АНАЛІТИЧНЕ ІНТЕРНЕТ ВИДАННЯ ДЛЯ ГРОМАДИ ХЕРСОНЩИНИ     ХЕРСОН ТА ХЕРСОНЩИНА - БУДЬМО СУЧАСНІ, УСПІШНІ ТА КРЕАТИВНІ!       ВИРІШУЄМО ПРОБЛЕМИ РАЗОМ НА МАЙДАНЧИКУ МЕДІА-ДІЙ ГРОМАДИ!      ІНІЦІАТИВИ ГРОМАДИ НАРОДЖУЮТЬ УСПІХ!   

ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

 

Децентралізація

Децентралізація на екваторі, який вона має перетнути.

13.09.2019

Юрій Ганущак, є одним з головних експертів реформи децентралізації в Україні, яка поки що є найуспішнішою з поміж реформ в Україні. . Ще в 2012 році він видав монографію «Реформа територіальної організації влади». Монографія присвячена правовим, фінансовим та організаційним аспектам реформування місцевого самоврядування та виконавчої влади на території, формуванню їх нової просторової основи.

За роки, що минули, теоретичні положення щодо створення первинного рівня децентралізації – об’єднаних територіальних громад , стали практикою для майже половини громад  України.

Але завдання доведення первинного рівня до логічного кінця і вихід на завершення реформи адміністративно - територіального устрою України залишаються актуальними і нагальними на 5 -й рік реформи.

Отже, хто краще, ніж Ю. Ганущак може розкласти по поличках вирішення актуальних питань децентралізації?

Разом з представниками Мінрегіону та Українського кризового медіа центру Ю. Ганущак відвідав Херсон і надав журналістам Херсонщини детальну інформацію про реформу та завдання, які треба вирішити для успішного завершення реформи децентралізації.

Реформа територіальної організації влади

Адміністративно - територіальний устрій складається з певних складових .Одна з них називається формування просторової основи.

Просторова основа дозволяє повноваження передати тим, хто створює орган публічної влади і створює цю просторову основу.

 

Dezentralisation model

Це формування скелету – скелету держави.

А далі йде нарощування м’язів. Нарощування м’язів – це передача повноважень, це створення взаємовідносин, створення системи зворотнього зв’язку та балансу інтересів.

Тобто йде розмежування повноважень між державою та місцевим самоврядуванням. Без змін до Конституції це важко зробити, але можна.

Першим кроком, який очікується вже у вересні 2019 року, має стати реєстрація закону про Київ, бо це можна зробити без внесення змін до Конституції.

Це буде яскравим сигналом, що нова команда взагалі хоче робити цю реформу. Якщо цього не відбудеться, значить ми залишимося у нинішньому неофеодальному суспільстві.

Тому наступні кроки - чергові вибори, які мають відбутися 20 жовтня, вони виглядають, саме як формування адмінтерустрою. Це формування базового рівня , тобто рівня громад. Формування субрегіонального рівня - це великі райони. Ми хотіли би назвати їх повіт, для того, щоб не казали: «старі райони, нові райони…». Щоб повіт для всіх означало абсолютно інший зміст, який вкладається в це слово.

За рахунками Ю. Ганущака районів має бути 96. З ним згоден експерт Ю, Коліушко.  Геннадій Зубко, колишній Міністр Мінрегіонбуду, анонсував 102 райони.

 

Dezentralisation map

Області не міняються. Всі, хто говорить про об’єднання областей, або не компетентні, або провокатори.

Вікно можливостей – півроку. Далі більшість почне сипатися. Дуже бажано прийняти зміни до Конституції, інакше смислу робити абсолютну більшість немає.

Реформа може буде згорнута, якщо не буде змін до Конституції.

Як має виглядати розподіл публічної влади?

Державні органи мають бути на рівні повітовому рівні (великі райони) і на рівні областей.

