ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Самоврядування

Ініціативи громадянського суспільства

Громадська організація "Розвиток"


ІІІ загальноміська науково-практична конференція

«Вектор самоврядування»

Система управління справами громади. Фактори, що формують ефективність

Парфьонова Ганна Василівна – голова ГО «Розвиток»

Добрий день, шановні учасники конференції!

Я Вас вітаю з нещодавнім святом - Днем місцевого самоврядування, яке відзначається щорічно 7 грудня.

Хочу побажати всім нам, щоб місцеве самоврядування, як система управління було оптимальним і сучасним, як соціальна структура – гуманним і націленим на кращі цивілізаційні зразки побудови соціуму і як спільна справа всієї громади - таким, що направляє в спільне русло синергію влади, бізнесу і громади.

ІІІ загальноміська науково-практична конференція «Вектор самоврядування»

Саме з цією метою – з метою вироблення спільних рішень щодо розбудови ефективного місцевого самоврядування в усіх його іпостасях ми і проводимо щорічну конференцію «Вектор самоврядування».

Це вже третя конференція. В цьому році її організаторами виступили Херсонська обласна мережа ГАУ, Херсонський міськвиконком, Суворовський райвиконком.

Я хочу декілька слів сказати про результати двох попередніх конференцій. Поки що, головним здобутком попередніх конференцій, мабуть, є сам факт їх проведення. На жаль, ще не опрацьована формула діалогу між владою, громадськістю, науковцями та бізнесом, яка б породжувала дійсно ефективну співпрацю, коли спрацьовує ланка: конструктивні ідеї - ефективна співпраця - позитивний результат.

Але я вірю, що така формула діалогу і співпраці буде вироблена, адже нас всіх поєднує спільне прагнення жити в процвітаючому місті і ростити щасливих дітей. Це те, що нас всіх об’єднує і давайте, саме на цій основі шукати спільних рішень і планувати спільні кроки до кращого майбутнього.

Декілька слів про формат конференції. Ми намітили до обговорення 4 теми і по кожній запланували виступи доповідачів, щоб охопити теми з різних точок зору (влади громадськості, бізнесу, науки). Прохання притримуватись регламенту – 7-10 хв. Роботу в секціях будуть очолювати керівники секцій. Ми сподіваємось на вашу активну участь в секціях і в роботі конференції.

Подяка за підтримку конференції: ЦМІ «Тотем», ГР «Відродження Херсона», ЛТ-офіс,

Бажаю плідної праці учасникам конференції.

А тепер я прошу разом подумати над тим якою має бути наша система управління справами громади - наше місцеве самоврядування.

«Система управління справами громади. Фактори, що формують ефективність»

Ми всі бачимо, розуміємо та відчуваємо на власному житті, що ефективність місцевого самоврядування, як системи управління справами громади, ще є досить низькою. Це стосується багатьох аспектів місцевого самоврядування і взаємодії депутатів з виборцями, і сфери ЖКГ, і побудови системи самоорганізації.

Тому я пропоную розглянути фактори, що формують ефективність в системі місцевого самоврядування і визначитись, яким чином підвищити ефективність управлінської системи по її головним складовим.

Система місцевого самоврядування складається з представницьких органів громади – депутатського корпусу, виконавчих органів депутатського корпусу – виконкомів рад, органів самоорганізації населення (ОСН) та громади в цілому.

Депутати, депутатський корпус.

Ми знаємо, що демократія використовує представницьку модель Тобто наші з вами інтереси представляють і вирішують за громаду обрані нами депутати.

Зрозуміло, що ефективність такого представництва буде високою при такому поєднанні умов:

  • обрані громадою представники представляють весь спектр місцевого суспільства (за рахунок належності або за рахунок вивчення інтересів певної соціальної групи)
  • вони є патріотичними, високопрофесійними та яскравими особистостями, які працюють на благо місцевої громади
  • досконало знають місцеві проблеми, розуміють систему місцевого самоврядування, вивчають та рахуються з громадською думкою.

Побіжний погляд на наш місцевий парламент, який пропрацював вже три роки дає можливість констатувати, що до такої міської ради нам ще далеко.

Давайте розглянемо більш детально фактори, які повинні формувати ефективність депутатського корпусу і умови забезпечення.

Першим фактором, що формує ефективність депутатського корпусу є репрезентативність депутатського корпусу і репрезентативність його діяльності. Тобто, депутати і депутатський корпус в цілому, повинні в ідеалі представляти всі основні соціальні групи громади, (наприклад гуртожитки) і діяти на основі широкого консультування з громадою, громадськими організаціями, науковцями, експертами.

Що ми маємо на сьогодні?

Завдяки пропорційній системі виборів, яка в нашому випадку моментально перетворилась на корупційну схему покупки місць у списку або просування туди наближених осіб, ми отримали в раді дуже вузький спектр представництва різних соціальних груп місцевої громади. І як наслідок, інтереси таких представників теж досить вузькі.

Вже неодноразово вказувалось на те, що склад комісій красномовно свідчить про інтереси теперішнього депутатського корпусу. 27 депутатів у земельній комісії і тільки 3- у комісії з питань освіти, культури, спорту та у справах молоді.

