Вибори та результати
Поміркуємо над кандидатами

Підбиваємо сальдо або чи дорівнюють результати діяльності кредиту довіри
В. Сальдо херсонці вже двічі обирали на посаду міського голови. І хоч оцінити якості кандидата на посаду міського голови, який є діючим міським головою, та підбити підсумки його діяльності, начебто, досить легко, адже є передвиборчі програми двох каденцій, є результати діяльності в оцінці самого В. Сальдо, є результати діяльності, які ми бачимо на власні очі, тим не менш В. Сальдо, незважаючи на восьмирічне головування в місті, все ще залишається досить «темною конячкою». Вірніше, можна сказати, що діючий мер виглядає людиною з «подвійним дном».
Чому важко об’єктивно та недвозначно оцінити діяльність В. Сальдо та його особистість? Це пов’язано з тим, що формально досить відкритий міський голова, не надає можливість громаді мати доступ до найважливішої для власника (громади) інформації. Яка ж це інформація? Перш за все, якими ресурсами громада володіє, наскільки ефективно вони використовуються, чи не відбувається, наприклад, розтягування земель депутатським корпусом чи представниками виконавчих органів, чи ефективно працюють комунальні підприємства, чи ефективно використовується комунальна власність, як розподіляється міський бюджет та різноманітні цільові фонди. Не має доступу у незалежного спостерігача до того, як проводяться тендери, конкурси, а отже, спокуса відкатів для владних осіб величезна. Тому відповісти, спираючись на об’єктивні дані, чи стоїть міський голова на сторожі інтересів громади в сенсі збереження та ефективного використання ресурсів громади та її майнових прав не можливо.
Об’єктивності заради треба відзначити, що така сама непрозора ситуація з ресурсами та майном громад практично по всій Україні, бо законодавство у нас таке, що , задекларовані права громади, практично, не мають механізмів для реалізації.
Але довіра, яку оказують виборці, обираючи міського голову, безперечно, передбачає, що громада повинна мати чіткі відповіді на ці головні для себе питання: якими ресурсами та майном вона володіє та як ефективно вони використовуються.
Багато питань у громади накопичилося також відносно збереження парків, скверів, взагалі, зелених насаджень міста, ефективності реформування ЖКГ і т. і. і т.п. Тут негативні відповіді лежать на поверхні, бо ми бачимо на власні очі, як все запущено…
В той же час не можна не відзначити, що за роки правління В. Сальдо зроблені кроки до ефективного управління містом та його розвитком - системно розвиваються дозвільний центр та єдиний офіс для підприємців, успішно працює сфера освіти, прийнято Стратегічний план міста, все більше продуктивних контактів з закордонними партерами та різноманітними фондами, все більше інформації про діяльність органів місцевого самоврядування на сайті міської ради…
Та й діяльність В. Сальдо, як головного PR-менеджера міста, в сенсі просування позитивного іміджу міста (а заодно і свого власного, можна признати досить успішною. Місто піднімається в рейтингах, сам В. Сальдо був визнаний кращим мером 2009 року.
Таким чином підбити сальдо для Сальдо досить важко. Все, як в подвійній бухгалтерії. Щось на поверхні, щось ретельно приховано від стороннього погляду.
І тому і пересічним херсонцям, і експертній громадськості важко визначитись, чи не зловживають їхнім кредитом довіри, чи позитивне сальдо діяльності мера для громади чи негативне, бо такі висновки можна зробити тільки маючи повну інформацію щодо збереження ресурсів громади, дбайливості збереження і використання комунального майна, ефективності роботи комунальних підприємств, оптимальності та недоступності до розкрадання міського бюджету.
Що залишається? Проаналізувати те, що на поверхні , – передвиборчу програму з загальновідомими результатами діяльності.
Передвиборча програма В. Сальдо 2006 року містить перелік обіцянок Людині, Громаді, Місту.
Людина в програмі В. Сальдо стоїть на першому місті, які ж результати?
