ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Партисипація

Партисипативний бюджет дійшов і до Xерсону

17.11.2018

ГРОМАДСЬКИЙ бюджет та ПАРТИСИПАЦІЯ.  приклад активності одного міста поступово захоплює всю планету

Громадський бюджет або бюджет участі (партисипативний бюджет)  це розподіл мешканцями частини бюджетних коштів їхньої території  на реалізацію власних проектів.

Поняття партисипація активно входить в наш лексикон. Партисипація передбачає добровільну, активну участь громадян в обговоренні та прийнятті рішень з головних питань суспільного життя.

Ідея створення партисипативного бюджету (бюджету участі) народилася у бразильському місті Порту-Алегрі у 1980-х роках. На той час місто переживало не найкращі часи. 98 % бюджету міста було операційним і витрачалось на "латання дірок". Ситуація ускладнювалася тим, що третина жителів Порту-Алегрі жила в найбідніших кварталах - фавелах. Але разом з тим рівень освіченості мешканців був достатньо високим. В 1989 році до управління містом прийшла нова команда. Активна громадськість вирішила не віддавати всю владу чиновникам і домоглася виділення 15% бюджету на впровадження громадських проектів для соціального розвитку міста. Було створено систему обговорення, громадських слухань, контролю та підтримки проектів самими мешканцями міста. Дорадча система взаємодії адміністрації та громадських рад діяла постійно.

 

partisipation

 За 25 років мінялася влада, але місто зберегло напрацювання по партисипативному бюджетуванню. Завдяки цьому місто не тільки поновило інвестиційну привабливість, а також і значно покращало умови життя околиць міста: було проведено водопостачання до усіх житлових будинків, з'явилося соціальне житло, покращилось транспортне забезпечення.

Партисипативний метод дозволив громадянам не тільки покращити соціальні умови життя, але і відчути свою значимість, можливість впливати на витратну частину бюджету за власними потребами.  

Позитивний досвід Порту-Алегрі розповсюдився на інші континенти. Існують різні моделі громадських бюджетів в залежності від різних соціальних, культурних, політичних чинників.

 

partisipation

В 2011 році на законодавчому рівні бюджет участі з'явився у Польщі. Спостерігалось стрімке зростання кількості міст, що запроваджують такий бюджет.

Зростала кількість активних громадян, які долучаються до вирішення своїх потреб через бюджети участі. Обсяги громадських бюджетів у Польщі становлять від 0,002% до 3,4% від загального бюджету міста.

Проекти реалізовані у Польщі

partisipation

partisipation

 

бюджети Українських міст теж відкриваються для громадських ініціатив 

Основні ідеї та механізми цього процесу Україна запозичила у Польщі. Напрацьований досвід Польщі, яка восьмий  рік використовує механізм громадського бюджету, дає українським громадам можливість рухатися впевнено. В 2015 році в Україні, за підтримки Фундації польсько-української співпраці ПАУСІ, міста Полтава, Чернігів та Черкаси спробували зробити модель партисипативного бюджету (бюджету участі). Перші місяці співробітники Фундації підтримували їх – проводили семінари для міської ради та активістів, возили в Польщу, підтримували консультаційно і фінансово, допомагали коштами проводити рекламні кампанії. Фінансовим партнером проекту стала Польсько-Канадська програма розвитку демократії.

По мірі розвитку процесу впровадження громадських бюджетів, зростав фонд фінансування.

Так 2016 рік Полтава -5 млн. грн., Черкаси - 5 млн. грн., Чернігів - 6.4 млн. грн., а вже у 2018 році Полтава -11 млн. грн., Черкаси- 10 млн. грн., Чернігів -14.3 млн.

 

partisipation

partisipation

Ось як змінювалась активність мешканців в поданні проектів до бюджету участі в українських містах, що першими запровадили таку модель співпраці.

Кількість проектів, які приймали участь у голосуванні:

2016 рік Полтава - 53, Черкаси - 102, Чернігів - 60.

 2017 рік Полтава - 81, Черкаси - 141, Чернігів - 87.

 2018 рік Полтава - 111, Черкаси - 122, Чернігів - 84.

 З кожним роком зростає кількість міст в Україні, які почали використовувати бюджет участі. В 2016 році їх було 26, а в 2017 - вже 48.

На 01 листопада 2018 року в Україні 125 громад використовують Громадський бюджет участі для розвитку місцевих ініціатив та вирішення питань, які найбільше турбують мешканців. Головним результатом процесу під назвою "бюджет участі" є не стільки втілення класних проектів, скільки  збільшення  кількості свідомих громадян, здатних об”єднуватися заради відстоювання своїх інтересів.

 

херсонські активісти нарешті теж зможуть використати бюджет міста  для проривних проектів 

Херсон залишався останнім обласним центром де ще не використовувався цей інструмент прямої демократії.

І ось, нарешті, 2018 році починається історія впровадження Громадського бюджету в Херсоні.

