ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Херсон

Соціальна сфера міста за 2008 рік

Соціальний захист населення

Основною метою політики у сфері соціального захисту є підвищення адресності соціальної підтримки населення.

У 2005 році у місті здійснено заходи щодо впровадження пенсійної реформи: проведено перерахунок пенсій за нормами нового пенсійного законодавства, згідно зі змінами у чинному законодавстві, розмір мінімальної пенсії доведено до прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян. На 01.12.2008, мінімальний розмір пенсії за віком перевищує розмір прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян (498 грн) і становить 544 грн.

У 2008 році значно посилено соціальний захист сімей з дітьми та малозабезпечених сімей. Постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року №57 „Питання призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми” визначено порядок надання та розмір допомоги при народженні дитини. Допомога при народженні дитини, яка народилася після 31 грудня 2007 року, надається у розмірі 12 240 гривень – на першу дитину, 25 000 грн. – на другу дитину, 50 000 грн. – на третю і наступних дітей.

З 1 січня 2008 року збільшено розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Удосконалено порядок виплати допомоги на дитину одинокій матері та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з урахуванням доходів.

За 2008 рік на виплату всіх видів державної соціальної допомоги із державного бюджету виділено коштів на загальну суму 84367,4 тис. грн.

У місті діє Міська програма „Ветеран” на 2006-2010 роки, скерована на посилення соціального захисту ветеранів війни та праці, захист їх прав та гарантування отримання ними пільг, передбачених чинним законодавством.

З 1 січня 2008 року набрав чинності Закон України „Про внесення зміни до статті 13 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, яким установлено, що інваліди війни та прирівняні до них особи мають пільги на позачерговий безплатний капітальний ремонт не тільки власних житлових будинків, а й квартир, що знаходяться у власності зазначеної категорії осіб.

У жовтні 2005 року міською радою затверджено міську комплексну програму „Соціальний захист”, якою збережено вже наявні пільги та розширено перелік пільг та категорій громадян, які ними користуються.

За рахунок коштів міського бюджету в 2008 році збережено пільги для окремих верств населення. Так, на 50% знижено плату за житлово-комунальні послуги інвалідам І групи по зору, на 40% - інвалідам ІІ групи по зору, повністю звільнено від оплати житлово-комунальних послуг сім'ї, в яких мешкають 2 та більше інвалідів по зору, та сім'ї загиблих воїнів-афганців, надавалися пільги сім'ям вертольотчиків, які загинули у 2001 році при виконанні службових обов'язків, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, дітям, які виховуються у дитячому будинку сімейного типу та прийомній сім’ї, дітям-інвалідам віком до 18 років. Цим категоріям, за наявності потреби ( відсутнє центральне опалення та газопостачання), також надано адресну матеріальну допомогу на придбання твердого палива та скрапленого газу.

У 2008 році державну соціальну допомогу призначено 1438 малозабезпечиним сім’ям.

Щорічно виконкомом міської ради надається одноразова матеріальна допомога окремим категоріям громадян до святкових та пам’ятних дат, а також за заявами. За 2008 рік матеріальну допомогу до свят та пам’ятних дат отримали 1187 осіб на суму 218 тис. грн. За рахунок коштів міського бюджету було надано за заявами громадян адресної грошової допомоги 508 особам на суму 190,8 тис. грн.

Ступінь охоплення населення Програмою житлових субсидій залежить від рівня доходів населення та його спроможності оплачувати вартість спожитих житлово-комунальних послуг згідно з чинними тарифами. Критерієм визначення права тієї чи іншої родини отримувати певний розмір субсидії є принципове положення, за яким кожна сім’я повинна оплачувати вартість спожитих послуг в розмірі не більш ніж 20 % від сукупного сімейного доходу.

До таких категорій перш за все належать малозабезпечені працюючі громадяни, певна категорія пенсіонерів та безробітні громадяни, які зареєстровані у службі зайнятості.

Основний принцип визначення права громадянина на зменшення оплати житлово-комунальних послуг (далі – ЖКП) через призначену субсидію базується на аналізі співвідношення між 15-20 відсотковою часткою сукупного доходу його сім’ї та самою вартістю цих послуг. У зв’язку з цим право сім’ї на субсидію виникає з моменту перевищення вартості ЖКП над вищеназваною межею сукупного доходу.

