ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Ефективність влади

Механізми фінансування утримання місцевих органів управління застарілі

12.12.2014

Чисельність державних службовців у місцевих держадміністраціях і посадових осіб в органах місцевого самоврядування у цілому зростає і у 2013 році досягла 71,5 тис. і 98 тис. осіб відповідно.

При цьому в структурах апаратів держадміністрацій і органів місцевого самоврядування нерідко функціонують підрозділи, які дублюють функції територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, а також одне одного. Має місце значна кількість дрібних за чисельністю підрозділів, що обумовлює великий відсоток керівників відносно інших посадових осіб.

Планування на центральному рівні загального обсягу видатків на органи місцевого самоврядування здійснювалося Мінфіном на основі розрахованого ним же обсягу видатків за попередній рік з урахуванням підвищення розмірів соціальних стандартів, змін умови оплати праці, показника інфляції. Водночас на місцевому рівні планування і здійснення цих видатків проводилося, виходячи з більших за обсягами потреб, визначених органами місцевого самоврядування.

В результаті фактичний обсяг видатків місцевих бюджетів на органи місцевого самоврядування у 2013 році у 2,2 раза перевищував обсяг, обрахований Мінфіном і врахований при визначенні розміру міжбюджетних трансфертів з держбюджету. До покриття вказаної різниці з місцевих бюджетів були залучені значні додаткові ресурси, які, насамперед, могли б стати джерелами фінансування видатків на розвиток ЖКГ, будівництво, транспорт і зв"язок.

Така ситуація виникла, в основному, через недосконалість бюджетного законодавства. Видатки на органи місцевого самоврядування, відповідно до Бюджетного кодексу, має забезпечувати фінансовими ресурсами держава. Разом з тим, за законом «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеві ради самостійно визначають чисельність власних апаратів і виконавчих органів, а також обсяги використання коштів місцевих бюджетів на їх функціонування.

Загалом видатки на забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування суттєво перевищують видатки на місцеві держадміністрації, які мають співставну чисельність і виконують близькі за рівнем і обсягами завдання та функції. Зокрема, на одного працівника департаменту освіти і гуманітарної політики Черкаської міськради у 2013 році витрачено 72,2 тис. грн., що на 20,5 тис. грн. більше, ніж в департаменті освіти і науки Черкаської обласної держадміністрації (51,7 тис. гривень).

Незначна дохідна база сільських бюджетів, дрібна мережа бюджетних установ, які фінансуються за їх рахунок, не сприяють формуванню дієздатних територіальних громад, оперативному та якісному наданню громадянам базових соціальних і адміністративних послуг, а також зумовлюють необхідність оптимізації видатків на утримання апаратів частини сільських рад.

Сільські ради в Україні управляють в середньому трьома населеними пунктами чисельністю 1,4 тис. жителів і в окремих випадках до 90 відс. видатків сільських бюджетів спрямовують на забезпечення функціонування власних апаратів і виконавчих комітетів.

Наприклад, на утримання апарату Стукалівської сільської ради Гребінківського району Полтавської області штатною чисельністю 4,5 од., яка представляє інтереси 400 жителів, з сільського бюджету у 2013 році спрямовано 87,4 відс. видатків, решту - на утримання будинку культури, дитячого садка і бібліотеки.

На утримання 3,5 шт. од. апарату Григорівської сільської ради (Канівський район Черкаської області), яка охоплює 265 жителів, у 2013 році спрямовано 89,3 відс. видатків бюджету, решту – так само на утримання дитячого садка і бібліотеки.

Результати аналізу в цілому засвідчили, що, виконуючи тотожні функції держави щодо управління територіями, місцеві держадміністрації та органи місцевого самоврядування застосовують різні підходи до формування власної структури і чисельності працівників та видатків на їх утримання. Наведене негативно впливає на оперативність і якість прийняття управлінських рішень та надання адміністративних послуг, призводить до нераціонального витрачання фінансових ресурсів на функціонування органів управління на місцях.

Джерело: Рахункова палата

Читати