З метою впровадження інноваційних механізмів залучення громадськості до розподілу коштів міського бюджету м. Херсона та розвитку демократичного процесу обговорення громадою напрямів використання бюджетних коштів, міська рада 28.08.2018 прийняла рішення № 1593:

 затвердити Положення про громадський бюджет у місті Херсоні,

затвердити Міську цільову програму "Громадський бюджет у місті Херсоні на 2018 – 2022 роки"

http://www.city.kherson.ua

Згідно з положенням:

Фінансування проектів

Загальний обсяг громадського бюджету на бюджетний 2019 рік становить 10 мільйонів гривень.

За сумою фінансування проекти поділяються:

малі -обсяг витрат не повинен перевищувати 250 тисяч гривень,

 та великі – 1 500 тисяч гривень включно на один проект.

Проекти залежно від результату та сфери реалізації поділяються:

- "тверді" (благоустрій, облаштування територій та громадських місць, висаджування дерев та зелених насаджень, капітальні видатки тощо – це інфраструктурні проекти, які мають тривалий результат та, як правило, мають на меті реальне матеріальне вираження в матеріальних об’єктах навколишнього світу);

- "м’які" (фестивалі, концерти, конкурси, проведення заходів, інші проекти, які мають разовий результат та не мають у результаті втілення в матеріальних об’єктах навколишнього світу).

Максимальний бюджет "м’якого" проекту не може перевищувати 250 тис. грн на один проект. Для "м’яких проектів" загальний розмір коштів не може перевищувати 50 % від розміру коштів на всі малі проекти.

Хто може подати проектну пропозицію

Проекти, реалізація яких відбуватиметься за рахунок коштів громадського бюджету в місті Херсоні, може подати будь-який дієздатний громадянин України – член територіальної громади віком від 14 років, який прописаний, проживає або навчається на території міста.

Подання проектів

Для проектівнеобхідно заповнити бланк за формою.

Від одного автора протягом одного бюджетного року може надходити не більше трьох малих проектів та трьох великих проектів.

Проект має отримати підтримку не менше 15 мешканців міста Херсона (крім автора)список яких з підписами додається до проекту, за затвердженою формою.

При формуванні проектних пропозицій, які включають роботи з будівництва, реконструкції або капітального ремонту об’єктів, авторам необхідно керуватися переліками орієнтовних цін на основні будівельні матеріали, вироби на конструкції, розміщеними на сайті Міністерства регіонального розвитку та будівництва України (www.minregion.gov.ua, підрозділ "Ціноутворення" розділу "Ціноутворення, експертиза та розвиток будівельної діяльності").

Проекти приймаються щороку з 15 квітня протягом 45 календарних днів.

Проект може бути подано особисто автором (одним із авторів) проекту:

1) електронною поштою у вигляді електронного документа (у форматі Word, Excel) та сканованого оригіналу підписів з поміткою "Громадський бюджет м. Херсона" на електронну адресу, зазначену в оголошенні про проведення конкурсного відбору проектів, що розміщується на офіційному сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів;

2) у паперовому вигляді за адресою: м. Херсон, просп. Ушакова, 37 (з поміткою "Громадський бюджет м. Херсона");

3) в електронному вигляді шляхом заповнення відповідної форми на офіційному сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів.

Істотні вимоги для проектів

1) назва проекту має відображати зміст проекту і викладатися лаконічно, одним реченням;

2) проект не повинен суперечити чинному законодавству України;

3) реалізація проекту належить до компетенції Херсонської міської ради;

4) проект має відповідати стратегічним пріоритетам і цілям розвитку міста;

5) об’єкт, створений внаслідок реалізації проекту, має бути загальнодоступним для всіх жителів міста Херсона;

6) проект у сфері просторового розвитку має відповідати Генеральному плану міста Херсона, іншій містобудівній документації та реалізовуватися на землях та об’єктах, які належать до комунальної власності територіальної громади міста;

7) проект повинен бути спрямований на кінцевий результат;

8) реалізація проекту не порушує прав інших осіб.

Подані проекти для фінансування за рахунок коштів громадського бюджету міста Херсона повинні відповідати пріоритетам розвитку міста, визначеним Програмою соціально-економічного розвитку міста на відповідний рік, та бути спрямовані, зокрема, на поліпшення комфорту проживання мешканців та естетичного вигляду міста, сприяти соціально-економічному, культурному і просторовому розвитку, впровадженню сучасних інноваційних проектів у всіх сферах життєдіяльності міста (не пов’язані з поточною роботою у відповідних галузях та сферах діяльності і поточним утриманням бюджетних установ).

Промоційна та інформаційна кампанії

проводяться через громадські організації, засоби масової інформації, інших суб’єктів через проведення конкурсу, мережу Інтернет, виготовлення та розміщення друкованої продукції, аудіо- та відеоматеріалів, а також шляхом проведення публічних заходів (зустрічей, круглих столів, прес-конференцій тощо).

Промоційна та інформаційна кампанії включають в себе такі етапи:

- ознайомлення мешканців із основними етапами бюджетного процесу;

- ознайомлення з процесом громадського бюджету;

- інформаційно-консультаційна кампанія щодо написання проектів;

- обговорення проектів;

- надання можливості ознайомитися із проектами;

- голосування за проекти (щодо термінів, способу та місць для голосування);

- реалізація проектів.