Тому рівень охоплення громадян Державною програмою житлових субсидій безпосередньо залежить від співвідношення цих доходів населення, обумовлює зменшення потенціалу отримувачів субсидій. І, навпаки, збільшення житлово-комунальних тарифів поширює потенційну зону охоплення населення субсидіями. Практично ці фактори діють одночасно у протилежних напрямках та з різними темпами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.01.2007 №3 визначено, що з 01.01.2007, за умови призначення субсидії, розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах норми володіння житла та нормативів користування зазначеними послугами становить 15 відсотків середньомісячного сукупного доходу, якщо у житловому приміщенні зареєстровані і проживають тільки непрацездатні громадяни.

 

№ п/п Показники Одиниця

виміру

за 2007

(ЖКП

за 2007

(паливо)

за 2008

(ЖКП)

 

за 2008

(паливо)

1. Кількість звернень за субсидіями один. 11416 107 6632 87
2. Кількість призначень субсидій один. 10844 90 5944 76
3. Середня субсидія грн. 98,18 550,73 58,04 601,08
4. Нараховано надавачам послуг із бюджету тис. грн. 2461,9 49,60 2697,0 45,7
5. Кількість призначень за рішенням комісії один. 1226 1 941 2

У І кварталі 2007 року, після виходу вищезазначеної постанови Уряду, мешканці міста зверталися повторно стосовно призначення субсидії, тому цифри 2007 року та 2008 року значно відрізняються.

З 1 жовтня 2008 року почав діяти ще один фактор додаткового залучення населення до Програми житлових субсидій. Було здійснено заплановане бюджетом на 2008 рік чергове підвищення рівня прожиткового мінімуму до 626 грн. Оскільки прожитковий мінімум формує межу малозабезпеченості як один із критеріїв визначення права громадян на призначення субсидій у розмірі або 15, або 20% середньомісячного сукупного доходу сім’ї, кожне таке підвищення обумовлює додаткове залучення бюджетних коштів для збільшення обсягу житлових субсидій.

У відділі створені і постійно працюють 6 пунктів прийому громадян, які максимально наближені до місця проживання мешканців міста, працює громадська приймальня, куди мешканці міста можуть звертатися за консультаціями.

Для працюючих з 1 жовтня 2008 року організовано прийом громадян у суботу. Здійснюється попередній запис для прийняття документів для оформлення субсидій у зручний для мешканців міста час.

З метою роз’яснення городянам соціальної мети Програми житлових субсидій, активно використовуються засоби масової інформації.

Програма субсидій – це доволі гнучкий інструмент соціального захисту, який дозволяє малозабезпеченим сім’ям самостійно зменшувати обов’язковий відсоток платежу в разі економії комунальних послуг. Розмір витрат сімей зменшується на два відсотки за кожні 10 відсотків економії комунальних послуг у попередньому періоді отримання субсидії. Тобто, заощаджуючи енергоресурси, отримувачі субсидій мають можливість зменшити витрати на оплату житла до 10 відсотків, а сім’ї пенсіонерів та інших непрацездатних громадян, а також сім’ї, до складу яких входять неповнолітні діти, інваліди І і ІІ групи, – до п’яти відсотків свого середньомісячного сукупного доходу.

Управління праці та соціального захисту населення виконкомів районних у місті рад здійснюють реєстрацію колективних договорів. У 2008 році укладено і зареєстровано 296 колдоговорів, всього в місті діє 971 договір, на рівні минулого року.

Під час реєстрації колдоговорів обов’язково контролюється наявність у них розділу про відповідальність керівників за своєчасну виплату заробітної плати та погашення заборгованості з неї.

Активізовано роботу органів місцевого самоврядування щодо послаблення соціальної напруженості серед працюючого населення. У виконкомах міської та районних у місті рад постійно працюють комісії з питань контролю за станом погашення заборгованості із заробітної плати. У 2008 році проведено 59 засідань цих комісій, на яких заслухано 257 керівників підприємств-боржників.