Власне нічого страшного не було б в тому, що в депутатському корпусі засідають, наприклад, тільки бізнесмени, якщо б ці депутати представляли наші інтереси запитуючи нас, цікавлячись нашою думкою.

Але я не знаю жодного дослідження громадської думки, яке б було проведене під егідою депутатського корпусу за 3 роки діяльності депутатів і жодного дослідження експертної думки.

Депутатів не цікавлять дослідження громадських організацій. В кращому випадку деякі з них беруть участь в круглих столах. Ну немає у наших депутатів таких традицій – представляти інтереси громади, на основі досліджень і консультацій з громадськістю.

Але такі традиції треба створювати і Перша конференція «Вектор самовряування» вже надавала відповідні пропозиції. В резолюції нашої конференції я пропоную включити рекомендації до Херсонської міської ради та її Виконавчого комітету врахувати рішення попередніх конференцій, які залишились актуальними і додати пункт щодо доопрацювання в цьому напрямку Статуту громади. Це, що стосується питання репрезентативності депутатського корпусу і репрезентативності його діяльності.

Другим фактором, а вірніше основою ефективності депутатського корпусу є професійність депутатів. Сьогодні громада ніяким чином не може оцінити професійні якості своїх депутатів. Скільки наша організація не зверталась до депутатів з проханням надати для сайту свої автобіографії, але половина депутатів так і залишилась інкогніто. (Випадок з Сіганевичем)

Тому пропоную знов таки, повернутись до рішення Другої конференції щодо того, щоб розмістити автобіографії депутатів, в яких указати не тільки суху життєву статистку, але й професійні досягнення. Що з того, що депутат був, наприклад, директором підприємства Х. Можливо він розвалив це підприємство. Треба, щоб в інформації про життєвий шлях депутата вказувалось те, які досягнення були в колективах, які очолював даний депутат (кандидат в депутати) або його особисті досягнення. Особливо актуальною ця вимога є напередодні нових виборів.

Але які б професійні та успішні не були депутати в своїй сфері діяльності, система місцевого самоврядування для новообраних депутатів все рівно є новою і навчання депутатів повинно бути обов’язковим і бажано з атестацією, так само, як це вимагається від посадових осіб. Зазвичай, із-за того, що депутати працюють на безоплатній основі, вимоги до їхньої професійності і навчання не дуже високі, а вірніше низькі. Але ставка для громади від непрофесійних депутатів є дуже високою.

Тобто навчання депутатів повинно бути обов’язковим. І у нас є для цього інформаційні продукти.

Третім фактором є постійний взаємозв’язок депутат – виборець. Але на сьогодні такий взаємозв’язок повністю розірваний. 75 міських депутатів і 126 районних ніяк не пов’язані з виборцями. По добрій волі деякі фракції розписали графіки прийому, але до кого іти виборцю? Питання залишається відкритим. А без такого взаємозв’язку депутатство просто втрачає будь який сенс. І депутати перестають бути депутатами, а становляться особами, які представляють власні інтереси

Ми вже давали пропозиції на другій конференції, як восстановити цей зв’язок, тобто якщо залишиться пропорційна система виборів – треба шляхом жеребкування розподіляти і закріплювати депутатів за округами. А поки ще є час ми пропонуємо ввести змішану систему виборів і прописали це в п.1 резолюції.

  1. Рекомендувати Херсонській міській раді розробити поправки до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» в частині зміни принципів обрання депутатів місцевих рад з чисто пропорційної системи на змішану (обрання депутатів за мажоритарною системою при висуванні партіями кандидатів на округи) та направити звернення до Верховної ради з пропозицією прийняти ці поправки і провести вибори 2010 року на новій основі.
  2. Рекомендувати Херсонській міській раді розробити з урахуванням пропозицій громадських організацій зміни до Статуту територіальної громади м Херсона в частині залучення громадськості до проведення громадських експертиз з питань діяльності органів місцевого самоврядування та розробки реальних механізмів відкликання депутатів.
  3. Виконавчі органи Херсонської міської ради (міськвиконком)

    Якщо говорити про фактори, які формують ефективність роботи виконавчих органів, то це по-перше, професійність, по–друге, відкритість діяльності, по-третє, взаємодія з інституціями громадянського суспільства (громадськими організаціями, бізнес-асоціаціями, громадськими радами тощо), в .ч. через проведення громадських експертиз, але головне за рахунок залучення до розробки і виконання міських цільових програм.

    Я особисто знаю багатьох керівників міськвиконкому це професійні, патріотичні службовці. Але як в цьому швидкоплинному світі не втратити професійність і Як забепечити професійність співробітників міськвиконкому за умов відсутності повноцінних джерел інформування про кращі практики місцевого самоврядування та без повноцінної системи навчання?

    1) Професійності можна досягнути тільки створюючи постійну систему навчання.

    Ми пропонуємо для навчання диск «Ефективне самоврядування». На жаль наші намагання зробити базу знань для професійного росту депутатів та посадових осіб поки що не мають успіху.