• створити нові робочі місця і забезпечити херсонцям гідну заробітну платню (Звичайно, тут не все в компетенції міського голови. Але де системна співпраця з керівниками та профспілками колишніх містоутворювальних підприємств – Комбайнового заводу, ХБК, Електромащу та іншими , для того, щоб сприяти вирішенню цих питань?)
• сприяти розвитку житлового будівництва в місті, реалізувати програму "Житло для молоді" (Де воно, житло для молоді?)
• поліпшити матеріальну базу медицини , відкрити поліклініку за принципом "Сімейний лікар" (Поліпшується, відкриті відділення за принципом «Сімейний лікар» в поліклініках)
• пропагувати здоровий спосіб життя, розвивати масові види спорту (Де наші стадіони? Вони всі в занедбаному стані. Де наші басейни? Їх взагалі немає, окрім деяких пришкільних. Де можливість займатися спортом за розумну ціну? Льодовий комплекс в Таврійському мікрорайоні відкрито завдяки державній цільовій програмі, але розцінки там на рівні комерційних)
• створити умови для всебічного розвитку дитини (управління освіти працює успішно), збереження її здоров’я (статистика дуже невтішна). Відновити безкоштовне харчування дітей молодших класів (яка його якість?), забезпечити спокій та безпеку в місті (начебто є).
• cтворити муніципальну міліцію (створена), залучити громадські формування для підтримання правопорядку (інформації не має)
• сприяти розвитку творчого потенціалу людини (яким чином?)
Результати для громади
• продовжити конструктивний діалог усіх членів громади для вирішення перспективних та поточних завдань міста (Діалог заради перспектив ведеться, наприклад, Стратегічний план економічного розвитку міста прийнято, але поточний діалог або підмінений PR- акціями, як, наприклад, діяльність Громадської ради при мері, або громадськість взагалі не чують – рекомендації ТРЬОХ (!)науково-практичних конференцій «Вектор самоврядування» залишаються на папері тощо)
• домагатися, щоб громада мала можливість залишати в своєму розпорядженні 60% зароблених коштів (Які були ініціативи, де інформація про це?)
• усунути різницю в благоустрої між "спальними" районами і центром. Реалізувати програму благоустрою територій. (Програма є, але в ній немає таких цілей, зате є, скандали навколо «лікування дупел»)
• продовжити реалізацію соціальних програм, спрямованих на комплексний розвиток міста "Екологія 2010"," Муніципальний хліб"," Молодь Херсона", "Ветеран" та інших) (Реалізація програм продовжена, хоча до екології дуже багато питань)
• спростити порядок оформлення субсидій, захистити права ветеранів, пенсіонерів та малозабезпечених сімей (Взагалі то, це компетенція держави)
• сприяти створенню товариств співвласників багатоповерхових будинків (Створенню ОСББ без проведення капітального ремонту та оформлення прибудинкової території сприяють)
• створювати умови для самореалізації молоді. Всебічно підтримувати молодіжний рух і громадську ініціативу (Створюють, вибірково підтримують)
• посилити роль вуличних та домових комітетів в житті громади (Все на місці, як і було раніше)
• підвищити рівень професійної підготовки працівників місцевого самоврядування (Громада не має доступу до інформації з кадрових питань)
• розвивати економічні та культурні зв’язки громади міста з іншими містами і державами (Розвивають)
Результати для міста
• завершити програми освітлення міста та реконструкції автошляхів (Ще далеко до завершення)
• провести капітальний ремонт систем життєзабезпечення міста (Можливо капітальний ремонт якихось систем і проведено, де ці дані?)
