ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Жити гідно і сучасно

ГРОМАДСЬКІ РАДИ ПРИ МІСЬКОМУ ГОЛОВІ ТА ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ ПРИЙНЯЛИ ЗАЯВИ СТОСОВНО ОПТИМІЗАЦІЇ МІСЬКИХ БІБЛІОТЕК У ВАРІАНТІ ДЕПУТАТІВ ТА ЧИНОВНИКІВ

17.02.2020

На прес-конференції «Як херсонські депутати та чиновники вирішують долю культурного та громадського середовища міста – живих діючих бібліотек» були оприлюднені заяви громадськості, щодо низької якості прийнятих рішень і дій,  що стосуються оптимізації бібліотечної системи міста  Херсона та представлені пропозиції громадськості з вирішення спірних питань.

ЗАЯВА

Громадської ради при херсонському міському голові з приводу  створення та діяльності комісії   «З     розгляду проектів розвитку  установ м. Херсона на 2020 – 2023 роки, які надають соціальні та культурно-освітні послуги містянам.

Громадська рада при міському голові отримала та розглянула звернення первинної профспілкової організації міськвідділу культури (Централізованої бібліотечної системи м. Херсона – ЦБС м. Херсона)  щодо ситуації яка склалась навколо бібліотек міста Херсона.

Вивчаючи це питання, члени громадської ради проаналізували створення та діяльність комісії  «З розгляду проектів розвитку  установ м. Херсона на 2020 – 2023 роки, які надають соціальні та культурно-освітні послуги містянам», створеною розпорядженням міського голови № 264-р від 06.12.2019р.

Ця комісія була створена як дорадчо –консультативний орган для розробки пропозицій органам місцевого самоврядування Херсону щодо розвитку мережі бібліотек міста. І тому, на наше переконання, до неї мали увійти працівники самих бібліотек та представники громадськості, врахування думки яких є обов’язковою умовою для підготовки пропозицій.

Насправді ж до складу робочої групи увійшли тільки депутати міської ради (6 осіб) та одна посадова особа місцевого самоврядування.

До роботи цієї комісії не були залучені працівники бібліотек, представники галузевої профспілки та громадськості, через що їх думка врахована не була, а висновки та рекомендації самої комісії є однобокими та такими що не відображають думки Херсонців.

Тому ми впевнені, що в затверджених комісією рекомендаціях:

 - не враховані пропозицій щодо модернізації діяльності Централізованої бібліотечної системи(ЦБС)  м. Херсона від самої ЦБС м. Херсоні;

- не враховані сучасні підходи до розвитку бібліотечної системи сформульовані в тому числі в розпорядженні голови ХОДА  «Про модернізацію бібліотечної сфери», яке було розглянуто на колегії ХОДА  22 січня 2020 року;

- не враховані думки городян, що користуються послугами  ЦБС м. Херсона.

Враховуючи вищевикладене, суспільний резонанс та звернення профспілки ЦБС м. Херсона до ГР при міському голові, пропонуємо:

  1. Міському голові включити до складу комісії «З розгляду проектів розвитку  установ м. Херсона на 2020 – 2023 роки,    які     надають соціальні та культурно-освітні послуги містянам»,  представників ЦБС м. Херсона (за поданням ЦБС м. Херсона) та представників Громадської ради при херсонському міському голові (за поданням ГР при міському голові).
  2. Оновленій комісії провести вивчення суспільної думки щодо оптимізації публічних бібліотек у варіанті, який запропонований депутатами та у варіанті ЦБС м. Херсона  та оприлюднити отримані результати для прийняття подальших рішень
  3. Депутатам  мандатної комісії (Постійна комісія мандатна, з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, законності, правопорядку, прав людини та взаємодії з громадськими організаціями, антикорупційної політики, сприяння децентралізації, розвитку місцевого самоврядування та громадянського суспільства, свободи слова та інформації) та комісії з питань бюджету і фінансів  (Постійна комісія з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку та регуляторної політики) Херсонської міської ради ініціювати прийняття на найближчій сесії  рішення Херсонської міської ради щодо розподілу вільних залишків бюджету у сумі 4 млн. грн. на діяльність Централізованої бібліотечної системи м. Херсона, якщо такі залишки будуть за результатами виконання бюджету за перше півріччя 2020 року.
  4. Міському голові активізувати процес створення стратегії розвитку м. Херсона складовою частиною якої має бути розробка стратегії сучасного розвитку бібліотечної системи міста, як центрів розвитку громади. 