    Пропозиції до резолюції;

    п.5. Розробити з залученням експертів систему навчання депутатського корпусу та посадових осіб місцевого самоврядування щодо кращих практик місцевого самоврядування та ефективного управління і забезпечити щорічне навчання.

    2) Чому потрібна відкритість в роботі виконавчих органів

    Відкритість є найбільш дієвим механізмом проти корупції. Нічого більш ефективного в світі не придумали.

    І тому не треба заново винаходити велосипед.

    В виконкомі є декілька сфер управління, діяльність яких є потенційно корупційною і до них потрібна потрійна увага.

    Потрібно максимально відкрито надавати інформацію про об’єкти комунальної власності, ( і це вже відбувається),

    потрібно відстежувати ефективність діяльності комунальних підприємств,

    потрібно створити карту земель ХМР з повною інформацією про них та про ділянки, які виставляються на продаж (ми надавали відповідні пропозиції на попередній конференції), можливо потрібно ввести в тендерні комісії представників громадськості.

    3) взаємодія виконавчих органів з інституціями громадянського суспільства

    Взаємодія потрібна для ефективного формування і реалізації міських цільових програм.

    Як формуються програми зараз? На жаль ні до розробки, ні до реалізації, окрім поодиноких випадків, громадськість та науковці не залучаються. Наприклад сфера ЖКГ (пам’ятаєте, як спочатку були комунальні ЖЕКИ, потім їх зробили приватним, причому десь зникли всі основні засоби. Потім почали формувати службу єдиного замовника, зараз знову повертаються до комунальних ЖЕКів. І все це без серйозного аналізу, без залучення експертів, науковців, громадських інституцій, які працюють над вирішенням даних проблем і пропонують свої варіанти їх вирішення.

    А повинні бути конкурси і на розробку програм і на реалізацію. Тільки так може бути залучений потенціал громади і підтримуватись розвиток дієвого громадянського суспільства. Але і тут повинна бути забезпечена максимальна відкритість. Бо у нас є управління (молоді) яке єдине з усіх управлінь проводить подібні конкурси і що?

    На конкурсній основі з презентацією бізнес-планів повинні назначатись і керівники комунальних підприємств (водоканал, теплокомуненерго тощо) З року в рік ми чуємо про безліч негараздів на цих підприємствах, що їм весь час не вистачає коштів. Але якщо звернутись до міської спільноти з пропозицією представити бізнес-план розвитку підприємства, можливо ми знайдемо керівників, які не будуть валити все на обставини.

    Міський голова

    Роль міського голови в місцевому самоврядуванні надзвичайно важлива і велика. Він може і повинен бути дійсним лідером громади, людиною, що «робить своє місто» і гуртує громаду на добрі справи.

    Я думаю, що нинішній міський голова зробив немало добрих справ для розвитку міста і місцевого самоврядування, в тому числі щодо відкритості органів місцевого самоврядування, їхньої взаємодії з громадськістю.

    Але на жаль доводиться констатувати, що за останні два роки ми не чули, в порушення законодавства, річного звіту нашого мера перед громадою, ми не бачимо системних дій в сфері ЖКГ, проекти громадського сектору не знаходять реальної ресурсної підтримки. А без ресурсів жодного питання не вирішити.

    Тому запитань до міського голови зараз більш ніж достатньо.

    Але наближаються вже чергові вибори. І ми бачимо велику рекламну активність нових кандидатів на посаду міського голови. Тому, враховуючи надзвичайну важливість вірного вибору лідера громади Херсонська обласна мережа Громадянської Асамблеї України пропонує звернутись до майбутніх кандидатів з пропозицією дати громаді міста розгорнуте бачення шляхів вирішення актуальних місцевих проблем і місцевого самоврядування та накреслити перспективи розвитку. Без цього усвідомлений вибір неможливий

    Нові паростки місцевої демократії, які можуть її удосконалити

    І в завершення я хочу декілька слів сказати про надзвичайну важливість розвитку ОСН і ОСББ, бо вони є справжнім підґрунтям самоврядування і демократії. Ми постійно виносимо питання розвитку ОСН і ОСББ на обговорення конференцій і я впевнена спільними зусиллями знайдемо оптимальну форму самоорганізації в нашому місті. І тоді будинки стануть доглянутими, а парки зеленими і охайними. Тоді кожен мікрорайон буде мати прекрасні спортивні майданчики і власні проекти розвитку. Бо ми того варті.

    Також я не можу оминути теми взаємодії влада-бізнес –громада, бо це є найбільш потужним потенціалом розвитку нашого міста. Але для того, щоб ми всі разом розвивались, а не втрачали поодинці, потрібен постійний діалог, який переростає в спільні справи. Громадянське суспільство починається з діалогу між владою, бізнесом і громадою. І я вірю, що в недалекому майбутньому нашою національною ідеєю стане побудова громадянського суспільства і відродження моральності.

    Ще раз бажаю плідної роботи учасникам конференції.

     

    Виступ голови ГО "Розвиток" Парфьонової Г.В. Система управління справами громади. Фактори, що формують ефективність на  Третій загальноміській науково - практичній конференції "Вектор самоврядування" 9 грудня 2009 р.