № 88 від 01.03.07.
Аналіз роботи у даному напрямку показав перспективність та важливість розвитку учнівського самоврядування у місті.