ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Зберігати та розвивати надбання громади

Як херсонські депутати та чиновники вирішують долю культурного та громадського середовища міста – живих діючих бібліотек

18.02.2020

6 депутатів та 1 чиновник взялися за оптимізацію херсонських бібліотек (за розпорядження міського голови №264р від 6 грудня 2019 р Про створення комісії з розгляду проєктів розвитку установ м. Херсона на 2020 – 2023 роки, які надають соціальні та культурно-освітні послуги містянам, затвердження її складу та Положення про неї

На думку депутата А. Кияновського, який проявив максимальну активність у цьому процесі, гаджети замінили бібліотеки і тепер туди ніхто не ходить, а відповідно бібліотек забагато для нашого міста і їх треба скоротити.  

Пану Кияновському, невідомо, що бібліотеки в усьому світі вже давно перетворюються на суспільні майданчики громад, де можна не тільки взяти і почитати книжку, але й посьорфіти в Інтернеті, і  узнати інформацію про місто, про роботу комунальних організацій,   поспілкуватися в кругу приятелів на суспільні теми або хоббі, взяти участь у тренігах чи дискусіях, по яких у бібліотеках проходять зустрічі. І херсонські бібліотеки вже давно рухаються саме у такому напрямку і мають багато читачів, відвідувачів та прихильників.

тренінг у бібліотеці

До речі Артем Кияновський є засновником і  директором  Школи гуманітарної праці, і, судячи з його заяв, скоріше за все, діти у його школі до бібліотеки ходять тільки взяти книжку, раз у пана Артема таке відстале однобоке уявлення про діяльність сучасних бібліотек. Йому би не завадило сходити, подивитися на діяльність херсонських бібліотек, тим більше, що вони  іще, фактично,  виконують  функції соціального захисту, бо надають послуги для населення безкоштовно. А яке зараз збідніле наше населення, особливо пенсіонери, пану депутату не  завадило би знати.

Але, ні, ніхто з депутатів, які приймали рішення про оптимізацію, нікуди не ходив, а пан Артем Кияновський так точно.  Взагалі, те як працювала комісія «З     розгляду проектів розвитку  установ м. Херсона на 2020 – 2023 роки, які надають соціальні та культурно-освітні послуги містянам,   та приймалося рішення по оптимізації – закриттю бібліотек, багато що говорить про самоврядування у нашому місті.

Херсонське самоврядування або як депутати прийняли рішення про скорочення бібліотек

Отже, як депутати приймали рішення про оптимізацію – скорочення бібліотек?

А ось як:

  • без розгляду пропозицій щодо модернізації діяльності Централізованої бібліотечної системи(ЦБС) м. Херсона від самої ЦБС м. Херсона
  • без врахування сучасних підходів до розвитку бібліотечної системи в т.ч. розпорядження голови ХОДА «Про модернізацію бібліотечної сфери», яке було розглянуто на колегії ХОДА  22 січня 2020 року
  • без аналізу та врахування думки представників різних верств населення, що користуються послугами ЦБС м. Херсона.

Чи можуть бути якісним рішення, яке стосується багатьох мешканців міста,  коли воно приймається на основі позиції тільки однієї сторони? Звичайно, що ні, скаже кожний, у кого є хоч крапля здорового глузду.

Чи потрібні ще якість  коментарі до цього? Так, нам треба розуміти корені проблем, в чому криються таке відношення депутатів до громади міста.

Чому багатьом депутатам начхати на думку громади?

Правовий нігілізм і зверхність херсонських депутатів, звичайно, що мають своє підґрунтя. Давайте придивимося уважніше до наших депутатів

  • Переважну більшість депутатів херсонці обрали 2-3  сотнями голосів, але депутати цим не переймаються.

Так, за А. Кияновського, який більше за всіх лобіює питання переводу (фактично, закриття) бібліотек, проголосували всього 247 мешканців його округу. ( «Результати виборів у м. Херсоні -2015» https://hgi.org.ua/?ch=vs_rvyb_2015 .