• продовжити реформування і розвиток житлово-комунального господарства (пора вже ставити на порядок денний не реформування, а реанімацію ЖКГ)
• покращити роботу транспортної мережі міста. Поліпшити якість перевезень та культури поведінки перевізників. Оновити 70% транспортних засобів. (Конкурси перевізників непрозорі, навколо них безліч скандалів, немає інформації чи виконуються перевізниками, які виграли конкурс, такі плани міського голови )
• впровадити нові технології енергозбереження в роботі підприємств, що дасть можливість не підвищувати тарифи на комунальні послуги (Для підприємств, що надають комунальні послуги - не зроблено, проводиться робота з впровадження енергозберігаючих технологій для організацій, що отримують комунальні послуги – дитячі садочки, школи)
• створити ефективно діючу систему збирання та утилізації сміття (Не зроблено)
• кожному будинку - працюючий ліфт (Не завершено)
• забезпечити цілодобове постачання води для мешканців міста (Не зроблено)
• завершити газифікацію мікрорайонів Херсона та прилеглих селищ (Не завершено)
• формувати сприятливий інвестиційний клімат та умови для стабільної роботи підприємств (не має діючої цільової програми, а отже не можливо проаналізувати що саме для цього робиться, чи комплексні ці дії, чи адекватні результати затраченим зусиллям і ресурсам тощо)
Підбиваючи загальні підсумки, можна констатувати, що приблизно 40 відсотків обіцянок не виконано. 53 відсотки обіцянок–завдань виконані частково або виконуються. І тільки дві обіцянки виконані беззаперечно (7% від загальної кількості) Це завдання: поліпшити матеріальну базу медицини , відкрити поліклініку за принципом "Сімейний лікар" та розвивати економічні та культурні зв’язки громади міста з іншими містами і державами.
На цю статистику можна дивитися по різному. Але, те, що все ж таки процент виконаних обіцянок, або таких що виконуються (60 %), вище за невиконані (40%), безперечно, є позитивним фактом.
І в зв’язку з цим аналізом, хочеться нагадати міському голові, що громадськість неодноразово вказувала йому про обов’язок щорічного звітування перед громадою і пропонувала розробити звіт міського голови з урахуванням пропозицій громадськості.
Структура звіту повинна відштовхуватись від передвиборчих обіцянок (повинно бути проаналізовано виконання всіх обіцянок, а не тільки тих, що виконуються), в звіті повинно бути детально проаналізовано використання ресурсів громади, в т. ч. комунального майна, ефективність роботи комунальних підприємств, формування та розподіл міського бюджету. В звіті треба наводити не тільки статистику, а й результати опитування громадської думки.
>Один у полі не воїн, або команда міського голови
Другу каденцію поспіль на посадах заступників міського голови незмінними залишаються: перший заступник міського голови В’ячеслав Яременко; заступник, який курує соціальну сферу міста – Сергій Черевко; заступник, що відповідає за всю адміністративну роботу – Микола Соловйов; заступник, що курує сферу торгівлі, громадського харчування, побутових послуг – Юрій Христич. Перманентно змінюються заступники з питань комунальної власності і ЖКГ (зараз її очолює Володимир Пепель), першу каденцію працює заступник з питань бюджету і фінансів Роман Підперигора.
Команда міського голови досить згуртована, не має дріб’язкових чвар і це вказує , як на управлінський хист В. Сальдо, так і на нормальні людські якості самих членів команди.
Судити про професійність членів команди можна тільки за результатами дій. І тут ми знову натикаємося на неповноту інформації, на яку вказували вище. Єдине, що можна сказати з впевненістю, це те, що, як позитивні здобутки в сфері місцевого самоврядування , так і невиконані плани (див. вище аналіз програми В. Сальдо), безперечно, не могли би відбутися без діяльності його заступників.
І ще, беззаперечне те, що громаді дуже важливо мати на головних посадах у виконавчих органах місцевого самоврядування високих професіоналів. Важливо також забезпечити їхню захищеність від політичної кон’юнктури. Те ж саме відноситься і до керівників управлінь і відділів. На питання, як забезпечити все це, ще треба шукати відповіді. Можливо, до звіту міського голови, в якості додатків, має сенс додавати звіти його заступників та зробити більш публічною їхню діяльність, а також діяльність начальників управлінь і відділів. Позитивний ефект від того, що проводити прес-конференції про результати діяльності будуть не тільки міський голова і його перший заступник, а й всі заступники міського голови та начальники управлінь і відділів, буде беззаперечний.
Але для цього треба, щоб сам міський голова був зацікавлений в забезпеченні не тільки декоративної демократії, а й в реальній продуктивній взаємодії з громадськістю.