Самоврядування зберігається на рівні громад і на рівні областей

Питання стоїть щодо самоврядного рівня, на рівні повіту. Кожен рівень має характеризуватися певним набором повноважень абсолютно природним для цього рівня. Без цього він ніякий. Природним повноваженням для субрегіонального рівня є охорона здоров’я другого рівня. І тому були створені госпітальні округи.

В херсонській області 4 госпитальні округи і мало би бути стільки районів. Але все ж таки природа госпітальних округів та субрегіональних , тобто повітів, трохи різна.

Ключові смисли адміністративних рівнів

Громада – доступність, спроможність

Район – ефективність державного управління

Регіон – гармонійний розвиток.

Громади

На рівні громади людина отримує 100 відсотків тих послуг, які їй потрібні. Вона їх отримує або через органи місцевого самоврядування, або через центр надання послуг, або через підрозділи територіальних органів виконавчої влади.

Райони.

Смисл району або повіту – це державна виконавча влада.

Тут ми маємо поліцію, прокуратуру, податкову, всі інспекції. Територіальні органи мають бути на цьому рівні. І відповідальність має бути на цьому рівні.

Чи потрібні районні ради?

Зараз є 18 районів, які повністю накриті громадами. І районним радам нема чого робити, бо повноваження повністю перекочували до громад. Зараз вони судомно просять, щоб дали грошей га утримання райрад, бо не залишилося повноважень та ресурсів.

Якщо ви хочете на рівні району мати якісь самоврядні повноваження – діліться ресурсами. Взагалі, районні ради мають бути, якщо є спільні інтереси у громад, які входять до районів. Верховна Рада має вирішити, що якщо немає спільних інтересів – немає районних рад.

Регіон

Регіональний розвиток – це акумуляція коштів для певних проектів, як правило, капітальних проектів, для того, щоб знизити рівень депресивності регіонів. Оце головне, що має йти в рамках регіонального розвитку.

Будівництво лікарень та таке інше – це не регіональний рівень. Це покращення інфраструктури для надання послуг.

А регіональний розвиток, це є вкладення коштів у такі інфраструктурні чи СОФТ-проекти, які після цього за собою кличуть вкладення бізнесу своїх коштів. Звичайно, що для цього потрібні мізки. Досвід показує, що ці мізки акумулюються саме на регіональному рівні.

 

Dezentralisation Ganushak

Що означає повне завершення першого рівня адміністративно-територіального устрою?

Це затвердження всієї мапи і взагалі затвердження закону про адмінтерустрій. Всі громади мають перейти в однаковий статус, фактично по перспективному плану.

І отут стоїть питання спроможності.

Влада надається спроможним органам місцевого самоврядування . Цим відрізняється орган місцевого самоврядування від органу самоорганізації населення

Рішення органу місцевого самоврядування захищається всією потугою держави, на відміну від органу самоорганізації населення.

Влада надається тому, кого саме держава вважає спроможним виконувати публічну владу. Тому всі крики-воплі – я спроможний, дайте мені, дозвольте мені, гроші дайте – не питайте – це все від лукавого. Саме уряд має визначати – хто достойний, а хто не дуже.

Яким чином буде рахуватися спроможність?

Беруться перспективні плани. Ті, які або затверджені, або ті, які мають білі плями з незатвердженими громадами – в Херсонській області є білі плями, тобто, не затверджені громади. І тоді береться те, що запропоновано ОДА і аналізується на предмет того, наскільки воно надалі може вижити. В принципі, якщо є неспроможність, ну значить такої громади не буде. Тобто мапа буде затверджуватися в іншій конфігурації. І навіть ті, які поутворювалися, якщо вони не спроможні, значить буде приєднання.  

 

Dezentralisation shema

Параметри спроможності

  1. Кількість населення – Менше 5 тисяч – це низька спроможність (менше 3-х – взагалі не задовільний , така громада буде розформована.
  2. Площа – не менше 100 кв. км. -10 000 га (менше - не задовільний). Тому що основний ресурс громади це є плата за землю. Менше 100 – тоді монополію отримують фермери, податок на землю не піднімається, вимагають пільги – ресурсу немає.