В ситуації такої низької реальної, а не формальної легітимності, депутати, тим більше, мають досліджувати думку виборців.

Але – НІ. Щось не видно і не чути ніяких ініціатив від депутатів з дослідження думки херсонців по актуальних питання. Судячи по всьому, наші депутати вважають себе і тільки себе достойними приймати рішення за всю громаду і  саме свою думку вважають вартої  першочергової уваги. 

  • Херсонські депутати не мають  власних проектів розвитку міста.

У жодного херсонського депутата немає сторінки в Інтернеті, де би було представлене його бачення розвитку міста та надана інформація про проекти розвитку, якими він займається або лобіює.  (Дивіться дослідження «Херсонська громада. Які в тебе депутати і що світить Херсону? Частина1» https://www.youtube.com/watch?v=SEC-f7OGsfk&feature=youtu.be )

Натомість, для великої кількості депутатів, судячи по їхнім діям, головне - це приватизація комунального майна, розподіл земельних ділянок тощо. Що ми і бачимо на даному прикладі.

  • У міста немає реальної  стратегії розвитку і  в цьому немала «заслуга» депутатів.

Немає у міста комплексної стратегії розвитку, значить немає бачення, як розвивати культуру, як сприяти розвитку самоврядування.

«Заслуга» депутатів у відсутності стратегії розвитку Херсона, і відповідно у його занепаді є досить велика.

Отже не дивно що херсонці, що мають таких депутатів, які не бачать, як має розвиватися місто і громада, і не звикли питати думки у херсонців, отримують Херсон, який  все більше занепадає  і культуру якого, без тіні сумніву, можуть «скорочувати», як заманеться депутатам та чиновникам.  

Якщо депутати думають, що успіх прийде до міста, де скорочують культурні заклади, вони дуже помиляються. Самі  рішення з «оптимізації» бібліотечної системи  і форма прийняття їх депутатами та чиновниками йдуть в розріз  з перспективами якісного розвитку громади м. Херсона.

Інгредієнти успіху громади

Для того, щоб місто та громада  були успішними, вони мають успішно розвиватися по 3 напрямкам:

1 напрямок - економічний розвиток, 

2  напрямок - соціальний розвиток, який включає гуманітарну сферу (розвиток культури, освіти, медицини, фізкультури і спорту)  та соціальний захист

3 напрямок - розвиток якісного самоврядування,  тобто системи управління справами громади та громадянської активності, небайдужості, розуміння відповідальності влади і кожного мешканця міста за його долю.

Кожен з цих напрямків розвитку має бути під пильною увагою і влади, і громади міста.

Роль сучасних бібліотек у соціальному розвитку та у розвитку самоврядування є великою і має зростати, щоб у кінцевому підсумку бібліотеки стали справжніми центрами розвитку громади, які сприяють її успіху.  

Те, що в депутатському корпусі присутні депутати, які розуміють цю сучасну парадигму розвитку бібліотек, які мають бути одним із важливих інгредієнтів успіху громади, вселяє певну надію на те, що громаді вдасться відстояти розвиток бібліотек, як центрів розвитку громади.

Присутні на прес-конференції 17 лютого 2020 року в прес-клубі «Новий день»  представники депутатського корпусу Херсонської міської ради Руслан Рубан, який очолює депутатську комісію з  бюджету та фінансів,  та Віталій Богданов, який є секретарем мандатної комісії, висловилися чітко і недвозначно на підтримку розвитку бібліотек.  