 Автори проектів мають право самостійно за власний рахунок організовувати інформаційні заходи серед мешканців міста з роз’ясненням переваг власного проекту з метою отримання якомога більшої підтримки мешканців територіальної громади міста Херсона.

Перевірка та аналіз проектів

Протягом 5 робочих днів організаційно-контрольне управління виконавчого комітету Херсонської міської ради здійснює загальну попередню перевірку всіх поданих проектів.

Виконавчі органи Херсонської міської ради, до повноважень яких відноситься реалізація проектів, протягом 20 робочих днів з дати отримання проектів здійснюють їхній аналіз за змістом та можливістю реалізації.

За підсумками аналізу щодо кожного поданого проекту виконавчий орган складає картку аналізу проекту за формою.

Організаційно-контрольне управління протягом 3 робочих днів формує реєстр позитивно та негативно оцінених проектів, до якого додаються картки аналізу проектів.

Реєстри позитивно та негативно оцінених проектів з доданими до них проектами організаційно-контрольне управління передає Комітету для їхнього затвердження.

За результатами розгляду матеріалів, Комітет затверджує проекти, які допускаються чи не допускаються до голосування.

Затверджені Комітетом реєстри позитивно та негативно оцінених проектів та проекти, які допускаються та не допускаються до голосування, організаційно-контрольне управління розміщує на офіційному сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів у розділі "Громадський бюджет у м. Херсоні".

Голосування за проекти

Голосування здійснюється за проекти, допущені до голосування. В голосуванні приймають участь члени територіальної громади міста Херсона.(громадянами України віком від 16 років, які зареєстровані або проживають на території міста Херсона, що підтверджується офіційними документами –довідкою про місце роботи, навчання, служби чи іншими документами, що підтверджують факт проживання в місті),

Голосування проходить:

1) на офіційному сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів в розділі "Громадський бюджет у м. Херсоні" шляхом заповнення електронної версії бланка для голосування. Голосування на офіційному сайті Херсонської міської ради здійснюється з використанням ідентифікації/верифікації/реєстрації через сервіс Bank ID;

2) у спеціально визначених Комітетом пунктах для голосування з використанням спеціальних бланків для голосуванн, для підтвердження права на голосування член територіальної громади міста Херсона особисто пред”являє паспорт.

Голосування триває 15 днів.  Кожен житель міста має шість голосів та може особисто проголосувати за три різні малі проекти та три різні великі проекти.

Переможцями голосування є проекти, які набрали найбільшу кількість голосів за рейтинговою системою, окремо щодо малих та великих проектів.

Мінімальна кількість голосів за малі проекти встановлюється на рівні 300 голосів, а за великі – відповідно 500 голосів.

Реалізація проектів

Кількість проектів-переможців обмежується визначеним обсягом коштів громадського бюджету міста Херсона на відповідний рік.

Проекти, які перемогли за підсумками голосування в поточному році, фінансуються в рамках громадського бюджету міста Херсона після прийняття міською радою рішення про міський бюджет на наступний бюджетний рік.

З цією метою головні розпорядники бюджетних коштів, до повноважень яких відноситься реалізація проектів, забезпечують обов’язкове включення до бюджетних запитів на відповідний бюджетний період обсягів коштів, необхідних на реалізацію проектів-переможців.

 Виконавцями проектів-переможців визначаються головні розпорядники коштів міського бюджету – виконавчі органи Херсонської міської ради, які повинні здійснювати контроль за реалізацією проекту на будь-якому етапі. Наказом керівника за кожним проектом-переможцем визначається особа, відповідальна за його впровадження.

Автор проекту має право знайомитися з ходом реалізації проекту, також погоджує документи щодо оформлення результатів. Автори проектів-переможців можуть здійснювати контроль за реалізацією проектів. Головні розпорядники коштів бюджету міста Херсона забезпечують взаємодію та координацію в межах бюджетного законодавства з авторами проектів-переможців у процесі реалізації проектів.

На об’єктах, створених/реконструйованих завдяки проектам громадського бюджету, на видному місці вказується інформація з відомостями про те, що цей об’єкт реалізовано завдяки громадському бюджету і за кошти бюджету міста Херсона, та про рік перемоги проекту в громадському бюджеті.

 Надана вище інформація є попередньою. Після затвердження складу координаційного комітету, буде уточнена назва відділів міської ради, які будуть задіяні при розгляді проектів. Буде створена сторінка на сайті міської ради для висвітлення процесу втілення громадського бюджету.

Громадський бюджет відкриває широкі  можливості для реалізації суспільно важливих  ідей та ініціатив і  встановлення ефективного партнерства з органами влади.

Поки тривають організаційні заходи, можна сміливо приступати до пошуку ідеї, гідної втілення за рахунок громадського бюджету.

Тетяна Ваніна

Листопад 2018 р.

Читати