Заява Громадської ради при Херсонському міському голові

щодо скасування рішення міської ради №2256 від 20.12.2019р. та вирішення питання фінансування ЦБС м. Херсона

 Шановний Володимире Васильовичу та депутати Херсонської міської ради!

 20 грудня 2019 року Херсонською міською радою було ухвалене рішення №2256 «Про затвердження переліку об'єктів малої приватизації, що перебувають у комунальній власності Херсонської міської територіальної громади та підлягають приватизації». У переліку об’єктів у даному рішенні є приміщення першого і другого поверху по вул. Патнона, 4а, де весь другий поверх займають бібліотеки-філії Херсонської централізованої бібліотечної системи: №7 для дітей та №24 загального профілю. Причому бібліотека-філія №24 була створення рішенням сесії цієї ж каденції 25 березня 2016 року на прохання мешканців мікрорайону Острів.

Наразі деякі депутати говорять про те, що приміщень бібліотек у складі рішення немає, проте наявний перелік об’єктів свідчить про те, що вони там є, адже 354,1 кв.м другого поверху, а це майже весь поверх, займають саме бібліотеки. При цьому, подовження їм строку оренди до 01.10.2020 року не перешкоджає процесу приватизації: у відповідності до ст. 18 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» договір оренди зберігає чинність для нового власника приватизованого майна. Отже, новий власник може просто зачекати до 01.10.2020 року, а надалі виставити ринкову ціну оренди: її бібліотеки не мають змоги оплачувати. Отже, або вони це будуть робити бюджетним коштом, або шукати інше приміщення. Враховуючи, що в ремонт нинішнього помешкання було вкладено понад 500 тисяч гривень коштів міського бюджету, це абсолютно неефективно.

Також зауважимо, що в бюджеті Херсона на 2020-й рік передбачено зняття 4 млн грн з оплати праці та нарахувань бібліотечним працівникам Централізованої бібліотечної системи. Депутати-ініціатори даного коригування мотивували це тим, що бібліотечна система працює неефективно. Проте об’єктивних доказів неефективної роботи так і не надали. Складається враження, що депутати діяли упереджено, адже не хотіли слухати доводів про те, що діють в незаконному руслі: без попередніх обговорень, без консультацій з фахівцями бібліотечної справи тощо.

Наразі бібліотекарі вже отримали на 500 — 1000 грн менше заробітної платні за січень, ніж це відбувається зазвичай. Зарплата пересічного бібліотекаря зазвичай не перевищує 5 800 грн на місяць «чистими» — сьогодні це навіть менше. Наразі законодавство передбачає наявність спеціальної вузькопрофільної освіти для роботи в бібліотеках — і більшість нинішніх працівників її отримали. Скорочення фінансування заробітної плати на 4 млн грн на рік передбачає скорочення понад 60 осіб — не ставок, а саме осіб, які сумлінно працюють, отримують за це доволі скромну у порівнянні з працівниками комунальних підприємств Херсонської міської ради зарплату і мають вузьку спеціалізацію, яка не затребувана на ринку праці. Також звертаємо увагу на те, що це переважно жінки, отже, йдеться ще й про утиски гендерного характеру, про що вже заявили профільні громадські організації та об’єднання.

Наразі надано позови до адміністративного суду про скасування рішення №2256 та рішення про бюджет у частині зменшення фінансування бібліотек на 4 млн грн. Так, ніхто не каже слово «закриття», але на практиці, коли йдеться про так звану оптимізацію і скорочення штату на третину, фактично можна говорити саме про закриття певних бібліотек-філій. Загадковим чином депутатський корпус планує «оптимізувати» саме ті філії, які знаходяться у жвавих місцях та нещодавно відремонтовані бюджетним коштом: на проспекті Текстильників, вулицях Київській, Московській тощо.