прес-конференція по бібліотекам

Центри розвиту громади

Сучасна бібліотечна система і сучасні бібліотеки, це не просто видача книжок – це фактично Центри розвиту громади, де кожна бібліотека вносить  великий вклад у головні напрямки розвитку місцевого соціуму:

  • Розвиток культури  - культури книгочитання, роботи з  суспільною інформацією
  • Розвиток освіти (просвіта) – медіа-грамотність, університет третього віку тощо
  • Соціальний захист – безоплатний доступ до книжок, преси, Інтернету,  допомога у життєвих питаннях

заняття університету 3-го вііку

Додаємо функції майданчиків місцевого самоврядування

Розвиток самоврядування  в демократичному суспільстві є запорукою успішного розвитку соціуму. І комунальна бібліотечна система  - це природні майданчиків для спілкування та активізації громади, а також надання  якісної інформації про місцеве самоврядування,

Вже незабаром, якщо громаді вдасться відстояти своє бачення розвитку бібліотек, ми побачимо нові, важливі для розвитку громади, функції комунальних  бібліотек

  1. Кожна публічна бібліотека стане осередком знань та дій щодо розвитку місцевого самоврядування, де будуть:
    • збиратися та систематизуватися інформація щодо розвитку місцевого самоврядування, а також, людини і суспільства, яка продукується громадськими організаціями та іншими суб’єктами розвитку в електронному вигляді і створення відповідних баз даних для громади міста  (бази даних «Кластер суспільних знань»)
    • проводитися муніципальні читання та дебати щодо аспектів розвитку самоврядування
  2. Кожна публічна бібліотека стане офіційним місцем прийому депутатів, з виборцями та осередком громадянської активності:
    • місцем щоквартальних зустрічей депутатів з виборцями
    • простором прийому ідей та пропозицій читачів щодо місцевого розвитку , проведення їх систематизації та подальшого представлення депутатам та районним/ міським радам
    • діалоговим центром з муніципальних слухань та дебатів по місцевому бюджету та громадському бюджету міста і мікрорайонів, в якому знаходяться бібліотеки
  3. Кожна публічна бібліотека стане інфоцентром з питань результатів діяльності органів місцевого самоврядування та комунальних закладів і підприємств:
    • Представлення презентацій результатів діяльності комунальних шкіл, лікарень та спортивних закладів  міста і мікрорайонів міста, де знаходиться бібліотека

Пропозиції та мрії 

А для того, щоб це стало дійсністю, громадські активісти, разом  з представниками бібліотечної системи м. Херсона,  запропонували депутатам міської ради  та чиновникам:

  1. Вивчити  думку відвідувачів бібліотек, пропозиції  громадськості та пропозиції самої ЦБС м. Херсона та прийняти рішення щодо модернізації бібліотечної системи з їх урахуванням
  2. Повернути  ЦБС м. Херсона у другому півріччі  4млн. грн., за результатами виконання бюджету, або, якщо необхідних коштів не буде, зняти  4 млн. з з/плати чиновників міськвиконкому, які обходяться громаді міста в суму понад 130 млн. грн. в рік. Адже, без дотримання законодавчих процедур, депутатами та чиновниками прийнято рішення про урізання на 4 млн. грн. бюджету ЦБС м. Херсона, що вимагає скорочення понад 70 спеціалістів.
  3. Розробити стратегію розвитку м. Херсона складовою частиною якої має бути розробка стратегії сучасного розвитку бібліотечної системи міста, як центрів розвитку громади.

І тоді ті мрії  бібліотекарів про сучасну модернізацію ЦБС м. Херсона , яку вони  планували продовжувати і у 2020 році та як подарунки до Дня міста, здійсняться і громада міста отримає нову якість і самоврядування, і культурного середовища.  

Матеріали по темі:

ГРОМАДСЬКІ РАДИ ПРИ МІСЬКОМУ ГОЛОВІ ТА ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ ПРИЙНЯЛИ ЗАЯВИ СТОСОВНО ОПТИМІЗАЦІЇ МІСЬКИХ БІБЛІОТЕК У ВАРІАНТІ ДЕПУТАТІВ ТА ЧИНОВНИКІВ

ХЕРСОНСЬКІ БІБЛІОТЕКИ ПОСИЛАЮТЬ СИГНАЛ SOS

Анна Парфьонова

Читати