Велика площа – є конкуренція, можливо вони  тоді починають платити. Громади, які достатньо розвинуті, першим кроком роблять інвентаризацію землі і заставляють всіх платити.

 

  1. Конфігурація – не допускаються бублики  Не допускаються території, де до центру громади треба їхати через центр іншої громади (зірочка)

Є ще напівбублики, дуги – все це погіршує, робить слабою цю громаду. Чому, Тому що не сьогодні – завтра ми переведемо сільські дороги на ї утримання

  1. Бюджетні показники, доходи, видатки – НЕ допускається рівень індексу податкоспроможності менше 0,3. Це означає, що бізнесу немає, а є тільки гроші від ПДФО працівників соціальної сфери. Навіщо тоді було створювати таку громаду?   
  2. Відносини з сусідніми громадами - взаємна конфігурація, Якщо занадто близько центри сусідніх громад, це не допускається. Бо в громадах мають функціонувати державні інституції  - підрозділи поліції, МНС, соціального захисту, пенсійний фонд, ЦНАП. І не має ніякого сенсу створювати такі інституції поруч.

Різниця потенціалів не допускається. Плавний перехід – так: багатий, бідніший, бідніший, жебрак.

  1. Динаміка розвитку

Громади що вже створилися мають бонус. Бо перевіряється, яка в них є життєва сила. Буває, що утворилося об’єднання досить рахітне, але за 3 роки виросло і виглядає більш – менш нормально. Статистика показує, що 30% виживають з тих, що не по перспективному плану..

Отже, по  динаміці розвитку можна  зробити висновок про спроможність ОТГ.

 

 

Dezentralisation Butriy

Дмитро Бутрій, перший заступник голови обласної державної адміністрації, який брав участь у зустрічі з експертом, прокоментував стан справ у Херсонській області

"На сьогодні в Херсонській області 31 об’єднана громада. Процес не закінчується, процес рухається далі. Додати сюди ще міста обласного значення, які відповідно до закону прирівняні до об’єднаних громад, то маємо 63% відсотки території Херсонської області, яка належить об’єднаним громадам. Логічне завершення цього процесу – це вимога часу.

Горностаївський район повністю завершив процес об’єднання громад. В Чаплинському районі лишилося 3 сільські ради, в Каланчацькому районі – 2 сільські ради. Ще є шість районів Херсонщини, де, на жаль, нема жодного об’єднання.

З поміж найбільш успішних об’єднаних громад можна відзначити Таричанську , Зеленопідську, Музиківську ОТГ.

Сьогодні є доручення голови Херсонської обласної державної адміністрації Юрія Гусєва посприяти фаховими роз’ясненнями пришвидшенню процесу об’єднання, щоб громади скористалися може останнім шансом добровільного об’єднання. Бо потім за них все вирішить Верховна Рада. Дороги назад немає."

Що далі?
Якщо будуть зміни до Конституції, то будуть створені префектури.

Префектура районів буде контролювати громади

Префектура області буде контролювати рішення обласних рад і виконкомів.

Законопроектом передбачено, що у префектів не буде заступників. Тобто тільки сам префект безпосередньо буде відповідати за прийняті рішення.

Отже, для продовження та закінчення реформи мають бути прийняті і втілені у життя наступні закони:

- Закон про формування районів. Якщо області будуть незгодні кількістю запланованих районів і будуть наполягати на їхній більшій кількості, то хай фінансують їх з власних обласних бюджетів. Терпіти лишню бюрократію Київ не буде.

- Закон про адміністративно-територіальний устрій, де вже нові громади

- Зміни до Конституції.

Реформа децентралізації знаходиться на екваторі, який вона має перетнути і рухатися до свого успішного завершення.

 

вересень 2019 року

 

Анна Парфьонова

^ Вгору