Декоративна демократія, яка має тенденцію до авторитаризму
Володимир Сальдо, безперечно, за своїми поглядами і діями, ще донедавна був повним лібералом в сенсі забезпечення всіх зовнішніх ознак демократії. Громадськість без зайвих проблем могла спілкуватися з представниками влади, висловлювати свої пропозиції, проводити спільні заходи тощо. Проблемою було те, що за широкою посмішкою міського голови, словами згоди і обіцянками дослухатись і зробити, майже ніколи не слідували дії, які б робили більш прозорими відносини влади і громади у головних корупційно небезпечних сферах: сфері земельних відносин, ЖКГ, екології, бюджету тощо. Виключення становили тільки нейтральні проекти, на кшталт молодіжних акцій, створення історичних макетів і т.п.
Але навіть таку декоративну демократію міський голова починає різко згортати після широко відомої акції громадськості на захист Дубового гаю, яка висвітлила численні проблеми в сфері інвестицій, збереження зелених насаджень, формування Генплану тощо.
Яскравим прикладом цього є горезвісний Щорічний (перший за чотири роки!) звіт міського голови, на який не пускали журналістів, опозиційних депутатів і який був, практично, засекречений від громадськості.
Більше того, незважаючи на численні заяви, які зробили з цього приводу громадськість і міста, і України, реакція міського голови одна – звинуватити в усьому громадськість і шукати в цьому підступи ворогів. Це показує, що під впливом загальноукраїнської тенденції згортання демократії, міський голова Херсона йде швидкими кроками, поперед багатьох інших, до закритості та авторитаризму.
В цьому зв’язку для В . Сальдо актуальне питання Суспільного договору: «Як Ви бачите розвиток громадянського суспільства?» і ми маємо надію почути думку міського голови.
СВОТ аналіз для громади рішення про обрання В. Сальдо третій раз поспіль міським головою (пропозиції для роздумів)
Сильні сторони:
• Великий досвід роботи в сфері місцевого самоврядування
• Наявність згуртованої досить професійної команди
• Продуктивні зв’язки з українськими та зарубіжними партнерами Херсона
• Прийнятий Стратегічний план економічного розвитку міста
• Дипломатичні здібності
• Приналежність до правлячої партії
Слабкі сторони:
• Сформовані, за роки діяльності, норми закритості і підкилимних домовленостей
• Закостенілість відносин всередині команди
• Спирання на маніпулятивні технології у відносинах з громадськістю
• Відсутність волі до реальних продуктивних реформ (розвал і корупція в сфері ЖКГ тощо)
• Не захищає корінні інтереси херсонців та потурає їхньому нехтуванню (пляж «Лілея», стадіон «Спартак» і т.і)
• Можливе використання службового положення для досягнення власних цілей
Можливості
• Реалізація Стратегічного плану економічного розвитку міста приведе до зростання економіки та якісного покращення усіх сфер життєдіяльності громади та міста
• Використання досвіду, зв’язків, дипломатичних здібностей для просування іміджу та інтересів міста
• Створення сприятливого клімату для залучення інвестицій надасть поштовх розвитку малого, середнього та великого бізнесу та підвищення стандартів життя в місті
• Залучення потенціалу співпраці з громадськістю підвищить успішність розвитку міста, громади, місцевого самоврядування
Загрози
• Остаточне розтягування ресурсів і майна громади, а відтак – послаблення інституту місцевого самоврядування
• Консервування стану сформованих корупційних відносин, як наслідок – відсутність інвестицій та занепад міста
• Згортання демократії та продовження боротьби з громадськістю, як наслідок – втрата потенціалу співпраці
• Все більший відтік молоді до інших більш успішних міст - старіння населення міста.
Володимир Сальдо має великі шанси стати міським головою. Але, як бачимо, обрання Володимира Сальдо несе, як великі можливості, так і великі загрози. І якщо громада надасть йому черговий шанс стати мером міста, то нагальним завданням громадськості буде зробити те, що вона не змогла зробити досі – добитись прозорості в сфері земельних відносин, бюджету, комунальної власності та піднятись на новий рівень взаємин – відвертих і продуктивних.
A. Парфьонова, голова громадської організації "Розвиток"