Саме тому ми звертаємось до Вас із проханням:

  1. Скасувати рішення №2256 від 20.12.2019 року як таке, що не відповідає Закону України «Про доступ до публічної інформації»: не було за 20 днів до сесії оприлюднено повний перелік об’єктів. Про це нам повідомили і самі депутати, які стверджували, що перелік налічує 12 об’єктів. Оприлюднене рішення на сайті та у відповідях на наші запити свідчать про 87, але жодного переліку не було оприлюднено раніше.
  2. Додати до бюджету Централізованої бібліотечної системи 4 000 000 гривень заробітної платні для нормального функціонування бібліотек далі. Якщо місто вимагає економії, вона має бути виважена: в той час, коли комунальні підприємства не виконують у повному обсязі своїх завдань, про що ми неодноразово інформували, зарплатні позбавляють бібліотекарів, які сумлінно працюють. Подібні рішення мають проходити шлях стратегічного планування і всебічного обговорення, а не внесення за одну ніч, як це відбулось із бюджетом на 2020-й рік, адже в попередньому проєкті від 20.12.2019 року зняття 4 000 000 гривень не було. Також бюджетний запит централізованої бібліотечної системи складений з урахуванням повної суми зарплат і надбавок. Отже, має місце порушення бюджетного законодавства безпосередньо депутатами міської ради та посадовими особами Виконавчого комітету Херсонської міської ради.

Ми розуміємо, що додати 4 млн грн, які наразі знято, необхідно з певних резервів. Ми пропонуємо це зробити з суми вільних залишків 2019 року. Також цілком логічним було б переглянути фінансування певних комунальних підприємств, які отримали цьогоріч фінансування. Зарплата людей наразі куди більш важлива, аніж левова частка капітальних чи поточних витрат.

ЗАЯВА ГРОМАДСЬКОЇ РАДИ

при Херсонській обласній державній адміністрації

з приводу  дій Херсонської міської ради з оптимізації

Централізованої бібліотечної системи м. Херсона

Громадська рада при Херсонській обласній державній адміністрації отримала звернення профспілкової організації Централізованої бібліотечної системи м. Херсона   щодо загрози знищення напрацювань культурної сфери Херсонщини, в частині діяльності бібліотек міста .

Розгляд питання показує, що депутати т Херсонської міської ради та чиновники міськвиконкому приймали рішення щодо приватизації частини приміщень, де знаходяться бібліотеки міста, та скорочення фінансування ЦБС на 4 млн. грн. не ознайомившись: з  пропозиціями Централізованої бібліотечної системи(ЦБС)  м. Херсона щодо модернізації їхньої діяльності та без врахування сучасних підходів до розвитку бібліотек, які в т.ч. були обговорені на колегії ОДА 22.01.2020 року. 

Рішення депутатів та чиновників в такому вигляді, як вони були прийняті, дійсно ставлять під загрозу шлях херсонських бібліотек до забезпечення сучасних стандартів культури книгочитання і роботи з  суспільною інформацією та виконання сучасної місії  громадянської просвіти населення. Окрім того, ці рішення  ставлять перед фактом  звільнення більше 70 працівників ЦБС м Херсона, що безперечно негативним чином окажеться на ефективності та якості діяльності міських бібліотек обласного центру .

Враховуючи важливість для розвитку Херсона, як обласного центра, що має показувати високі стандарти культури і просвіти населення,  діяльності Централізованої бібліотечної системи м. Херсона, Громадська рада при Херсонській обласній державній адміністрації звертається до Голови ХОДА та депутатів обласної ради забезпечити всілякий можливий вплив для прийняття депутатами Херсонської міської ради та чиновниками міськвиконкому виважених рішень щодо модернізації діяльності  ЦБС м. Херсона на основі:

  1. Розгляду пропозицій ЦБС м. Херсона
  2. Проведення громадських обговорень та розгляду пропозицій громадськості  
  3. Врахування рішення колегії ОДА від 22.01 .2020 Про модернізацію бібліотечної сфери Херсонської області в сучасних умовах

 

Прес-конференція відбулася за участі представників Централізованої бібліотечної системи м. Херсона, представників Громадської ради при херсонському міському голові, Громадської ради при Херсонській обласній державній адміністрації та  депутатів міста.  

Анна Парфьонова

Читати